به همت دانشجویان دانشگاه مراغه، ایران بعد از آمریکا نام خود را به عنوان دومین کشور در طراحی و ساخت دستگاه بویایی‌سنج حشرات ثبت کرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، دانشجویان انجمن گیاه پزشکی دانشگاه مراغه موفق به طراحی و ساخت دستگاه بویایی‌سنج در ایران شدند.

حمیدرضا قره‌خانی مسئول این پروژه گفت: دو سال پیش در پروژه‌های علمی به این دستگاه نیاز پیدا کردیم که در تماس‌هایی که با شرکت‌های آمریکایی داشتیم وی از عدم فروش این دستگاه به ایران به دلیل تحریم‌ها خبر داد و متذکر شد: از این‌رو تصمیم گرفتیم دستگاه خودمان را در انجمن گیاه پزشکی طراحی کرده و بسازیم.

قره‌خانی ادامه داد: با موافقت دانشگاه مراغه و تأمین هزینه‌های لازم و تهیه برخی لوازم ضروری از چین و تایوان، توانستیم در مدت دو سال این دستگاه را در ایران و در دانشگاه مراغه طراحی کرده و بسازیم.

وی یادآور شد: دستگاه بویایی‌سنجی ساخته شده در دانشگاه مراغه 12 انتخابی بوده و قابلیت تست 12 ماده مختلف را داشته و با سنجش عکس‌العمل حشرات در قبال آنها نتیجه را به ما اعلام می‌کند.

مسئول ساخت دستگاه بویایی‌سنج حشرات در دانشگاه مراغه در پایان یادآور شد: نمونه آمریکایی این دستگاه 4 انتخابی بوده و نزدیک به 16 هزار دلار یعنی 200 میلیون ریال هزینه داشت که ما توانستیم این دستگاه را به صورت 12 انتخابی و با 40 میلیون ریال بسازیم که امیدواریم بتوانیم با ثبت نهایی آن را به تولید انبوه برسانیم./س

برچسب ها: حشرات ، دانشگاه ، دستگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.