کتاب «جامعه شناسی تحریفات عاشورا» گزارشی است انتقادی ـ آسیب شناختی به مقتل‌ها، روضه‌ها و ادبیات منظوم در عاشورا. «مباني نظري تحريف‌شناسی»، «نقد و تحليل منابع مكتوب فرهنگ عاشورا» و «ادبيات عاشورا در بوته نقد» عنوان بخش‌های اين اثرند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛ کتاب «جامعه شناسی تحریفات عاشورا» گزارشی است انتقادی ـ آسیب شناختی به مقتل‌ها، روضه‌ها و ادبیات منظوم در عاشورا. این کتاب به قلم دکتر سید عبدالحمید ضیایی به رشته تحریر درآمده و توسط انتشارات هزارۀ ققنوس به چاپ رسیده است.

بخش‌های تشکیل دهندهٔ کتاب عبارتند از: "عاشورا و رویکرد جامعه شناختی (نقد و بررسی منابع و مقاتل عاشورایی، تحریف شناسی و فرهنگ عاشورا" و "ادبیات عاشورا در بوتهٔ نقد (عاشورا و ادبیات انقلاب اسلامی)".

کتاب در دو بخش اصلی، سعی دارد تا نگاهی تازه به آسیب شناسی مقتل‌ها، روضه‌ها و ادبیات منظوم داشته باشد. در بخش نخست این کتاب نویسنده به مقوله عاشورا و رویکرد جامعه شناختی آن می‌پردازد.

در فصل اول این بخش مشکلات و موانع پژوهش درباره عاشورا، جامعه شناسی تاریخی و عاشورا، نگرش متافیزیکی به عاشورا، مقایسه دو نگاه ثبوتی و اثباتی به عاشورا، شهادت پرستی و تقدیس شهادت به عنوان هدف، پارادوکس عاشورا و شفاعت و مسائلی از این دست را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد.

فصل دوم از بخش نخست کتاب به نقد و بررسی منابع و مقاتل عاشورایی می‌پردازد. از عمده‌ترین مباحث این فصل می‌توان به مواردی چون تاریخ طبری گزارشی مخدوش، مقتل الحسین خوارزمی، ابن خل دون و تحریف عاشورا، ابن تیمیه و استمرار تحریف، روضه الشهداء سرچشمه تحریفات عاشورایی و تحریف در حوزه نقل قول‌ها از مهم‌ترین عناوین این فصل است.

در فصل سوم از بخش نخست کتاب هم تحریف شناسی و فرهنگ عاشورا با مباحثی چون ضرورت غبار روبی از تاریخ عاشورا، تحریف در تاریخ اسلام و مواردی دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهد.

نویسنده در بخش دوم کتاب ادبیات عاشورا در بوته نقد را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد. عاشورا در ادبیات فارسی، عاشورا و ادبیات انقلاب اسلامی دو فصل اصلی بخش دوم کتاب "جامعه شناسی تحریفات عاشورا” است.

چاپ سوم كتاب «جامعه شناسي تحريفات عاشورا» از سوي انتشارات هزاره ققنوس در شمارگان 2200 نسخه، 344 صفحه و بهاي 3700 تومان به وارد بازار عرضه شده است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار