امام حسین (ع) به فرزندش امام سجاد (ع) فرمود :«ای فرزندم به خدا سوگند خون من از جوشش نخواهد افتاد تا آن که خداوند مهدی (عج)را برانگیزد و انتقام خونم را بگیرد.»

به گزارش خیمه گاه باشگاه خبرنگاران،جریان امامت و ولایت ائمه اطهار (ع)هیچوقت جدا از یکدیگر نبوده ولی درهر مقطعی متناسب با شرایط و مقتضیات زمان ، جلوه های گوناگونی به خود گرفته است . این جریان ، گاه در سکوت ، گاه درتشکیل حکومت ونقش آفرینی درکسوت خلافت ، گاه در قیام سرخ وشهادت، گاه در نهضت فرهنگی و علمی ، گاه در لباس اسارت و گاه در تبعید و هجرت وگاهی درچهره درنقاب غیبت گرفتن متبلور شده است . البته آنچه که دراین اقدامات جزو برنامه های اصلیوهدف مشترک همه ائمه اطهار (ع) بوده استرا میتوان درحفظ مکتب ، هدایت امت ، تبیین و اجرای حق و عدل و مقابله با جهل وظلم و باطلبازشماری کرد . این جریان مقدس ، همچون رودخانه ای که در مسیر خود ، پیچ و تاب خاصی می یابد ، در هر زمان به شکلی بروز یافته است تا همگان را حیات بخشد و سرانجام به اقیانوس حاکمیت عدل و امن الهی در زمان حضرت ولی عصر (عج) ختم شود.

دربررسی روش ها وشیوه های اعمال امامت ولایت ائمه معصومین (ع) وارتباط این شیوه ها ، پیوستگی و ارتباط میان قیام امام حسین (ع) و انقلاب حضرت مهدی (عج) ، نمود بیشتری دارد . گویا نهضت نینوا ، نهال و بذ ری بود که در روز عاشورا کاشته شد تا در گذر زمان ، رشد کند و در عصر ظهور ، به ثمر بنشیند . عصری که همه پیامبران و امامان (ع) ، در انتظار فرارسیدن آن می باشند تاتحقق وعده های الهی برای برپایی حکومت جهانی حق و عدل ، تحقق و عینیت پیدا کند.

نمونه های پیوند عاشورا و انتظار

1-امام حسین (ع) به فرزندش امام سجاد (ع) فرمود :«ای فرزندم به خدا سوگند خون من از جوشش نخواهد افتاد تا آن که خداوند مهدی (عج)را برانگیزد و انتقام خونم را بگیرد.»

2-در دعای ندبه و شرح میزان غم وهجرانحضرت مهدی موعود (عج)، از میان صدها شهید از عترت پیامبر (ص) ، تنها از شهید کربلا( امام حسین(ع))، نام برده می شود .

3-شعار قیام جهانی حضرت امام مهدی (عج) و یارانش ، یا لثارات الحسین (ع) خواهد بود .

4-بیش از دویست روایت ، به این مساله اشاره دارند که حضرت ولی عصر (عج) ، فرزند و از نسل امام حسین (ع) است و خود این نکته ، گویای رمز عمیق این ارتباط است .پیامبر عزیزاسلام (ص) به فاطمه زهرا (ع)فرمود :«قسم به خدایی که جز او معبودی نیست ، مهدی این امت که عیسی بن مریم ، پشت سر او نماز می خواند از ما می باشد.» و آن گاه با دست مبارک بر شانه امام حسین (ع) زد و

سه مرتبه فرمود:«او از حسین (ع) است .»

5-.همچنین آن حضرت ، به سلمان و ام سلمه فرمود: « مهدی (عج) از فرزندان حسین (ع) است ، پس خوشا به حال آن که از دوستان حسین (ع) باشد که به خدا قسم ، شیعیان و پیروان او در روز قیامت رستگارند .»

امام علی (ع) نیز در خطاب با امام حسین (ع) می فرمایند:«ای حسین ، نهمین فرزند تو ، کسی است که بر اساس حق قیام می کند ،دین را ظاهر و حاکم می نماید و عدالت را گسترش می دهد.»و آن گاه که امام حسین از ایشان می پرسد: «آیا این امر واقع خواهد شد ؟»ادامه می دهند: «آری قسم به خدایی که محمد (ص) را به پیامبری برگزید و او نیز مرا بر همه آدمیان مبعوث کرد . لیکن این امر ، بعد از غیبت و دوره حیرت خواهد بود.»

5-در آیات و روایات متعددی ، حضرت مهدی (عج)به عنوان انتقام گیرنده قیام عاشورا و خون به ناحق ریخته امام حسین (ع) ، معرفی شده است که این مساله به وضوح رابطه تنگاتنگ انقلاب امام عصر (عج)را با ماجرای کربلا بیان می کند .

به عنوان مثال ، در تفسیر آیه(و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا ...)روایاتی از پیامبراعظم (ص) ،حضرت امام علی و امام محمد باقر (ع) نقل شده است که مقتول را امام حسین (ع) و ولی او را امام قائم (عج) ، معرفی کرده اند .

همچنین امام صادق (ع) می فرمایند: « بعد از شهادت امام حسین (ع) ، فرشتگان نالیدند و گریستند و گفتند : خدایا آیا قاتلین فرزند پیامبر و برگزیده ات را به حال خود وا می گذاری ؟ پس خداوند ، سایه امام قائم (عج) را بر آنان نمایاند و فرمود : به وسیله این قائم از ظالمین و قاتلین حسین علیه السلام ، انتقام می گیرم .»

6-توصیه و سفارش به زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در شب میلاد امام عصر (عج) ، افضل اعمال آن شب و موجب آمرزش گناهان و ثواب فراوان می باشد و این ، خود ، پیوند دیگری میان این دو امام بزرگوار است .

7-طبق احادیث وارده ، قیام حضرت مهدی (عج)در سال فرد (مانند قیام عاشورا که در سال 61 هـ ق واقع شد) و در روز عاشورا اتفاق خواهد افتاد . چنان کهامام باقر (ع) فرموده اند:« گویا می بینم امام قائم (عج)در روز عاشورا قیام نموده و بین رکن و مقام ایستاده و جبرئیل اعلام می کند :البیعه لله»

8-گویاتر از همه در پیوستگی این دو رخداد عظیم و بی نظیر تاریخ ، کلام مولایمان حضرت ولی عصر (روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء) است که بعد از ظهور ، بین رکن و مقام می ایستد و ندا می دهد : « ای جهانیان ، آگاه باشید و بدانید که من امام قائم و شمشیر انتقام گیرنده هستم . ای اهل عالم ، آگاه باشید که جدم حسین (ع) را تشنه کام کشتند و عریان ، روی زمین افکندند.»

9-در زمان رجعت ، که پس از ظهور امام عصر (عج) به وقوع خواهد پیوست و اعتقاد به آن ، جزء عقاید مسلم دینی شیعه است ، امام حسین (ع) ، نخستین امامی خواهد بود که به دنیا باز می گردد و هم ایشان خواهند بود که امام قائم (عج)را غسل و کفن نموده و به خاک می سپارد .

شواهد مذکور و موارد متعدد دیگر ، گویای پیوند و ارتباط عمیق میان قیام عاشوراو قیام جهانی حضرت مهدی (عج)است که توجه به این حقیقت ، رسالت و مسئولیت منتظران را در دوران غیبت ، تبیین می کند و یاران و اصحاب وفادار و فداکار امام حسین (ع) را به عنوان الگوی حسینی بودن و زینبی ماندن ، به منتظران واقعی معرفی می کند تا مبادا از ولایت و امام زمان خود باز بمانند و درشب تاریک و غیبت طولانی آن خورشید عالم تاب ، گرفتار گرداب گناه و توطئه های شیاطین درون و بیرون شوند . چرا که حضرت امام مهدی (عج)درزمانقیام، یارانی پاکباز ، مخلص ، خدایی و عاشورایی را می طلبند./ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار