یک آسیب شناس گفت: با شناساندن مدل فرهنگی و بروز کردن آن می توان جوانان را به پیروی از الگوهای خودی ترغیب کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در دوره جوانی فرد چون در آستانه ورود به جامعه است و رشد و کمالات انسانی نیز در این دوره از سرعت بیشتری برخوردار است بنابراین یکی از مهمترین امری که برای جوان در این راستا مفید است وجود یک الگو سرمشق است که در بین مردم از مقبولیت برخوردار  باشد.
 
 جعفربای در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: همیشه آدمی تحت تاثیر عناصر غالب بیرونی است الگو، سرمشق و سرلوحه و... از جمله واژگانی هستند که در ادبیات روان شناسانه الگو مورد استفاده قرار می گیرد.
 
وی ادامه داد: ارتباطات فرهنگی همیشه با نوعی غلبه یا شکست همراه است گروهی  که در ارتباط فرهنگی بر سایر مدل های فرهنگی غلبه پیدا می کنند مدل فرهنگی خویش را گسترانیده و عناصر سایر فرهنگ ها را تحت تاثیر ویژگی های خاص فرهنگی خویش قرار می دهد.
 
 این آسیب شناس افزود: کوتاهی کردن خانواده ها و عدم موفقیت آنها در انتقال فرهنگ خودی از یک سو و تلاش و کوشش بسیار دستگاهها و نهادهای فرهنگی بیگانه از سوی دیگر شرایطی را فراهم می کند، پیروی از فرهنگ بیگانه برای جوانان تفاخر اجتماعی و ارزش گروهی تلقی گردد  و رد نتیجه سبب می شود  او الگوها و قهرمانان خویش را از بیگانگان انتخاب کند و نسبت به فرهنگ خودی بی تفاوت شود.
 
وی در پایان گفت: شناخت و شناساندن هنجارها و مدل فرهنگ خودی توسط خانواده ها و همه نهادهای فرهنگی و آموزشی و بروز کردن مدل فرهنگ خودی و مقبولیت آن در جامعه از سوی جوانان و نوجوانان شرایطی را در جامعه فراهم می کند که تبعیت و پیروی از الگوهای خودی یک ارزش اجتماعی تلقی گردد.

انتهای پیام/
 

برچسب ها: جوانان ، الگو ، ترغیب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار