با حضور استاندار خراسان رضوی دومین جلسه ی ستاد پیگیری ویژه ی طرح های مهم و محرک توسعه ی استان برگزار شد.



به گزار ش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،در این جلسه که با حضور معاون شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه ی زیربناهای حمل و نقل کشور همراه بود، آخرین وضعیت پروژه ی خط آهن مشهد – گرگان مورد بررسی قرار گرفت
.

محمد حسین فروزان مهر هدف از برگزاری این جلسات را بررسی طرح ها و پروژه های محرک توسعه ی استان، تاثیر آن بر سایر بخش ها و پیش بینی نیازها و شرایط پیش رو دانست.

وی افزود: برگزاری مستمر این گونه جلسات تسهیل و تسریع در ایجاد زمینه های اجرای طرح های بزرگ را با استفاده از

هم افزایی دستگاه ها، بهره گیری مطلوب از منابع ملی و جذب سرمایه های داخلی و خارجی موجب می شود.

استاندار خراسان رضوی، با اشاره به تصویب لایحه ی اصلاح قانون بودجه ی سال 92 و تلاش دولت جهت استفاده از بخشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت، واریز شده به صندوق توسعه ی ملی و همچنین منابع فاینانس جهت تکمیل پروژه های نیمه تمام گفت: باید از این ظرفیت جهت تامین منابع مالی خط آهن مشهد-گرگان و طرح های مشابه استفاده کنیم.

فروزان مهر در ادامه با اشاره به اثرات مطلوب بهره برداری از این خط آهن خاطرنشان کرد: اجرای پروژه ی یاد شده علاوه بر تسهیل در حمل و نقل بار و مسافر بر حوزه ی ترانزیت کالا و توسعه ی صادرات غیر نفتی نیز تاثیر شایان توجهی دارد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در مسیرهای اجرای طرح خصوصا مبدا شروع باید اقتضائات و منافع ملی مد نظر قرار گیرد به گونه ای که زیرساخت ها و امکانات طول مسیر، ضریب سرعت اجرای طرح، فراگیری و برخورداری اجرای فازهای مختلف آن به شکل کارشناسی و با نگاهی منطقی و جامع نگر مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان این که عملیات اجرایی خط آهن مشهد – گرگان هم اکنون از دو نقطه ی گنبد به سمت گرگان و بجنورد به سمت مشهد آغاز شده است، تصریح کرد: با توجه به ورود حجم وسیعی از زائران بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) از استان های شمالی و تراکم بالای تردد در محور قوچان، انتظار می رود تا به منظور کاهش هزینه های سفر و جلوگیری از هدررفت منابع ملی، عملیات اجرایی این طرح از مشهد به سمت بجنورد به عنوان نقطه ی منفصل نیز آغاز شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: به منظور تسریع در اجرای پروژه، دستگاه ها باید از هم اکنون اطلاعات محور عملیاتی، بازگشایی، تحصیل حریم و مسایل مرتبط با اجرای پروژه را بررسی کنند تا در زمان انجام عملیات با کم ترین چالش مواجه شویم.

در ادامه ی این جلسه حسین نازدار معاون شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه ی زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: اجرای خط آهن مشهد – گرگان از مصوبات هیات دولت است که برای اجرای آن مصوبه ی شورای اقتصاد اخذ شده و اعتبار آن در این شورا به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: قرارداد تجاری اجرای این پروژه برای انجام ترک تشریفات و موافقت بانک عامل آماده ی مبادله می باشد.

گفتنی ست در ابتدای این جلسه مدیران عضو ستاد به بیان نقطه نظرات خود در خصوص تسهیل و تسریع در اجرای پروژه ی یادشده پرداختند.

 

برچسب ها: استفاده ، منابع ، صندوق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.