تأسیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس،تولد نیما یوشیج پدر شعر نو ایران،اعتصاب کارکنان وزارت فرهنگ و هنر بر ضد رژیم پهلوی،کشتار فلسطینیان در شهر رَفَح و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۲۱ آبان ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با ۸ محرم ۱۴۳۵ هجری و ۱۲ نوامبر ۲۰۱۳ میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

درگذشت استاد «رضا روزبه» فیزیک‌دان و استاد معارف اسلامی (۱۳۵۲ ش)
استاد رضا روزبه در سال ۱۳۰۰ شمسی در زنجان به دنیا آمد. با پایان تحصیلات دبیرستانی به کار تعلیم و تربیت در دبستان پرداخت. سپس وارد دانشگاه شد و پس از اخذ لیسانس در رشته فیزیک، این درس را ادامه داد تا به عنوان محقق این رشته شناخته شد. با وجود پیشنهادات مکرر برای احراز کرسی تدریس دانشگاه و نیز عضویت در مجامع تحقیقی غرب به همراه مزایای کلان مادی، وی پایه‌گذاری دبیرستان علوی تهران و تدریس در آن را ترجیح داد و در کنار تحقیقات گسترده در فیزیک، بر معارف اسلامی و فقه و اصول تسلط کافی داشت.

وی مکاسب و رسائل (از دروس حوزوی) را به خوبی می‌دانست و با ادبیات عرب و زبان فرانسه کاملاً آشنا بود. او نمونه تهذیب و اخلاق اسلامی و پایه‌گذار اولین مسابقات قرائت قرآن به شمار می‌رود. این استاد اخلاق سرانجام در بیست و یکم آبان ۱۳۵۲ ش در ۵۲ سالگی به بیماری سرطان درگذشت و در قم به خاک سپرده شد.

صدور فتوای جهاد از سوی علمای عراق بر ضد انگلیس در جریان جنگ جهانی اول (۱۲۹۳ ش)
پس از گسترش جنگ جهانی اول در شرق اروپا و قلمرو امپراتوری عثمانی، انگلستان که در صدد تجزیه این امپراتوری بود، به دست اندازی در کشور عراق که جزو دولت عثمانی بود، پرداخت. مجتهدان بزرگ شیعه مقیم عراق، در مقابل تجاوز بیگانه به پاخاستند. آخوند ملا محمدکاظم خراسانی که در حوادث لشکرکشی روسیه به ایران، حکومت وقت روسیه را تهدید به اعلام جهاد نموده بود، نقش مهمی در مبارزات شیعی بر ضد بیگانگان ایفا کرد.
پس از وی بزرگانی نظیر شیخ مهدی خالصی، سیدمهدی حیدری، سیدمصطفی کاشانی و شیخ محمدتقی شیرازی، رهبری مذهبی را بر عهده گرفتند و در این ایام که انگلستان تهاجم گسترده‌ای به عراق آغاز کرده بود، فتاوای کوبنده‌ای در لزوم جنگ و جهاد با کفّار صادر نمودند.

تأسیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی (۱۳۶۳ ش)
با توجه به نیازهای گسترده پژوهشی در قلمرو فرهنگ و تمدن اسلامی، مرکز علمی - تحقیقاتی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در بیست و یکم آبان ۱۳۶۳ در مشهد مقدس آغاز به کار کرد. محور اصلی فعالیت‌های بنیاد بر طبق اساس نامه عبارت است از: توسعه فرهنگ اسلامی در جهت عمق بخشیدن به باورهای دینی و گسترش معارف شیعی؛ نشر علوم اسلامی و معارف حقّه جعفری در پرتو پژوهش‌های بنیادی؛ احیا و نشر ذخایر و نفایس علمی - اسلامی؛ ارتقای سطح علمی نیروهای پژوهشی در حوزه علوم اسلامی. در این بنیاد فعالیت‌های پژوهشی در گروه‌های قرآن، حدیث، فقه، کلام و فلسفه، تاریخ اسلام، تصحیح متون اسلامی، جغرافیای ممالک اسلامی، هیئت، نجوم، تراجم و انساب و... صورت می‌گیرد.

تولد «ابوسهل کوهی» ریاضی‌دان و منجم ایرانی (۳۲۹ ق)
ابوسهل کوهی ریاضی‌دان و منجم ایرانی، بیشتر روزهای عمرش را در مراکز علمی شهر بغداد که در آن عصر از رونق علمی برخوردار بود، به مطالعه و تحقیق، سپری کرد و نزدیک به سی سال به رَصَد ستارگان و مسایل مربوط به آن‌ها پرداخت. ابوسهل کوهی در نتیجهٔ تحقیقات خود، موفق به ساخت رصدخانه‌ای شد که مورد استفادهٔ دانشمندان پس از او قرار گرفت. از کتاب‌های متعدد او، صنعت اُسطُرلاب و دوایر حماسه قابل اشاره‌اند.

تولد نیما یوشیج پدر شعر نو ایران (۱۲۷۶ ش)
علی اسفندیاری متخلص به نیما یوشیج در دهکده یوش در مازندران به دنیا آمد. در شعر نیما وزن و قافیه در همه جا به تناسب به کار گرفته شده است. شعر آزاد نیمایی، تفاوت‌های آشکاری با شعر سنّتی داشته، از لحاظ عاطفی، بیشتر جنبه اجتماعی و انسانی دارد. او از لحاظ زبان، هر کلمه‌ای را در شعر نو به کار می‌بُرد با این شرط که با کلمات مجاور، مهجور، بیگانه و ناسازگار نباشد.

از نیما یوشیج به غیر از مجموعه اشعار، آثار دیگری نیز به چاپ رسیده که داستان‌ها، اشعار و قصه برای کودکان، یادداشت‌ها و نامه‌ها و آثار تحقیقی از آن جمله‌اند. اما مهم‌ترین اثر این شاعر نو‌پرداز ایرانی، افسانه نام دارد. نیما سرانجام در سال ۱۳۳۸ ش در ۶۴ سالگی در تهران درگذشت و در امامزاده عبداللَّه تهران دفن شد. سی‌وچهار سال بعد در دی ماه ۱۳۷۲، با تلاش مردم نور و یوش، پیکر نیما از محل دفن به زادگاهش در یوش منتقل گردید.

اعتصاب کارکنان وزارت فرهنگ و هنر بر ضد رژیم پهلوی (۱۳۵۷ ش)
درچنین روزی درسال ۱۳۵۷، کارکنان وزارت فرهنگ و هنر دست به اعتصاب گسترده‌ای زدند. ارتشبد ازهاری پس از قرار گرفتن در مسند قدرت و تشکیل دولت نظامی، دست به اقدامات محد ود کننده گوناگونی درحوزه سیاسی زد که از میان آن‌ها می‌توان به توقیف مطبوعات اشاره کرد. این عمل وی مورد اعتراض گسترده صاحبان قلم و هنر قرار گرفت.

درگذشت فقیه بزرگ «آیت اللَّه ملاعلی زنجانی» (۱۲۹۰ ق)
ملاعلی زنجانی از علما و فقهای قرن سیزدهم هجری قمری و از پرورش یافتگان حوزهٔ درس شیخ محمدتقی، صاحب «هدایةُالمسترشدین» و از معاصران شیخ مرتضی انصاری بوده و برخی از بزرگان چون میرزا حبیب‌اللَّه رشتی از شاگردان وی می‌باشند. او در کنار تدریس، به رفع نیازهای دینی و دنیوی مردم نیز اهتمام می‌ورزید. برخی از آثار به جای ماندهٔ وی عبارتند از: تفسیر قرآن، جوامع الاصول، السؤال و الجواب، الصّید و الذِّباحة، معدَنُ الاسرار، نوامیسُ الاُصول و وسیلةُالنّجاة و....

کشتار فلسطینیان در شهر رَفَح توسط نیروهای رژیم صهیونیستی (۱۹۵۶م)
جنایت سربازان رژیم صهیونیستی در اردوگاه فلسطینیان در شهر رَفَح واقع در نوار غزه، در دوازدهم نوامبر ۱۹۵۶م و چند روز پس از اعلام آتش بس در جنگ رژیم صهیونیستی، انگلستان و فرانسه بر ضدّ مصر صورت گرفت. نظامیان اسرائیلی پس از ورود به این اردوگاهْ ساکنان بی‌دفاع آن را قتل عام کردند و یک‌صد و ده زن، مرد و کودک فلسطینی را شهید و حدود هزار نفر دیگر را زخمی کردند.

پایان نبرد «العَلَمین» در شمال افریقا و شکست آلمان از متفقین (۱۹۴۲م)
در جریان جنگ جهانی دوم، هنگامی که نیروهای ایتالیایی در مستعمرات خود در شمال افریقا به سپاهیان انگلیسی مستقر در کشور لیبی یورش بردند، هیتلر به کمک ایتالیا آمد و جنگ سرنوشت‌ساز العلمین بین نیروهای آلمان و انگلستان در ۲۳ اکتبر ۱۹۴۲م به وقوع پیوست. در این میان، شکست آلمانی‌ها در شوروی و تضعیف روحیه ارتش آلمان، هم‌چنین توجه بیشتر هیتلر به جنگ‌های داخل اروپا، وی را از تمرکز بر نواحی شمال افریقا و حفظ این منطقه بازداشت تا این‌که در این نبرد، انگلیسی‌ها توانستند با ضد حمله وسیعی که تدارک دیده بودند، نیروهای آلمانی و ایتالیایی را از این منطقه بیرون رانده و معادلات نظامی رابه نفع خود به پیش ببرند.

این جنگ در ‌‌نهایت در دوازدهم نوامبر ۱۹۴۲م به پایان رسید. شکست العلمین، برای آلمان بسیار گران تمام شد چرا که پس از مدتی رژیم فاشیستی ایتالیا به رهبری موسولینی بر اثر نارضایتی داخلی فروپاشید و آلمانْ، متحد اصلی خود در جنگ را از دست داد تا این‌که در سراشیبی سقوط و شکست قرار گرفت.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار