روستای هدف گردشگری کندوله یکی از زیباترین روستاهای استان کرمانشاه است که مردمانش سرشار از ذوق هنری و ارادت خالصانه به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

شهلا جواهری، کارشناس ارشد مردم شناسی گفت: تعزیه نمایشی است که در آن واقعهٔ کربلا توسط افرادی که هر یک نقشی از شخصیت‌های اصلی را بر دوش دارند، نشان داده می‌شود. تعزیه نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی- شیعی و بیشتر دربارهٔ کشته‌شدن امام حسین (ع) و مصائب اهل بیت است.

وی یادآور شد: در تعزیه، عده‌ای اهل ذوق و کارآشنا در جریان سوگواری‌های ماه محرم و برای نشان دادن ارادت و اخلاص به اهل بیت (ع)، طی مراسم خاصی بعضی از داستان‌های مربوط به واقعهٔ کربلا را پیش چشم تماشاچی‌ها بازآفرینی می‌کنند.

جواهری تصریح کرد: در تعزیه چون اهمیت خواندن هنرمندانهٔ اشعار بیش از روش اجرا و نمایش واقعه‌هاست، آن را در قیاس با روضه‌خوانی، تعزیه‌خوانی نیز گفته‌اند.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، تاکید کرد: تعزیه یکی از اصیل ترین و کهن ترین آیین های نمایشی ایرانیان است.

او افزود: تعزیه معمولاً با به اجرا درآمدن پیش‌خوانی نمایش مجلس اصلی آغاز می‌شود. کسی که تعزیه را برپا می‌کند «بانی» و گردانندهٔ آن را «تعزیه‌گردان» و بازیگران آن را «تعزیه‌خوان» یا «شبیه‌خوان» می‌نامند و از آنجایی که معمولا هنر تعزیه خوانی توسط افراد محلی برگزار می شود، شبیه‌خوان‌ها برای راحتی کار، مطلب مربوط به نقش خود را به هنگام اجرا، به صورت تکه کاغذی به نام «فرد»، در دست دارند که در آن‌ها مصراع‌های آخر نقش طرف مقابل یا نخستین مصراع از ادامهٔ نقش شان یادداشت شده تا بتوانند به‌موقع و بدون زحمت نقش‌آفرینی خود را دنبال کنند./س

 

برچسب ها: بساط ، تعزیه ، خوانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.