ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا ممکن است به آلمان پناهنده شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی دویچه وله، سارا هاریسون، یکی از افراد معتمدِ ادوارد اسنودن برای فراهم کردن مقدمات پناهندگیِ احتمالی او به آلمان، به این کشور سفر کرده است. هاریسون، یکی از کارکنان پایگاه اینترنتی ویکلیکس است و می گوید اعتراض آلمان به اخبار فاش شده درباره جاسوسی های (آمریکا)، مایه دلگرمی او بوده است. هاریسون افزود با تلاشِ افراد افشاگری مانند ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا بود که اینگونه اطلاعات برای عموم فاش شد. هاریسون از تخصص خود بهره گرفته است، تا گزینه های اسنودن را برای پناهندگی به کشورهای مختلف دنیا بررسی کند. زمانیکه هانس کریستین اشتویبله، سیاستمدار عضو حزب سبز آلمان برای دیدار با اسنودن به شهر مسکو سفر کرده بود، هاریسون نیز اسنودن را همراهی می کرد. اکنون سارا هاریسون از برلین سر در آورده است.

فعالان اینترنتی در پایتخت آلمان می گویند سفر به برلین، اقدامی منطقی است. یکی از این کارشناسان به نام آنکه دامشِلت بِرگ می گوید:  چشم انداز سیاسی در اینجا متفاوت است و ما به لحاظ تاریخی یا شاید هم به این علت که بیشتر از دیگر کشورها در معرض جاسوسی قرار داشته ایم، حساسیتِ بیشتری به دیدگاه مردم نشان می دهیم. می توان این مسئله را در ماجرای تلاش مرکل برای جمع آوری بودجه (برای حزب سیاسی خود) مشاهده کرد، اما در اینجا نیز حمایت های سیاسی وجود دارد که نمونه آن در دیگر کشورها نیست.

سارا هاریسون می گوید وکلایش به او توصیه کرده اند به انگلیس بازنگردد، زیرا خطر متهم شدن او طبق قوانین تروریستی وجود دارد.

آنکه دامشلت برگ می گوید:  انگلیس، احتمالاً نزدیک ترین شریک آمریکا است و برای استرداد افراد به آمریکا، اگر تضمینی برای محاکمه عادلانه آنها وجود نداشته باشد، درنگ نخواهد کرد». سوسیال دموکرات ها در آلمان می گویند خوشحال خواهند شد اگر سارا هاریسون با حضور در مقابل کمیته پارلمانی آلمان که سرگرم تحقیقات درباره جاسوسی الکترونیکی است، به پرسش های نمایندگان در این زمینه پاسخ دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار