رویترز در گزارشی نوشت: مخالفت عربستان و آمریکا با حضور ايران، همچنان يکي از موانع برگزاري کنفرانس "ژنو2" است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز در گزارشي از ژنو به قلم "استفان نپهاي" و "تام مايلز" نوشت: آمريکا و روسيه روز سه‌شنبه در دستيابي به توافق در خصوص مشخص کردن زماني براي کنفرانس صلح ويژه سوريه شکست خوردند و اختلاف آنها درباره نقشي که ايران مي تواند در اين گفتگوها براي پايان دادن به جنگ داخلي در سوريه ايفا کند و همچنين اينکه چه کساني نماينده مخالفان سوريه باشند حل نشده باقي ماند.  

"اخضر ابراهيمي" فرستاده سازمان‌ملل و اتحاديه‌عرب به سوريه که رياست اين نشست را در مقر اروپايي سازمان‌ملل در ژنو برعهده داشت، گفت: اميدوار بوديم شرايط به ما اين اجازه را بدهد که امروز زماني براي برگزاري اين نشست اعلام کنيم، متاسفانه اين مسئله محقق نشد.
  
"ابراهيمي" افزود: اما همچنان تلاش مي‌کنيم اگر بتوانيم اين کنفرانس را پيش از پايان سال برگزار کنيم.
  
ابراهيمي با چند تن از مسئولان بلندپايه آمريکايي و روس رايزني کرد پيش از آنکه چارچوب اين گفتگوها نمايندگاني از انگليس، فرانسه، چين، عراق، اردن، لبنان، ترکيه و اتحاديه‌عرب را نيز شامل شود.  

وي افزود: اين نشست با مسئولان روس و آمريکايي 25 نوامبر تکرار خواهد شد و ابراز اميدواري کرد مخالفان بشار اسد رئيس جمهور سوريه نيز درباره کساني که نماينده آنها خواهند بود چند روز پيش از برگزاري اين نشست به توافق برسند.  

وي اضافه کرد: مخالفان زمان بسيار بسيار سختي پيش رو دارند ، بر هيچ کس پوشيده نيست که آنها اختلاف دارند. آنها با مشکلات زيادي روبرو هستند و آمادگي ندارند.
  
"گنادي گاتيلوف" معاون وزير امور خارجه روسيه که به همراه "ميخائيل بوگدانوف" معاون‌دوم وزير امور خارجه روسيه با ابراهيمي ديدار کرد، گفت: آمريکا که از قيام بر ضد اسد حمايت مي کند از نفوذ لازم براي آماده کردن هيئتي از مخالفان که مورد تاييد همه گروه‌هاي مخالف باشد برخوردار نيست.  

خبرگزاري روسيه به نقل از گاتيلوف افزود: تنها حضور مخالفان در اين کنفرانس مورد نظر نيست بلکه حضور هيئتي از مخالفان که شامل گروه گسترده اي از قدرت‌هاي مخالف باشد مطرح است ، اين مسئله اي است که آمريکاييها در تحقق آن ناتوانند.
  
"وندي شرمن" معاون وزير امور خارجه آمريکا و "رابرت فورد" سفير آمريکا در سوريه به عنوان دو نماينده آمريکا در گفتگوها با ابراهيمي شرکت کردند.  

يک مسئول بلندپايه آمريکايي گفت: اين گفتگوها بسيار سازنده و مفيد بود، ما خوش‌بين هستيم که اين کنفرانس پيش از پايان سال برگزار خواهد شد.
   
وي افزود: اگر اين مسئله از طرف ائتلاف مخالفان چند هفته ديگر طول بکشد تا آنها خودشان را به گونه‌اي آماده کنند که احساس مي‌کنند به آن نياز دارند و هيئتي فراگير در اين کنفرانس داشته باشند ، ما از آنها در اين خصوص حمايت خواهيم کرد.
   
دمشق روز دوشنبه بار ديگر اعلام کرد اسد در قدرت باقي خواهد ماند.

"جان کري" وزير امور خارجه آمريکا نيز سه شنبه در ورشو گفت: چيزي که مورد تاييد است اين است که راه حل نظامي براي منازعه سوريه وجود ندارد.
  
وي بار ديگر بر ضرورت کناره گيري اسد از قدرت تاکيد کرد.  
 
روسيه اعلام کرد ايران بايد به کنفرانس صلح پيشنهادي دعوت شود. 

اين درحالي است که احمد جربا رهبر ائتلاف ملي سوريه گفت در صورت حضور ايران ، اين ائتلاف در آن شرکت نخواهد کرد.  

"سرگئي لاوروف" وزير امور خارجه روسيه درخواست احمد جربا را درباره تدوين چارچوب زماني مشخص براي رفتن بشار اسد رد کرد و هرگونه پيش شرط براي کنفرانس "ژنو2" را بعيد دانست.  

عربستان سعودي و آمريکا با دعوت از ايران مخالفند.   

محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران گفت تهران احتمالا در دستيابي به راه حل مسالمت‌آميز بحران سوريه مشارکت خواهد کرد و براي درخواست عقب‌نشيني همه قدرتهاي خارجي از سوريه آمادگي دارد.  

ظريف به تلويزيون "فرانس 24" گفت: ما معتقديم همه بايد به طرفهاي سوري براي نشستن بر سر ميز مذاکرات به منظور دستيابي به راه حل کمک کنند ، کساني که از گروه‌هاي مسلح حمايت مي‌کنند بايد براي پايان دادن به توهم اينکه راه حل نظامي در سوريه وجود دارد ايفاي نقش کنند.
  
اتحاديه عرب روز يکشنبه از اين گفتگوهاي صلح پيشنهادي حمايت کرد و مخالفان را به تشکيل هيئتي تحت رهبري ائتلاف ملي تشويق کرد.  
  
يک ديپلمات عرب در ژنو گفت: قطري‌ها براي دستيابي به موضعي واحد بين مخالفان تلاش مي کنند اما فکر نمي کنم موفق شوند.

سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان سعودي دوشنبه از ايران انتقاد کرد.


انتهای پیام/
برچسب ها: آمریکا ، روسیه ، ژنو ، صلح ، کنفرانس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار