بستن فرات بر کاروان امام حسین(ع)، تصویب کلیات برنامه سوم توسعه، کشف واکسن ویروس فلج اطفال، پایان جنگ جهانی اول و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۲۰ آبان ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با ۷ محرم ۱۴۳۵ هجری و ۱۱ نوامبر ۲۰۱۳ میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:
بستن فرات بر کاروان امام حسین(ع) به دستور عمر بن سعد (61ق)
پس از آن که عبیداللَّه بن زیاد، لشکریان فراوانی برای نبرد با اباعبداللَّه الحسین (ع) به کربلا گسیل داشت و آن حضرت را کاملاً در محاصرهٔ لشکریان خود قرار داد، نامه‌ای به عمر بن سعد فرمانده سپاه کربلا نوشت و به او دستور داد: به محض رسیدن نامه، از حسین برای یزید بیعت بگیرد و چنان‌چه این پیشنهاد را پذیرفت، بعد تصمیم خود را خواهیم گرفت. در نامهٔ دیگری که به عمر بن سعد نوشت تأکید کرد؛ میان حسین و آب فرات را فاصله بیاندازید و اجازه ندهید وی از آن آب استفاده کند، همان‌طوری که آن‌ها عثمان بن عفان را ازآب منع نمودند.

ابن‌سعد بلافاصله عمروبن حجاج زبیدی را با پانصد سوار، مأموریت داد تا مانع استفادهٔ امام حسین(ع) و یارانش از آب فرات گردند. این واقعهٔ ناجوانمردانه، سه روز پیش از شهادت امام حسین(ع) بود. البته حضرت اباالفضل العباس(ع) از سیاهی شب استفاده می‌کرد و برای خیمه‌ها آب می‌آورد و حضرت علی اکبر با پنجاه نفردر شب عاشورا برای خمیه‌ها آب کافی آوردند. ولیکن از بامداد تا شامگاه روز عاشورا هیچ‌گونه آبی برای امام حسین(ع) و یاران و کودکانش مهیّا نشد و آنان در شدت گرما و عطش، متحمّل مصائب این روز عظیم شدند.

ارتحال فقیه محقق و محدث شیعی "ملااحمد خویینی قزوینی" (1268ش)
عالم بزرگوار ملااحمد بن مصطفی خویینی قزوینی معروف به ملاآقا در حدود سال 1210ش (1247ق) در خویین در استان زنجان به دنیا آمد. وی پس از تحصیل علوم اولیه راهی قزوین شد و پس از چندی برای ادامه تحصیل به اصفهان عزیمت نمود. ملاآقا پس از آنکه از درس مشایخ اصفهان بهره برد، به قصد فراگیری مدارج بالاتر علوم، راهی عتبات عالیات گردید و سالیانی در آنجا اقامت گزید. ملااحمد خویینی پس از آن در قزوین رحل اقامت افکند. و به امر تدریس و فتوی اشتغال یافت. از این فقیه و محدث امامی آثاری برجای مانده که معراجُ الوصول الی علم الاصول در 2 جلد، اللَّوامع در فقه در 3 جلد و مِرآةُ المراد در علم رجال از آن جمله‌اند. این عالم بزرگوار سرانجام در بیستم آبان 1268ش برابر با هفدهم ربیع‌الاول 1307 ق در 68 سالگی دار فانی را وداع گفت و به لقای معبود شتافت.

رحلت فقیه مبارز آیت اللَّه "سیدابوالفضل خسروشاهی"(1365 ش)
آیت‌اللَّه سید ابوالفضل خسروشاهی در سال 1281 ش به دنیا آمد. آیت‌اللَّه خسروشاهی در جریان حاکمیت دموکرات‌ها در آذربایجان در سال 1324 ش، علیه حاکمان وابسته به شوروی در تبریز مبارزه کرد به طوری که طرح ترور ایشان و برادر مجتهدش، سید احمد نیز ریخته شد. اما قبل از اجرای ترور، حکومت دمکرات‌ها متلاشی گردید و ایشان دوباره به وظایف دینی خود ادامه داد. آیت‌اللَّه خسروشاهی در راه ابلاغ احکام الهی و نشر اندیشه‌های دینی، بارها از طرف عمّال حکومت پهلوی در تبریز مورد آزاد و اذیت قرار گرفت، اما همواره بر سر ایمان و اعتقادش استوار ماند تا این‌که در بیستم آبان 1365ش در هشتاد و چهار سالگی وفات یافت و در تبریز به خاک سپرده شد. از آیت‌اللَّه خسروشاهی کتابی تحت عنوان نهج البیان به یادگار مانده است.

تصویب کلیات برنامه سوم توسعه از سوی مجلس شورای اسلامی (1378ش)
کار بررسی لایحه برنامه سوم توسعه که در مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود پس از بحث مخالفین و موافقین و توضیحات مُخبر کمیسیون اصل رسیدگی به لایحه مذکور و همچنین توضیحات رییس سازمان برنامه و بودجه نسبت به کلیات آن، به مورد رای‌گیری گذاشته شد و با اکثریت قاطع نمایندگان، در بیستم آبان 1378به تصویب رسید. موافقان لایحه برنامه سوم توسعه، لحاظ شدن سیاست‌های رهبری در تمام زمینه‌ها، اصلاح ساختار اداری کشور، ادامه برنامه‌های حمایتی و رسیدگی به اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر جامعه، روان سازی قوانین بازرگانی برای جهش صادرات، حذف انحصارات در بخش خدمات و تولیدات و اصلاح نظام ارزی را از جمله نقاط قوت برنامه ذکر کردند. همچنین مخالفان لایحه برنامه سوم توسعه، افزایش قیمت فرآورده‌های انرژی و اثرات تورّمی آن در جامعه، ابهام در مسأله خصوصی سازی، مشخص نبودن مکانیزم ایجاد اشتغال، مشخص نشدن راهکار اصلاح ساختار اداری، عدم توجه لازم به مشکلات جوانان، تورم‌زا بودن و بی‌توجّهی به طرح‌های جدید و کاهش خرید مردم را از نقاط ضعف برنامه معرفی کردند.

شهادت سردار شهید حسن تهرانی مقدم(1390ش)

حسن تهرانی مقدم (شهادت:۲۰ آبان ۱۳۹۰ ملارد) پدر صنایع موشکی جمهوری اسلامی ایران و از فرماندهان دوران جنگ عراق و ایران و فرمانده جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که بر اثرانفجار در پادگان امیرالمومنین در شهرستان ملارد به همراه جمعی دیگر از پرسنل سپاه به شهادت رسید.

در اطراف شیراز زلزله خسارات زیادی وارد کرد(1352ش)

ولادت مرجع شیعه حضرت آیت اللّه "سید محمدهادی میلانی" (1313 ق)
آیت‌اللَّه العظمی سید محمد هادی میلانی در هفتم محرم سال 1313ق. در نجف اشرف به دنیا آمد. او از سنین کودکی، تحصیلات دینی خود را با فراگیری قرآن آغاز کرد و سپس نزد اساتید حوزهٔ علمیه نجف به تکمیل تحصیلات دینی خود پرداخت، تا آنجا که علاوه بر تسلط بر علوم دینی، در ادبیات فارسی و عربی نیز مهارت بسیار یافت. پس از چندی به کار تالیف و تدریس پرداخت. حوزهٔ درس ایشان، بسیار پرجمعیت بود و در آن شاگردانی محقّق و متفکر تربیت شدند و عدهٔ کثیری از آن‌ها، به مراحل بالای علمی، دست یافتند. آیت‌اللَّه میلانی، راه رسیدن به فضیلت را معرفت خدا، تقوا و کسب مکارم اخلاقی دانسته و روی آن تاکید می‌کرد. محاضرات فی فقه الامامیه در ده جلد از آثار ایشان است.

تولد "نجم الدین ابوالفتح یوسف شیبانی" جغرافی‌دان مسلمان (601 ق)
ابوالفتح یوسف بن یعقوب شیبانی دمشقی ملقب به ابن مجاور، مورخ و جغرافی‌دان مسلمان در دمشق به دنیا آمد. دوران کودکی و نوجوانی خود را در بغداد سپری کرد و از اساتید این شهر بهره برد. سپس به هند رفت و پس از مدتی به سیر و سفر در شبه جزیرهٔ عربستان پرداخت. مهم‌ترین اثر وی به نام تاریخ المُستَبصر، به شرح دقیق وضعیت سیاسی، جغرافیایی و اجتماعی این منطقه اختصاص دارد. ابن مجاور در سال 690 در سن 89 سالگی درگذشت.

درگذشت شیخ "جعفر بن حاج محمد نزاری نقدی" (1370 ق)
آیت‌اللَّه شیخ جعفر بن حاج محمد نزاری، معروف به نقدی از افاضل علمای امامیهٔ قرن چهاردهم هجری عراق می‌باشد. او فقیه اصولی، محدّث رجالی، مفسر، مورخ، ادیب و شاعر ماهری بود. وی پس از فراگیری اصول قرائت و خط عربی و فارسی در موطن خویش شهر "العماره" در نزد پدرش حاج محمدبن عبداللَّه نزاری، جهت تکمیل تحصیلات راهی نجف اشرف شد و از محضر آخوند خراسانی، سیدمحمدکاظم یزدی و شیخ احمد کاشف الغطا بهره گرفت. شیخ جعفر نقدی، مدتی به نشر علوم دینی و ریاست منصب جعفریین و قضاوت فریقین و ریاست مَحکمهٔ سنّی و شیعهٔ شهر "العماره" را بر عهده گرفت. از وی آثاری چون ارشادالطّلاب الی علم الاعراب، الاسلام و المرأة، الاَنوار العَلَویَّة و الاسرار المرتضویه، بر جای مانده است. این عالم ربانی سرانجام در هفتم محرم الحرام سال 1370 قمری در 67 سالگی دیده از جهان فرو بست.

عملیات استشهادی "احمد قصیر" علیه رژیم صهیونیستی (1982م)
پس از یورش تجاوزکارانه ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان در ژوئن 1982م هزاران غیر نظامی لبنانی به خاک و خون کشیده شدند که از جمله این جنایات قتل عام فجیع اردوگاه‌های صبرا و شتیلا بود در پاسخ به تجاوزات این رژیم، شهید احمد قصیر، مسلمان از جان گذشته لبنانی، در یازدهم نوامبر 1982م مرکز فرماندهی نیروهای رژیم صهیونیستی در شهر صور واقع در جنوب لبنان را منهدم کرد. در این عملیات شهادت‌طلبانه، هشتاد و نه تن از نظامیان رژیم صهیونیستی کشته و هشتاد و شش نفر دیگر مجروح شدند. این انفجار که اندکی پس از انهدام مقر نیروهای امریکایی و فرانسوی در بیروت صورت گرفت، عامل مهمی در عقب نشینی صهیونیست ها تا نزدیکی مرز لبنان با فلسطین، به شمار می‌رود.

تولد "خورشید جی کاما" ایران شناس هندی (1829 م)
خورشیدجی رستم جی کاما، از ایران‌شناسان معروف پارسیِ هند و متخصص در زبان و ادبیات پهلوی و خطشناسی میخی، در 11 نوامبر سال 1829م در شهر بمبئی هند به دنیا آمد. وی پس از بازگشت از سفر اروپا به هند، زبان پهلوی را در امتحانات ورودی دانشگاه و مقاطع بالای دانشگاهی در رشته زبان، رسمی سازد. خورشید جی رستم جی کاما سرانجام در بیستم اوت 1909م در هشتاد سالگی درگذشت. 27 سال پس از مرگ کاما، مؤسسه‌ای با موضوع خاورشناسی به نام وی دایر گردید که امروزه به عنوان یک مرکز برجسته تحقیقاتی مورد استفاده و محل رجوع دانشمندان می‌باشد. این مؤسسه علاوه بر انتشار ده‌ها جلد کتاب در زمینه‌های گوناگون خاورشناسی و ایران‌شناسی، مجموعه مقالات کاما را در دو جلد گردآوری و عرضه نموده است.

امضای قرارداد ترک مخاصمه و پایان جنگ جهانی اول (1918م)
جنگ جهانی اول که از روز اول اوت 1914م به بهانه کشته شدن ولی‌عهد اتریش در شهر سارایوو، به دست یک دانشجوی صرب، آغاز گردید تا یازدهم نوامبر 1918م به مدت چهار سال و صد روز به طول انجامید و در نهایت در روز یازدهم نوامبر سال 1918م، قرارداد ترک مخاصمه به امضا رسید و از یازده صبح همین روز، صدای شلیک توپ‌ها و مسلسل‌ها در سرتاسر جبهه غرب خاموش شد. به موجب این قرارداد، نیروهای آلمان بدون قید و شرط تسلیم شدند و عملیات اشغال خاک آلمان تا اواخر دسامبر سال 1918م به انجام رسید. در طول جنگ جهانی اول، بیش از 65 میلیون سرباز در مراحل مختلف جنگ شرکت کردند. نتایج جنگ جهانی اول، شکست متحدین، ویرانی شهرها و روستاها و کشته شدن میلیون‌ها نفر و آوارگی و جراحت ده‌ها میلیون نفر بود. در جنگ جهانی اول، نزدیک به یک چهارم نیروی جوان کشورهای اروپایی تلف شدند و خسارات وحشتناکی بر کشور متخاصم وارد آمد.

کشف واکسن ویروس فلج اطفال توسط "جونس سالِک" (1952م)
دکتر جونْسْ سالِک، پزشک لهستانی الاصل امریکایی، پس از اتمام تحصیلات خود در رشته پزشکی، به تحقیق و مطالعه در زمینه باکتری‌ها و ویروس‌ها پرداخت. وی در صدد بود تا ویروس‌ها را در وضعی قرار دهد که قادر نباشند موجب بیماری شوند، لکن بتوانند پادتنی ایجاد کنند که به نحوی موثر علیه بیماری قابل استفاده باشد. دکتر سالک بدین ترتیب در یازدهم نوامبر 1952م واکسنی تهیه کرد و آن را به اطفالی تزریق نمود که سابقاً به نوعی فلج مبتلا شده و طبعا بدنشان در برابر این بیماری مقاومت داشت.

نتیجه کار، کاملا رضایت‌بخش بود چرا که این تزریق باعث افزایش پادتن در خون می‌شد. از این واکسن از سال 1954م به مقدار زیاد تهیه شد و در دسترس عموم قرار گرفت. خبر کشف واکسن ضدفلج بعد از کشف واکسن آبله یکی از جالب‌ترین پدیده‌های پزشکی بوده است که موجب نجات و سالم ماندن انسان‌های بی‌شماری گردید. این واکسن بعدها توسط میکروب‌شناسان دیگر تکمیل شد و به صورت قطره خوراکی درآمد که امروزه مورد استفاده وسیع قرار می‌گیرد.

برخی از رویدادهای امروز
1885: نخستین موتور سیکلت ساخته شد و به معرض تماشا در امد.
1918: لهستان که قبلا در کنترل روسیه بود درپایان جنگ جهانی اول، کمونیستی شدن روسیه و شکست آلمان و انحلال امپراتوری اتریش مجارستان اعلام استقلال کرد و یازدهم نوامبر روز ملی لهستان (روز استقلال) است.
1975: آنگولا مستعمره قدیمی پرتغال در غرب آفریقا یازدهم نوامبر 1975 در پی یک رشته مبارزات مسلحانه خونین استقلال یافت، ولی از روز بعد دچار یک جنگ داخلی خونین‌تر گردید که تا سال 2001 ادامه داشت.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.