مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری بر ضرورت توجه و برنامه ریزی برای کنترل و رفع چالش های زیست محطی در این استان تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

سعید یوسف پور، یکی از چالش های زیست محیطی در استان چهارمحال و بختیاری را دفن غیر بهداشتی و غیر استاندارد پسماندهای شهری، روستایی و بیمارستانی برشمرد.

وی گفت: از اصلی ترین مباخث مهم در استان چهارمحال و بختیاری، مواجهه اکوسیستم های جنگلی و مرتعی زاگرس با پدیده بیابان زایی است که یکی از شاخصه های این پدیده، فرو نشست زمین است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، پدیده گرد و غبار ناشی از خشکسالی را از دیگر چالش ها در این زمینه دانست و با اشاره به میانگین فرسایش خاک بیش از 25 تن در هر هکتار در این استان، افزود: در استان چهارمحال و بختیاری 11 کانون گرد و غبار وجود دارد که اصلی ترین آن دشت شهرکرد است که در مسیر وزش بادهای غالب قرار دارد.

یوسف پور تصریح کرد: به همین علت در ماه گذشته میزان آلودگی در این منطقه، به ده برابر حد مجاز خود رسیده است.

وی، عدم بهره برداری مناسب از آب های زیر زمینی را از دیگر چالش های قابل تأمل و توجه در استان چهارمحال و بختیاری بیان و خواستار توجه مردم، مسئولین و نهادهای مرتبط برای رفع و کننترل این ممشکلات و نهایتاً حفظ و احیاء و توسعه اکوسیستم های جنگلی و مرتعی زاگرس شد.

استان چهارمحال و بختياري با ۱۶،۵۳۲ كيلومتر مربع مساحت، یک درصد از خاک کشور را به خود اختصاص داده و در كنار جاذبه هاي متعدد تاريخي و فرهنگي، دامنه هاي بکر زاگرس با چشمه سارها و جنگل ها و معادن غنی نيز گنجينه اي از طبيعت خدادادی در این استان به شمار می رود.

استان چهارمحال و بختیاری از لحاظ تنوع زیستی و جانوری، با 1100 گونه گیاهی و 295 گونه جانوری، دارای بالاترین رتبه در سطح کشور است.

در این استان، 9 منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به مساحت 155 هزار هکتار وجود دارد که 50 هزار هکتار از این سطح را مناطق شکار ممنوع تشکیل می دهند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.