رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام کمک به پناه‌جویان را وظیفه دینی و اخلاقی جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهارداشت: وجدان ما به دلایل وجود مشکلاتی که برای آواره‌ها پیش آمده و به ما پناه آورده‌اند، همیشه بیدار بوده است.

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دیروز در دیدار با آقای برنارد دویل، نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران، کمک به پناه‌جویان را وظیفه دینی و اخلاقی جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهارداشت: وجدان ما به دلایل وجود مشکلاتی که برای آواره‌ها پیش آمده و به ما پناه آورده‌اند، همیشه بیدار بوده است.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به سابقه ورود پناهندگان به ایران گفت: از همان اوایل انقلاب اسلامی، کشور ایران به دلیل درگیری مردم افغانستان با شوروی سابق و حمایت‌هایی که از مردم مظلوم افغانستان می‌کردیم، مردم بی‌پناه به ایران مهاجرت می‌کردند که این رویه از سال‌های قبل از انقلاب اسلامی نیز صورت می‌پذیرفت.
 
هاشمی رفسنجانی، به سابقه ورود مردم عراق قبل از جنگ تحمیلی نیز اشاره و اضافه‌کرد: به دلیل درگیری صدام با شیعیان عراق و مسائل پیش آمده برای آنها، از آنجایی که تنها مأمن شیعیان، ایران بود، آنها به ایران پناه می‌آوردند.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به تولید مواد مخدر در افغانستان و سرایت آن به ایران و وجود زندانیان مختلف در ایران گفت: در مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه‌ای را مبنی بر تبادل مجرمین بین دو کشور تایید کردیم که کارها را آسان می‌نماید.
 
وی افزود: امروز افغان‌ها که بخش بزرگی از پناهندگان در جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهند، به دلیل ماندگاری طولانی و تشکیل زندگی، بخشی از زندگی ایرانیان محسوب می‌شوند، ولی به دلیل مشکلات اقتصادی، اشتغال و قاچاق مواد مخدر امروز مشکلاتی پیدا کرده‌ایم.
 
آیت الله هاشمی‌رفسنجانی یکی دیگر از مشکلات امروز کشور را، مهاجرین غیرقانونی خواند و گفت: با توجه به قراردادهایی که با سازمان ملل متحد در خصوص پناهندگان داریم، تنها پناه‌جویان قانونی تحت پوشش آنها قرار داشته و وجود مهاجرین غیرقانونی زیاد، امروز شرایط را برای ما و آنها سخت کرده است.
 
وی به نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در کمک به پناه‌جویان اشاره کرد و افزود: اگر امروز به تشکّل‌های غیردولتی نظیر زنجیره امید، توجه بیشتری نماییم، خدمات آنها نیز به گروه‌ها و افراد مختلف بیشتر شده که این امر می‌تواند خود برای دولت در جهت یاری رساندن به مهاجرین، راه‌حل مناسبی باشد.
 
در ابتدای این دیدار، نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران، با تقدیر از جمهوری اسلامی ایران در خصوص کمک‌ها و مساعدت‌های فراوان خود به پناهندگان گفت: کشور ایران سالیان متمادی است که میزبان پناه‌جویان بوده و کارهای شگفت‌انگیزی نیز برای آنها به خصوص افغان‌ها انجام داده است.
 
وی یکی از مشکلات اصلی در خدمت‌رسانی سازمان ملل به آنها را بورکراسی‌های اداری خواند که مانع خیلی سختی در این راه است.
 
نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران، در پایان به فعالیت‌های خود در ایران اشاره کرد و خواستار رهنمودهایی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خصوص وضعیت پناهندگان شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار