مقامات آمریکایی پایگاه نظامی "ماناس"اعلام کردند که تا چند روز آینده عملیات انهدام برخی تجهیزات نظامی را به اجرا خواهند گذاشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مقامات آمریکایی پایگاه نظامی "ماناس" اعلام کردند که تا چند روز آینده عملیات انهدام انبار مواد منفجره را به اجرا خواهند رساند.
 
بنابر بیانیه بخش مطبوعات مرکز حمل‌و‌نقل ماناس که تحت نظر نیروهای ارتش آمریکا و برخی از کشورهای دیگر عضو پیمان ناتو است، این عملیات روز پنجشنبه (16 آبان) صورت خواهد گرفت.
 
به گفته این منبع، عملیات خنثی سازی مواد منفجره توسط متخصصان بخش فنی این پایگاه در ناحیه شمال از باند پرواز فرودگاه از ساعت 9 صبح الی 16 بعدازظهر به اجرا می‌رسد.
 
دفتر مطبوعاتی پایگاه نظامی آمریکا همزمان با اعلام و پخش این اعلامیه از شهروندان قرقیزی خواسته است آرامش خود را حفظ کرده و از صدای احتمالی انفجار وحشت زده نشوند.
 
مجلس قرقیزستان سند تعطیلی پایگاه ماناس را در ماه ژوئن به تصویب رسانده که براساس آن آمریکایی‌ها تا جولای 2014 این مرکز را تخلیه خواهند کرد.
 
حضور نظامیان آمریکایی در قرقیزستان با ایجاد پایگاهی از دسامبر سال 2001 میلادی پس از تجاوز نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضدتروریسم به خاک افغانستان آغاز شد.
 
تعطیلی این پایگاه و اخراج نیروهای آمریکایی از خاک قرقیزستان از وعده‌های «الماسبیک آتامبایف» رئیس جمهور قرقیزستان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بود.
 
«توروبای زلپوکاراف» معاون رئیس مجلس قرقیزستان و از شخصیت‌های مطرح سیاسی این کشور ضمن بررسی سندی در مورد تعطیلی پایگاه ماناس با اشاره به اینکه در مدت چهار سال برای دومین بار است که مجلس چنین سندی را تصویب می‌کند، تأکید کرد: من اطمینان دارم که این بار هم همانند سال 2009 مقامات دولت با تغییر نام این پایگاه به مرکز حمل‌ونقل بین‌المللی حضور نظامی آمریکایی‌ها را در کشور بار دیگر حفظ می‌کنند.
 
کارشناسان عملیات انهدام انبار مواد منفجره در این پایگاه را نشانگر تعطیلی پایگاه و پایان حضور نظامی آمریکا در این کشور آسیای مرکزی می‌دانند.
 
به گفته این کارشناسان، واشنگتن جز بستن این پایگاه چاره دیگری برای تمدید قرارداد همکاری با «بیشکک» ندارد.
 
این کارشناسان همچنین معتقدند که به احتمال زیاد آمریکایی‌ها با بهانه خنثی کردن مواد منفجره، زیرساخت‌های تأسیسات جاسوسی خود که در این پایگاه ایجاد کرده‌اند نیز از بین خواهند برد.
 
انتهای پیام/

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.