مقامات اسرائیل مدعی شده‌اند که تنها در صورتی از مواضع اخیر آمریکا در قبال ایران حمایت خواهند کرد که این مواضع تغییرات جدی در سیاست‌های تحریم و فشار ایجاد نکند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه صهیونیستی هاآرتص ؛‌ مقامات اسرائیل در گفتگو با سران دولت آمریکا بر این نکته تاکید کرده‌اند که اگر مواضع اخیر دولت آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران باعث ایجاد تغییرات مهم و راهبری در قبال تحریم‌ها و توقف غنی‌سازی اورانیوم نشود، این رژیم به طور تلویحی این مواضع جدید را می‌پذیرد.

بر اساس این گزارش، اگرچه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در روزهای اخیر سخنان تندتری در قبال برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده است، اما هم تل‌آویو و هم واشنگتن به این نکته اذعان کرده‌اند که باید به نحوی با برنامه هسته ای ایران کنار آمد . 

این در شرایطی است که دور دوم مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از پنجشنبه در ژنو آغاز می‌شود و انتظار می‌رود ایران در این دور مذاکرات پیشنهاد نهایی خود را ارائه دهد و از سوی دیگر از قدرت‌های جهانی انتظار می‌رود پیشنهاد خود را در قبال گام‌های ایران ارائه دهند.

مقامات ارشد کاخ سفید اعلام کرده‌اند که لفاظی‌های نتانیاهو را چندان مشکل‌آفرین نمی‌بینند و مدعی شده‌اند که اقدامات وی برای تلاش‌های دپیلماتیک مفید است. از سوی دیگر چاک هگل، وزیر دفاع آمریکا ادعا کرده است که تهدیدهای نظامی اسرائیل باعث شده است ایران به میز مذاکرات بازگردد. 

با وجود این آمریکا همچنان سعی دارد اسرائیل را آرام کند. از جمله این اقدامات می‌توان به مصاحبه اخیر وندی شرمن، معاون وزیر خارجه این کشور با شبکه 10 تلویزیون اسرائیل و تاکید وی بر تلاش برای توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران در این مصاحبه اشاره کرد.

یک مقام ارشد اسرائیل که نامش فاش نشده است، در سخنانی تاکید کرده است که این رژیم با تصمیم آمریکا برای آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران در ازای توقف غنی‌سازی اورانیوم این کشور هیچ مخالفتی ندارد. از سوی دیگر هم واشنگتن و هم تل‌آویو بر کاهش اختلافات خود درباره ایران تاکید و اعلام کرده‌اند که جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای هدف مشترک هر دوی آنهاست.

اگرچه اسرائیلی‌ها اصرار دارند که هر نوع توافقی با ایران باید با شرط توقف کامل غنی‌سازی انجام شود، اما مقامات کاخ سفید معتقدند که نیازی به توقف کامل توانایی غنی‌سازی در سطوح پایین نیست. در عین حال مقامات اسرائیل اعتقاد دارند که تنها تشدید تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی می‌تواند ایران را از پای درآورد. اما مقامات آمریکا اعتقادی به اعمال تحریم‌های جدید ندارند و معتقدند تشدید فشارها باعث تضعیف پایه‌های قدرت حسن روحانی و محمدجواد ظریف و تقویت مخالفان آنان در ایران خواهد شد.

در بخش پایانی این گزارش با اشاره به اینکه اسرائیل از توافقات صورت گرفته اخیر با آمریکا راضی است، به نقل از یک مقام اسرائیلی آمده است: مواضع سرسختانه اسرائیل پس از دور اول مذاکرات موجب جلوگیری از سقوط کامل طرح تحریم‌ها شده و در شرایطی که همه از تعدیل تحریم‌ها سخن می‌گفتند، مواضع اسرائیل موجب تغییر این نگرش‌ها شده و اکنون حتی درباره لزوم تشدید تحریم‌ها سخن به میان می‌آید. این مقدار کافی است، حتی اگر ما به تمام خواسته‌هایمان نرسیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار