"سیگرید کاگ": همه سايت‌هاي سلاح شيميایي سوريه به جز دو مورد بازرسي شدند

هماهنگ کننده ویژه سازمان بین المللی خلع سلاح شیمیایی برای سوریه همکاری دولت سوریه را در این زمینه خوب توصیف کرد و گفت: همه سایت های دارای سلاح شیمیایی سوریه را به غیر از دو مورد آنها بازرسی کردیم و دولت سوریه می گوید آن دو نیز متروکه هستند ولی ما قصد داریم در آینده آنها را نیز بررسی کنیم.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ خانم "سیگرید کگ" صبح سه شنبه از پیشرفت ماموریت این گروه در سوریه به اعضای شورای امنیت در جلسه ای غیرعلنی گزارش داد.

وی در پایان این نشست در جمع خبرنگاران گفت: هنوز معلوم نیست سلاح های شیمیائی سوریه در چه کشوری منهدم خواهند شد.

هماهنگ کننده ویژه سازمان بین المللی خلع سلاح شیمیایی برای سوریه افزود: گفتگوهایی در لاهه درباره موضوع مکان انهدام این سلاح ها در جریان است و ده روز آینده مکان انهدام این سلاح ها مشخص خواهد شد.

وی در پاسخ خبرنگاری درباره بودجه این ماموریت و کمک مالی سازمان ملل گفت: سپرده سازمان ملل در این مورد دو میلیون دلار است و سازمان بین المللی خلع سلاح شیمیایی نیز در حال حاضر ده میلیون دلار دارد.

"سیگرید کگ" افزود: این بودجه تا آخر امسال کافی است و برای برآورد دقیق برای تکمیل این ماموریت، ابتدا باید جزئیات آن مشخص شود.

"ویتالی چورکین"، نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بخش اصلی سلاح شیمیایی سوریه از بین رفته است، گفت: قطعنامه شورای امنیت در حال حاضر با همکاری خوب دولت سوریه اجرا می شود.

وی افزود: گروه هایی در سوریه وجود دارند که ممکن است تحریکاتی ایجاد کنند، ما باید تمرکز و همکاری خود را حفظ کنیم که قطعنامه شورای امنیت را پیش ببریم.

نماینده روسیه در سازمان ملل تاکید کرد: اجرای قطعنامه شورای امنیت فقط مسئولیت دولت سوریه نیست بلکه گروهای دیگر داخل سوریه و کشورهای مجاور نیز باید کمک کنند.
چورکین در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره نقش روسیه در از بین بردن سلاح های شیمیایی سوریه نیز گفت: روسیه در اجرای این قطعنامه همکاری خواهد کرد اما در از بین بردن سلاح ها نقشی نخواهد داشت.

"سامانتا پاور"، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در جمع خبرنگاران حاضر مدعی شد: تهدید نظامی آمریکا برضد سوریه، تسهیل کننده ای برای رسیدن به راه حل دیپلماتیک بود.
وی افزود: بازرسان تاکنون توانسته اند بیست و یک سایت از بیست و سه سایت شیمیائی سوریه را بررسی کنند و قابلیت آنها را از بین ببرند.

نماینده آمریکا با اسفناک خواندن اوضاع انسانی در سوریه گفت: آمریکا همچنان با رژیم اسد مخالف است و او را برای حکومت لایق نمی داند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار