خبرگزاری رویترز گزارش داد: کميته بانکي سنا تحريمهاي جديد ايران را پيگيري مي‌کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگـزاري رويترز در گـزارشي به قلم "پاتريشيا زنگرله" نوشت: رئيس کميته بانکي سناي آمريکا روز جمعه اعلام کرد اين کميته پس از پايان نشست برنامه هسته اي ايران در ژنو به پيگيري يک بسته تحريمهاي جديد و سختگيرانه عليه ايران ادامه خواهد داد.

"تيم جانسون" سناتور دموکرات در اين باره گفت: "هري ريد" رهبر جناح اکثريت سنا به وي گفته است تا انجام اصلاحات نهايي اين طرح را ادامه دهد و بدين ترتيب گامي ديگر به سمت ارائه آن به سنا براي راي گيري نزديک شود.

جانسون در اين باره به خبرنگاران گفت: تا زماني که نشست ژنو پايان يابد صبر خواهيم کرد. اما من روز گذشته با هري ريد درباره آن گفتگو کردم و وي خواستار انجام اصلاحات نهايي اين طرح است.

وي افزود تاريخ انجام اصلاحات نهايي -که طي آن سناتورها اصلاحيه هايي را براي اين قانون معرفي مي کنند و در خصوص ارائه طرح به تمام اعضاي سنا راي گيري مي‌کنند- هنوز مشخص نشده است.

شماري از اعضاي مجلس نمايندگان در اين باره اعلام کردند رويکرد مثبتي نسبت به کاهش شدت تحريمها دارند، اما تنها زماني که تهران اقداماتي درخور توجه و قابل راست آزمايي انجام دهد؛ مانند تعليق غني سازي و صدور اجازه انجام بازرسي هاي گسترده تر.

"رابرت منندز" رئيس کميته روابط خارجي سنا که از اعضاي کميته بانکي نيز هست در اين باره به خبرگزاري رويترز گفت: به عقيده من ايران اين اختيار و قدرت را دارد تا تصميم بگيرد آيا بايد با تحريمهاي بيشتري روبرو شود يا اينکه شامل تخفيفهايي از تحريمهاي کنوني شود.

وي افزود درغير اين صورت، به عقيده وي تحريمها بايد ادامه داشته باشد.

منندز در اين باره مدعی شد: من اين ژست مذاکره را درک نمي کنم که القاکننده اين موضوع است که ما بايد از پيگيري اقداماتي دست برداريم که دست کم باعث شد ايران بر سر ميز مذاکره حضور پيدا کند. اين در حالي است که آنها همچنان به غني سازي ادامه مي دهند.

دولت باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا از کنگره اين کشور درخواست کرده است تا اعمال تحريمهاي بيشتر را عليه ايران متوقف کند تا بدين ترتيب اجازه داده شود گفتگوهاي ديپلماتيک درباره برنامه هسته اي تهران مجال موفقيت پيدا کند.

محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران روز پنجشنبه در ژنو اعلام کرد ايران و شش کشور قدرتمند جهان در حال پيشرفت در گفتگوها هستند، هر چند اين گفتگوها دشوار بود.

سخنگوي کاخ سفيد در واشنگتن نيز اعلام کرد کشورهاي قدرتمند که در حال مذاکره با ايران هستند، موضوع عقب نشيني محدود از تحريمها را در ازاي مشاهده شواهدي آشکار از اقدامات تهران به منظور متوقف کردن برنامه هسته اي مد نظر قرار خواهند داد. اين در حالي است که رويکرد کنگره در قبال ايران، رويکردي سختگيرانه تر است. بسياري از اعضاي کنگره از جمله شمار زيادي از دموکراتها ادعا دارند تحريمها بود که باعث شد تهران بر سر ميز مذاکره حضور پيدا کند. 

مجلس نمايندگان که تحت سلطه جمهوريخواهان است نسخه طرح تشديد تحريمهاي خود را در ماه ژوئيه به تصويب رساند. اما سنا که اکثريت کرسي‌هاي آن در اختيار دموکراتها قرار دارد در پاسخ به درخواست دولت مبني بر تخصيص زمان بيشتر به گفتگوها، پيشبرد اين طرح را متوقف کرد.  طرح مجلس نمايندگان هدف کاهش صادرات نفت ايران را به رقمي نزديک به صفر پيگيري مي کند.

مساله زمان بندي اين اقدامات، زماني پيچيده تر شد که شماري از سناتورها از جمله "مارک کرک" سناتور جمهوريخواه و از اعضاي کميته بانکي، اعلام کرد حتي در صورتي که کميته بانکي اعمال تحريمهاي جديد را متوقف کند، آنها ممکن است اعمال بسته جديد تحريمها را پيگيري کنند. آنها اعلام کردند بسته سختگيرانه تر تحريمهاي ايران را به عنوان الحاقيه اي بر يک لايحه دفاعي پيگيري خواهند کرد که قرار است در تاريخ 18 نوامبر در سنا مورد بررسي قرا بگيرد.

منندز در اين باره گفت به عقيده وي بررسي اين طرح تحريمها، اقدامي بهتر خواهد بود. وي گفت: اين اقدام، انديشيده تر، معقول تر و متعادل تر خواهد بود.


انتهای پیام/
برچسب ها: سنا ، تحریم ، ایران ، هسته ای ، ژنو ، نشست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار