کاخ سفید اعلام کرد در پی فلج شدن دولت فدرال در شانزده روز اول اکتبر امسال که هزاران تن از کارکنان و کارمندان دولت را به مرخصی اجباری فرستاد، دولت آمریکا فقط و فقط به علت پرداخت حقوق به این دسته از کارمندان بخش عمومی که هیچ کاری نکرده بودند، بیش از دو میلیارد دلار ضرر کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه؛ اختلاف عمیق جمهوری خواهان و دموکرات های کنگره بر سر بودجه سال مالی جدید آمریکا، بخش قابل توجهی از فعالیت ها و خدمات دولت فدرال را متوقف کرد و صدها هزار تن از کارکنان و کارمندان دولت را در شانزده روز اول اکتبر به مرخصی اجباری فرستاد اما دولت آمریکا طبق قانونی که پیش از این در کنگره تصویب شده است، موظف بود به همه کارمندان حتی آنهایی که در مرخصی اجباری بودند، حقوق ماهانه بپردازد.

به همین علت، طبق گزارشی که کاخ سفید تهیه کرده است دولت آمریکا مجبور شد برای شش میلیون و ششصد هزار روز کار انجام نشده، به کارمندان خود حقوق بپردازد. سیلویا متیوز بارول، مدیر دفتر بودجه کاخ سفید این مطلب را در زمان ارائه گزارش مربوط به پیامدهای تعطیلی اجباری فعالیت های دولت فدرال در نیمه اول اکتبر اعلام کرد.

طبق این گزارش که حتی آثار منفی بحران بودجه آمریکا را بر بازار کار ارزیابی کرده است، کاخ سفید اعلام کرد طبق برآوردهای صورت گرفته، هزینه کلی مربوط به پرداخت شانزده روز حقوق کارمندان و کارکنان دولت فدرال که در مرخصی اجباری بودند، بالغ بر دو میلیارد دلار می شود.

کاخ سفید همچنین در گزارش خود یادآوری کرد که فلج شدن دولت فدرال به مدت شانزده روز به علت بحران بودجه، بین دو دهم تا شش دهم رشد اقتصادی آمریکا را در سه ماهه چهارم امسال کاهش داده است. کاخ سفید در گزارش خود حتی به این مسئله اذعان کرد که فلج شدن دولت فدرال در شانزده روز اول اکتبر مانع از آن شد که طبق پیش بینی ها یکصد و بیست هزار شغل در کشور ایجاد شود.

در حالی که وزارت بازرگانی آمریکا پیش از این با انتشار گزارشی اعلام کرده است تولید ناخالص داخلی کشور در سه ماهه سوم رشد غافلگیر کننده دو و هشت دهم درصدی را ثبت کرده است، جیسون فورمن رئیس مشاوران اقتصادی کاخ سفید، هشدار داد در سه ماهه چهارم امسال باید منتظر آمار و ارقام و نتایج بدتری برای اقتصاد آمریکا باشیم. جیسون "فورمن" علت اصلی این مسئله را فلج شدن شانزده روزه فعالیت ها و خدمات دولت فدرال عنوان کرده است.

"فورمن" در یادداشتی که در پایگاه اینترنتی کاخ سفید منتشر شد، تاکید کرد ما اکنون فرصت آن را داریم که در مسیر پیشرفت اقتصاد حرکت کنیم و از وقوع مجدد شرایطی که در سه ماهه چهارم امسال حرکت چرخ اقتصاد کشور را کند کرد، جلوگیری کنیم.
قرار است باراک اوباما رئیس جمهور امریکا به نیواورلئان در ایالت لوئیزیانا در جنوب آمریکا برود و درباره اوضاع اقتصادی کشورش سخنرانی کند.

تعطیلی فعالیت های دولت فدرال در آمریکا که شانزده روز طول کشید میلیون ها دلار برای آژانس ها و موسسات دولتی مختلف در این کشور خسارت به بار آورد و نگرانی های شدیدی در رابطه با سیاست های آمریکا در کشورهای مختلف جهان برانگیخت. طبق توافق حاصل شده میان دو حزب جمهوری خواه و دموکرات کنگره آمریکا،‌ این دو حزب تا فوریه آینده فرصت دارند بر سر سقف بدهی های دولتی و همچنین بودجه سال دو هزار و چهارده کشورشان توافق کنند تا دولت بتواند هزینه های خود را تامین کند و بار دیگر بخشی از دولت به تعطیلی اجباری کشیده نشود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار