ساماندهی پروژه های پراکنده و نیمه تمام مسکن مهر هرکدام با وضعیت و مشکلات خاص در شهرهای بالای 25 هزار نفر کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد مشکلی بزرگی است که اینک در سطح ملی دولت یازدهم با آن مواجه شده است.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران یاسوج، وجود حجم گسترده طرحهای مسکن مهر کم بودن متقاضی از یک سو و محدویت منابع مالی دولت باعث شده است تا اینک طرح مسکن مهر وضعیت بغرنجی به خود بگیرد.
نداشتن دسترسی به زیرساختهای فرهنگی، آموزشی ،راه، حمل و نقل فضای سبز از جمله مشکلاتی است که برخی طرحهای مسکن مهر که اکثرآنها متوقف است،ذکر شده است.
اگرچه یکی از دغدغه های مهم مردم بویژه جوانان پس از اشتغال و ازدواج داشتن سرپناهی مناسب برای گذران زندگی است درعین حال بر اساس آمارها از مجموع بیش از 17 میلیون خانوار ایرانی حدود پنج میلیون فاقد مسکن مناسب هستند.
با وجود نیاز به ساخت مسکن و مطلوب بودن هدف طرح مسکن مهر، اما آنچه اجرای این طرح را دریک وضعیت دشوار قرار داد اقدماتی است که چندان مبتنی بر مطالعه و نیاز سنجی درست نبوده و اینک بعداز گذشت چندسال و صرف هزاران میلیارد ریال اعتبارخود به مشکلی تبدیل شده است.
یکی از مهمترین طرح ها و برنامه های دولت های نهم و دهم در سال های اخیر آغاز ساخت پروژه های مسکن مهر از اواخر سال 1388 در سراسر کشور بوده است.
به موجب این طرح سالانه تعداد یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در کشور به متقاضیان
در بخش مسکن مهر شهری حدود یک میلیون و200 هزار واحد تاکنون به پایان رسیده و مابقی همچنان در دست ساخت است که تکمیل و تحویل آنها به متقاضیان به دولت یازدهم محول شد.
یکی از متقاضیان واحدهای مسکن مهر در یاسوج با اشاره مطلوب بودن ایده این طرح در کشور گفت: این طرح فرصتی فراهم کرد تا افراد بدون خانه بتوانند در مدت کوتاهی صاحب خانه شونداما درست اجرا نشد.
آرش حیدری که هم اینک در یکی از واحدهای مسکن مهر یاسوج مستقر است، افزود: واحد های مسکن مهر این شهر با وجود هزینه های هنگفتی که صرف ساخت آنها شده است از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند.
وی بیان کرد: کار محوطه سازی در این واحدها به نحو مطلوبی انجام نشده و راه اندازی آسانسور نیز در برخی واحدها با مشکل مواجه است.
حیدری نبود روشنایی کافی و امکانات رفاهی در مجاورت واحدهای مسکن مهر از جمله حوالی بنسنجان را از دیگر مشکلات اعلام کرد.
یکی از متقاضیان مسکن مهر گچساران نیز گفت: با وجود تبلیغات گسترده ای که در زمینه واگذاری مسکن مهر با کیفیت از سوی دولت می شد به دلیل عدم نظارت کافی بر عملکرد پیمانکاران ساخت واحدهای مسکن مهر به نحو شایسته ای انجام نشده است.
مهران سجادی افزود: بسیاری از متقاضیان واحدهای مسکن مهر گچساران به دلیل کیفیت نامناسب و نداشتن امکانات لازم پس از تحویل، واحدهای خود را به دانشجویان دانشگاه ها اجاره داده اند.
وی بیان کرد: باتوجه به هزینه هنگفتی که برای اجرای پروژه های مسکن مهر در این شهرستان صرف شد مسوولان دستگاه های اجرایی باید نظارت بیشتری اعمال می کردند تا چنین مشکلات گسترده ای ایجاد نمی شد.

یکی از متقاضیان مسکن مهر دهدشت که مدتی در یکی از این واحدها مستقر شده به خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج گفت: محوطه سازی، گازکشی و جاده دسترسی برای رفت و آمد در واحدهای مسکن مهر این شهر در وضعیت بسیار نامطلوبی است.
مسعود حجازی زاده به دوری مسکن مهر از مرکز شهر و نبود فضای آموزشی مناسب برای تحصیل دانش آموزان در محدوده این واحدها اشاره کرد و افزود: بسیاری از مشکلات واحدهای مسکن مهر در دهدشت تاکنون برطرف نشده است.
متقاضی دیگری از وضعیت نامناسب فاضلاب واحدهای مسکن مهر دهدشت ابراز نارضایتی کرد و گفت: برغم وعده های مسوولان مربوطه برای ساماندهی مشکلات مسکن مهر تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.
سبزعلی واحدی اصل افزود: محصور نبودن واحدهای مسکن مهر در دهدشت موجب شده تا اسکان در این واحدها از امنیت لازم برخوردار نباشد.
وی بیان کرد: به دلیل فقر و وضعیت مالی نامناسب متقاضی طرح مسکن مهر شدم و پس از مدتی مستقر شدن در یکی از واحدهای این طرح هنوز مشکلات فراوانی شامل نبود روشنایی، فضای سبز، پارکینگ و مسجد وجود دارد.
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل مسکن و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 16 هزارو 557 مسکن مهر دراین استان ساخته شده که از این تعداد پنج هزار و 127 واحد در شهرهای بالای 25 هزار خانوار(یاسوج، گچساران و کهگیلویه) و 11 هزارو 430 واحد نیز به طور مسکن مهر خودمالکی( متقاضیانی که با معرفی اداره کل مسکن و شهرسازی به بانک عامل برای ساخت مسکن تسهیلات 20 میلیون تومانی دریافت کرده اند) ساخته شده است.
علی کاظم بدخشان نژاد با اشاره به اینکه از این تعداد واحد مسکن مهر در استان یکهزار و563 واحد در یاسوج ساخته شده که تاکنون 726 واحد تحویل متقاضیان شده، افزود: دو هزارو 652 واحد نیز در گچساران است که یکهزار واحد تحویل و یا آماده واگذاری است.
وی بیان کرد: 912 واحد مسکن مهر نیز در شهرستان کهگیلویه ساخته شده که تاکنون 150 واحد آن تحویل متقاضیان شده و 42 متقاضی هم اکنون در تعدادی از آنها مستقر هستند.
بدخشان نژاد تعداد واحدهای مسکن مهر آماده بهره برداری در شهرهای یاسوج، دهدشت و گچساران را به ترتیب 300، 150 و 500 اعلام کرد و گفت: تعداد متقاضیان واحدهای مسکن مهر در یاسوج 200 نفر مازاد بر افراد ثبت نام شده در گذشته، در گچساران متعادل و در دهدشت 50 درصد واحدها بدون متقاضی است.
وی اظهار کرد:پنج هزارو 950 واحد مسکن مهر خودمالکی سهمیه کهگیلویه و بویراحمد بوده که متقاضیان آن از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این استان در شهرهای زیر 25 هزار نفر به بانک های عامل معرفی شدند.
بدخشان نژاد عنوان کرد: شهرهای زیر 25 هزار نفری استان را شامل 13 شهر از جمله چرام، باشت، لیکک، سی سخت و لنده، قلعه رئیسی، چیتاب، مادوان، مارگون، سوق، گراب، جاورده، ممبی دانست و گفت: از این تعداد واحد مسکن مهر خودمالکی پنج هزارو 57 به بهره برداری رسیده است.
وی افزود:از پنج هزارو 950 سهمیه مسکن مهر خودمالکی کهگیلویه و بویراحمد 700 واحد طرح مسکن 99 ساله بوده است.
بدخشان نژاد ابراز داشت: متاهل بودن، ساکن بودن در شهر محل زندگی، نگرفتن زمین یا منزل از دولت، نداشتن خانه در محل سکونت و ثبت نبودن امتیازات آب، برق و گاز به نام متقاضی از شرایط واگذاری مسکن مهر به متقاضیان در گذشته بوده است.
وی گفت: با توجه به اینکه وجود این شرایط موجب کاهش تعداد افراد متقاضی مسکن مهر در شهرهای دهدشت و گچساران شده بود در رایزنی هایی با وزارت مسکن و شهرسازی و دستور وزیر مبنی بر حذف این شرایط به جزشرط (متقاضی از دولت زمین یا خانه نگرفته باشد) نسبت به واگذاری و ثبت نام واحد های مسکن مهر اقدام شد.

بدخشان نژاد افزود: با حذف این شرایط از سوی وزیر مسکن و شهرسازی وقت شرایط برای متقاضیان در شهرهای گچساران متعادل، دهدشت بدون تغییر(بدون متقاضی) و در یاسوج نیز نسبت به گذشته افزایش یافت.
وی با اشاره به اینکه تعداد طبقات واحدهای مسکن مهر در یاسوج سه تا شش، گچساران چهار و دهدشت سه طبقه است، افزود: هزینه تمام شده هر واحد مسکن مهر با توجه به متراژ حدود 360 میلیون ریال و بالاتر است.
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل مسکن و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به ازای هر واحد مسکن مهر به متقاضیان 250 میلیون ریال تسهیلات بانکی پرداخت شده و مابقی نیز سهم آورده آنان بوده که اخذ خواهد شد.
بدخشان نژاد با اشاره به اینکه متقاضیان واحدهای مسکن مهر در کهگیلویه و بویراحمد از اقشار مختلف مردم است، عنوان کرد: مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، کارگران و کارکنان ادارات استقبال بیشتری از مسکن مهر داشته اند.
وی درباره کیفیت مصالح به کار رفته در ساخت مسکن مهر کهگیلویه و بویراحمد نیز، گفت: در ساخت این واحد ها از مصالح و ابزار الات مرغوب و استاندارد ساخت داخل استفاده شده است.
بدخشان نژاد افزود: زیرساخت ها و تاسیسات شامل آب، برق و گاز در بیشتر پروژه های مسکن مهر این استان اجرا شده و دستگاه های اجرایی نیز همکاری مطلوبی برای شتاب بخشی و واگذاری این واحدها به متقاضیان دارند.
وی درباره نظارت بر اجرای پروژه های مسکن مهر در کهگیلویه و بویراحمد نیز عنوان کرد: در ابتدا، کار نظارت بر عهده ناظران اداره کل مسکن و شهرسازی بود که پس از گذشت مدتی کار نظارت این پروژه ها به مشاوران خصوصی که از سوی این اداره کل مشخص می شدند واگذار شد.
وی ابراز داشت: حجم بالای کار، تعداد کم ناظران و همزمانی اجرای پروژه ها موجب شد تا در روند اجرای برخی از طرح های مسکن مهر استان مشکلاتی بوجود آید و نارضایتی برخی از متقاضیان را در پی داشته باشد.
بدخشان نژاد کمبود نیروی متخصص و متعهد در زمینه انبوه سازی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد را از مشکلات این بخش اعلام کرد و گفت: کمبود نیروی انسانی ماهر ساختمانی و نبود ماشین آلات پیشرفته از دیگر معضلات در روند اجرای پروژه مسکن مهر است.
وی موقعیت جغرافیایی واحد های مسکن مهر در کهگیلویه و بویراحمد را نیز مناسب ارزیابی کرد و افزود: در شهر یاسوج مسکن های مهر به صورت پراکنده در چند سایت در شمال و جنوب شهر با داشتن خدمات زیربنایی، تاسیسات و امکانات مطلوب ساخته شده که با مرکز شهر نیز فاصله زیادی ندارند.
بدخشان نژاد گفت: در گچساران نیز تمامی پروژه های مسکن مهر به صورت متمرکز در ضلع شرقی این شهر واقع شده و دارای نظم، نمای شهری و تمامی امکانات است.
وی ابراز داشت: در شهر دهدشت طرح مسکن مهر به صورت سایتی مجزا با تمامی تاسیسات و امکانات ساخته شده و بخش هایی شامل مسجد، مدرسه، کلانتری و تجاری برای آن پیش بینی شده است.
بدخشان نژاد اظهار کرد: در ساخت پروژه های مسکن مهر کهگیلویه وبویراحمد با پیمانکاران تفاهم نامه سه جانبه میان بانک مسکن و اداره کل مسکن و شهرسازی منعقد شده که پس از تحویل موقت این واحد ها و رفع نقص کامل به مدت یک سال از طرف پیمانکار تضمین شده است.
وی عنوان کرد:پیمانکاران موظفند هرگونه نقص فنی در ساختمان و مسکن مهر را برابر تفاهم نامه رفع و تحویل متقاضی دهند.

بدخشان نژاد ابراز داشت:واگذار شدن به موقع واحدهای مسکن مهر به مردم از وعده های دولت نهم و دهم بود که محقق نشد و سهل انگاری برخی از پیمانکاران، کمبود اعتباربرای ساخت و سازها، تورم، بالا رفتن قیمت مصالح و نیروی کار به این امر شدت بخشید.
وی گفت: در حال حاضر ساخت پروژه های مسکن مهر در کهگیلویه و بویراحمد نیمه فعال و برخی نقاط نیز غیرفعال است.
بدخشان نژاد دلیل غیرفعال بودن پروژه مسکن مهر دهدشت و گچساران را کمبود اعتبار اعلام کرد وافزود: پروژه های مسکن مهر یاسوج نیز به دلیل تورم و زیان پیمانکاران غیرفعال شده که تلاش می شود با ارایه راهکارهای مناسب مشکلات آنان برطرف و دوباره فعال شوند.
وی اظهار کرد: در مجموع متقاضیان واحدهای مسکن مهر در کهگیلویه و بویراحمد از این طرح رضایت دارند و خواستار ادامه ساخت این واحد ها هستند.
بدخشان نژاد ابراز داشت: مشکلات و کمبود های مسکن های مهر در استان از سوی مدیریت مسکن و ساختمان اداره کل مسکن و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد شناسایی و برطرف خواهد شد.
رییس سازمان نظام فنی مهندسی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: عوامل اجرایی طرح مسکن مهر، سازمان نظام فنی مهندسی ساختمان را دور زدند و این امر جایگاه نظارت بر کیفیت ساخت و ساز این طرح را کاهش داد.
عیسی شهامت افزود: عوامل اجرایی طرح مسکن مهر کهگیلویه و بویراحمد در هیچکدام از مراحل اجرای طرح مسکن مهر اعم از جانمایی ،نقشه برداری و فرایند نظارت براجرا نظام فنی مهندسی ساختمان را راه ندادند.
وی بیان کرد: مجموعه های وقت استانداری، راه و شهرسازی و شهرداری ها در اوایل اجرای طرح مسکن مهر با استفاده از اختیارات تحکمی در فرایندی غیرقانونی برغم تاکیدات و مکاتبات نظام فنی مهندسی ساختمان استان دست کارشناسان این سازمان تخصصی را بر فرایند مراحل اجرای طرحهای مسکن مهر کوتاه کردند.
رییس سازمان فنی مهندسی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: برای اجرای طرحهای مسکن مهر از برخی کارشناسان مسکن و شهرسازی آن هم با یک گرایش تخصصی استفاده شد در حالی که تخصص بخش مسکن دارای چند گرایش نقشه برداری ،معماری ،مکانیک و برق و سایر بخش ها است.
شهامت عنوان کرد: هنوز اجازه نظارت بر پروژه های مسکن مهر به این سازمان تخصصی داده نشده است اما آنچه از سوی منابع مردمی از وضعیت این پروژه ها شنیده می شود ضعف در کیفیت پایین اجرای این طرح ها است.
این مهندس ساختمان معتقد است: امور نظارت بر برخی پروژه های مسکن مهر را به برخی شرکت ها واگذار شده که از شرایط و مجوزقانونی برخوردار نبودند.
وی ابراز داشت: برخی مسوولان مسکن و شهرسازی پیشتر ادعا داشتند به لحاظ بالا بودن کیفیت ساخت حاضرند در یکی از واحدهای مسکن مهر اسکان یابند،آیا آن مسوولان هنوز براین ادعای خود پایبندند.
مهندس شهامت افزود: دور زدن نظام فنی مهندسی ساختمان برای پروژه مسکن مهر درحالی است که این سازمان تخصصی دارای دو هزار و 700عضو متخصص درکهگیلویه و بویراحمد است و متاسفانه برخی از مهندسان عضو این سازمان که در ابتد با پروژه های مسکن مهر همکاری داشتند،اخراج شدند.
وی با بیان اینکه به بهانه بزرگ بودن اجرای طرح مسکن مهر و ساخت سریع مسکن ارزان برای محرومان قانون را دور زدند،گفت: این درحالی است که پروژه هایی که بهره بردار آنها آن قشر محروم جامعه است باید با حساسیت بیشتر، مطلوبتر و ایمنی بیشتر صورت گیرد./س
برچسب ها: مسکن ، مهر ، منابع ، مالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.