استاندار خراسان رضوی گفت: سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان 13 درصد و اشتغال این بخش 23 درصد می باشد.



به گزار ش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،محمدحسین فروزان مهر در دیدار با مسوولان نظام صنفی امور کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان های استان با بیان این که رویکرد اصلی مدیریت استان توجه به تشکل ها و اعتقاد به کارآمدی و تاثیرگذاری آن هاست، اظهار داشت: به طور حتم بخش دولتی به تنهایی نمی تواند انجام تمامی امور به ویژه در بخش های اجرایی را عهده دار باشد و این مهم باید از طریق جلب مشارکت بخش خصوصی و تشکل های مردمی صورت پذیرد
.

وی نظام صنفی امور کشاورزی را بستر مناسبی برای تصمیم سازی جهت مجموعه های سیاست گذار توصیف کرد و افزود: بسیاری از مشکلات این بخش از طریق مشارکت فکری و معنوی قشرهای مرتبط در مناطق مختلف استان قابل حل و برنامه ریزی می باشد.

استاندار خراسان رضوی گفت: کشاورزان بسیاری از مشکلات این بخش را لمس و راه حل آن ها را به خوبی شناخته اند که باید فرصت طرح آن را از طریق نمایندگان خود که به صورت تشکل های صنفی فعالیت می کنند، داشته باشند.

فروزان مهر با اشاره به ظرفیت های موجود در نظام صنفی امور کشاورزی و منابع طبیعی استان از آمادگی واگذاری تصدی های غیرحاکمیتی به این بخش خبر داد و گفت: براساس تکالیف قانونی و سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی دولت باید به سیاست گذاری و نظارت بپردازد و از کارهای اجرایی پرهیز کند.

وی افزود: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تعاونی براساس تکالیف قانون برنامه پنجم توسعه یک ضرورت است به گونه ای که سهم تعاون در اقتصاد از وضعیت کنونی باید تا پایان این برنامه به 25 درصد برسد.

استاندار خراسان رضوی تقویت سازمان های تعاون در شهرستان ها را با هدف جذب سرمایه های خرد، مشارکت مردم در اقتصاد و حذف دلالان در حوزه ی خرید محصولات کشاورزی از جمله مواردی دانست که از طریق نظام صنفی امور کشاورزی قابل پیگیری ست.

وی با تاکید بر حمایت سیستم بانکی از بهره برداران کشاورزی اظهار داشت: 563 میلیارد تومان از محل تسهیلات طرح توسعه ی کشاورزی و منابع صندوق توسعه ی ملی طی سال گذشته به این بخش اختصاص یافته است.

استاندار خراسان رضوی، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن کشاورزان از محل 20 درصد سهم کارفرما که از طریق دولت تامین

می شود و برخورداری از معافیت های مالی را از دیگر راهکارهای حمایتی بخش کشاورزی برشمرد و بر پیگیری تحقق آن ها تاکید کرد.

فروزان مهر در ادامه با اشاره به جایگاه مطلوب استان در حوزه ی تولیدات زراعی باغی و دامی گفت: با توجه به سطح زیر کشت و تعداد قابل توجه بهره برداران این بخش، استفاده از نقش و همکاری تشکل های صنفی و تخصصی کشاورزی در راستای ایجاد تغییرات مناسب در الگوی کشت، افزایش سطح بهره وری، مکانیزه کردن کاشت، داشت و برداشت، توجه به محدودیت ذخایر و منابع آبی استان حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر توجه به آموزش و ارتقای سطح آگاهی کشاورزان، توسعه ی کشاورزی دانش بنیان و مکانیزه، تولید محصولات ارگانیک و بازارسازی و بازاریابی محصولات به منظور توسعه ی صادرات غیرنفتی را ضروری دانست.

استاندار خراسان رضوی، جلوگیری از خام فروشی و استقرار صنایع تبدیلی با محوریت بخش کشاورزی در جوار روستاها را از جمله سیاست هایی دانست که با جدیت دنبال می شود.

سید محمد طباطبایی رییس جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه با بیان این که قانون تاسیس نظام مهندسی کشاورزی در سال 80 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و در سال 86 از سوی هیات دولت ابلاغ شده است، گفت: نظام صنفی امور کشاورزی و منابع طبیعی استان طی سال 90 به منظور هویت بخشی به کشاورزان در استان راه اندازی شد.

وی افزود: این نظام صنفی هم اکنون 42 هزار عضو دارد که براساس قوانین باید جهت 370 هزار نفر بهره بردار کشاورزی استان پروانه فعالیت صادر کند که تاکنون پروانه فعایت هشت هزار بهره بردار بخش کشاورزی در استان صادر شده است.

گفتنی ست در ابتدای این دیدار مسوولان نظام صنفی امور کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان ها به بیان نقطه نظرات و مشکلات خود پرداختند./س

 

برچسب ها: سهم ، بخش ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.