مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوز پلنگ آسیایی گفت: مانیتورینگ زاد آوری یوز خیلی مشکل است، لذا آمار درستی در دست نیست.

جوکار در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت:  پیش بینی  شده است یک پایش جدید در خصوص یوز انجام دهیم تا به یک آمار قطعی برسیم، وی با اشاره به وجود 50 تا 70 قلاده یوز در سراسر کشور افزود: این آمار حداقلی توسط 30 تا 40 دوربین در سطح مناطق 11 گونه یوز رصد شده است اما آماری از زادآوری در دست نیست چرا که مانیتورینگ زاد آوری یوز خیلی مشکل است.

جوکار با اشاره به تلف شدن 3 قلاده یوز طی یک سال گذشته تصریح کرد: 2 مورد از یوزها توسط سگ های گله کشته شده اند اما علت مورد سوم مشخص نشده است.

وی با اشاره به آغاز فاز دوم پروژه بین المللی حفاظت از یوز ادامه داد: اگر چه در فاز یک به دلیل نبود امکانات آماری در دست نیست و نمی توان گفت این پروژه ها چقدر در افزایش جمعیت یوز موثر بوده اما اگر این فعالیت ها هم صورت نمی گرفت، ممکن بود وضعیت یوز امروز خیلی حادتر می بود.

وی در ادامه اذعان داشت: در فاز جدید سراغ مردم می رویم و آنها را فراخوان میکنیم به سمت حفاظت و با بالا بردن حسن مالکیت در واقع مناطق حفاظت را با آنها شریک می شویم.

مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوز پلنگ آسیایی  اظهار داشت: در این طرح در 3 نقطه پارک ملی توران، پناهگاه حیات وحش میاندشت و مناطق آزادی که یوز مشاهده شد 3 مدل مشارکتی با مردم اجرا خواهد شد.

وی در پایان  با اشاره به کمبود نیروی محیط بان خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم تمام مناطق که یوز مشاهده می شود را حفاظت کنیم باید تمام فلات مرکزی ایران را محافظت کنیم این در حالی است که در همین مساحت 6 میلیون هکتاری زیستگاه یوز سازمان با مشکل کمبود نیرو مواجه است، اما امیدواریم نتایج این مدل مشارکتی در مناطق آزاد با سایر مناطق حفاظت شد یکی باشد.

انتهای پیام//
برچسب ها: حفاظت ، مناطق ، سراسر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار