سرپرست مدیریت سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت خوزستان گفت: اختلال در رشد نوزادان و مطلوب نبودن نمودار رشد آنان شایعترین علت تجویز شیر مصنوعی در سطح مراکز بهداشتی استان می‌باشد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران دکتر مژگان قاسمی اظهار کرد: بر اساس نتایج به دست آمده از آمار و عملکردهای مراکز بهداشت سطح استان، شایع‌ترین علل تجویز شیر مصنوعی از سوی مراکز بهداشت مشخص شده است. بر این اساس اختلال در رشد و مطلوب نبودن نمودار رشد کودکان با 65 درصد موارد شایع‌ترین علت تجویز شیر مصنوعی است.

وی افزود: چند قلویی، بیماری‌های صعب‌العلاج مادر و داروهای مصرفی مادر هر کدام با 6 درصد موارد از دیگر علل تجویز شیر مصنوعی است. همچنین جدایی نوزاد از مادر از دیگر علل شایع تجویز شیر مصنوعی از سوی مراکز بهداشتی هستند.

قاسمی گفت: اختلال رشد و مطلوب نبودن نمودار رشد در جمعیت کودکان روستایی 67 درصد موارد مصرف شیر مصنوعی را شامل می‌شود و در کودکان شهری این علت 64 درصد موارد را شامل می‌شود. این در حالی است که بیماری‌های صعب‌العلاج مادر و مصرف دارو توسط مادر در کودکان روستایی حدود 2 تا 6 درصد و در کودکان شهری 6 تا 10 درصد موارد مصرف شیر مصنوعی را شامل می‌شود.

سرپرست مدیریت سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: متاسفانه در بررسی علل تجویز و توصیه پزشکان متخصص به مادر در جهت قطع شیر خود و مصرف شیر مصنوعی به علت بیماری مادر و یا مصرف دارو، مواردی مشاهده شده که نوع بیماری و یا داروی مصرفی مادر هیچ گونه مغایرتی با شیردهی ندارد. بنابراین بر اساس مصوبه آخرین جلسه کمیته دانشگاهی ترویج تغذیه با شیر مادر مقرر شد که معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص آموزش سایر گروه‌های تخصصی پزشکی با مباحث شیر مادر در چهار چوب دستورالعمل کشوری، اقدامات لازم را انجام دهد.


منبع: ایسنا
برچسب ها: خوزستان ، اختلال ، رشد ، شیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.