معاون مدیریت توسعه و منابع وزارت بهداشت گفت: میزان قابل توجهی از منابعی که در مواجه با سرطان خرج می‌شود در جهت کسب سلامت نیست و حتی گاهی اوقات نیز در درمان نیز تاثیری ندارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر حریرچی، معاون مدیریت توسعه و منابع وزارت بهداشت در ششمین کنگره سرطان سینه جهاد دانشگاهی با بیان اینکه انتظار ما از دوستان انجام کار علمی است، افزود: انجام کار علمی به معنای کپی برداری از جاهای دیگر نیست و الزاما اینکه بخواهیم همه علم را تعریف کنیم نیز درست نیست. 

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر بالا‌ترین تعداد کنگره‌ها نسبت به رشته تخصصی سرطان پستان با حضور متخصصان برگزار شده است، ادامه داد: ما باید بدانیم در زمینه مشکلات زنان کشور درباره سرطان سینه چه تعداد مقاله علمی منتشر شده است و یا چند مجله بالای فاکتور ۴ و ۵ چاپ کرده‌ایم و همچنین چه قدر از مقالاتی که به چاپ رسیده است توسط خودمان مورد بهره برداری قرا گرفته است که رقم آن زیر یک چهارم است. 

حریرچی در ادامه با بیان اینکه جامعه علمی برای انجام کار علمی نباید کاری به منابع دولت داشته باشد، اینکه دولت پول دارد یا نه یا وزارت بهداشت موافق است یا مخالف نداشته باشد اظهار کرد: ۳۲ درصد "سرطان زنان" را "سرطان سینه" تشکیل می‌دهد، ما باید بدانیم روش غربالگری سرطان سینه چیست که پروتکل‌های درمانی برای آن وجود دارد ما باید به ساده‌ترین سوال‌ها در زمینه سرطان سینه پاسخ دهیم. 

وی در ادامه تصریح کرد: در سیستم ما، دولت و ملت از مالیات و پول خودشان برای چه چیزی به ما پول می‌دهند آیا برای درمان سرطان می‌دهند یا ما باید هزینه‌ها را برای ارتقای سلامت جامعه در ۴ بعد سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی هزینه کنیم. 

وی در ادامه افزود: آیا ما هزینه‌هایی که می‌کنیم در جهت کسب سلامت جامعه است یا درمان سرطان؟ 
 این صحبت‌ها خدمات جامعه علمی را منکر نمی‌شود اما منظور ما این است که باید هزینه‌ها آگاهانه باشد. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: جامعه علمی باید درباره سرطان سینه کارهای علمی انجام دهد و از برگزاری چنین کنگره‌هایی نتایجی به دست آید که اولین اقدامات سیاست گذاران با مواجه با سرطان سینه چه باشد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار