سرپرست جهادکشاورزی شهرستان ساوه گفت: مرحله نخست اجرای طرح تحقیقاتی بررسی پراکنش و میزان آلودگی درختان انار ساوه به بیماری "نماتُد" یا گره ریشه در ساوه آغاز شد.

شریفی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک افزود: این طرح تحقیقاتی شامل شناسایی، تعیین پراکنش، شدت، آلودگی و شناسایی گونه نماتد در باغات انار ساوه است که در دو مرحله اجرا می شود.

وی مرحله نخست را شناسایی این گونه دانست و افزود: در مرحله دوم که موضوع کنترل و کاهش خسارت این نوع بیماری به درختان اجرا می شود سموم شناسایی شده توسط مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان مورد آزمایش قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه این طرح با اعتبار اولیه 200 میلیون ريال اجرا می شود، ادامه داد: در مرحله دوم اجرای این طرح روش های کنترل و مبارزه با این بیماری تعیین و راهکارهای کاهش خسارت به باغداران انار ساوه معرفی خواهد شد.

وی گفت: اين طرح تحقيقاتي به مدت دو سال اجرا خواهد شد و در آن باغات انار ساوه از نظر وجود آلودگي به نماتد (گره ريشه) مورد بررسي قرار گرفته و تراكم جمعيت و مناطق انتشار اين نوع نماتد مشخص می شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه در اجرای این طرح با نمونه برداری از خاک و ریشه درختان انار آلوده ، مراکز انتشار و تراکم جمعیت این بیماری شناسایی خواهد شد، ادامه داد: از مجموع 11 هزار هکتار باغات انار ساوه پیش بینی می شود کمتر از 500 هکتار از درختان به این گونه بیماری آلوده باشند.

وی کاهش سطح آب زیر زمینی، وجود املاح در آب، شنی بودن خاک و استفاده زیاد از کود آغشته به اوره را موجب نرم شدن ریشه های درختان و ابتلا به این بیماری دانست و گفت: این بیماری موجب توقف رشد درختان، زرد شدن و ریزش برگ ها ، خشک شدن تدریجی سرشاخه ها و گره گره شدن ریشه و پوسیدگی آن خواهد شد.

سرپرست جهاد کشاورزی ساوه تصریح کرد: نماتدها جانوارن کرمی شکل ریز میکروسکوپی هستند که در خاک و محیط اطراف ریشه زندگی می کنند و از طریق اختلال در عملکرد ریشه باعث ایجاد خسارت در درختان و گیاهان می شوند.

شریفی خاطر نشان کرد: عمده درختان شهرستان ساوه را درخت انار تشکیل می دهد و بیشترین آلودگی نیز مربوط به این نوع درخت است ضمن اینکه در برخی درختان زیتون و پسته نیز این نوع بیماری مشاهده شده است./س

برچسب ها: طرح ، تحقیقات ، انار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.