محققان پژوهشکده علوم رفتاری در ورزش پژوهشگاه تربیت بدنی موفق شدند برای اولین بار در کشور دستگاه سنجش ادراک وضعیت عمودی بدن را طراحی و بسازند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،دکتر ملیحه نعیمی کیا مجری این طرح در این خصوص گفت: توانايي ادراك وضعيت عمودي بدن که بخش عمده آن از طریق حس دهلیزی گوش داخلی انسان فراهم می شود، نقش بسيار مهمي در اجراي موفق اغلب حركات انسان دارد.

وی ادامه داد: شیب سنج نصب شده روی دستگاه قادر است انحراف بدن نسبت به خط افق را با دقت 5/0 ارزیابی نماید.

وی افزود: با استفاده از دستگاه ساخته شده مي توان توانايي ادراك وضعيت عمودي بدن و وضعیت حس دهلیزی ورزشکاران در رشته های مختلف ورزشي و در سطوح مهارتي مختلف بررسي و مقايسه كرد و نیز ميزان وابستگي آنها را به اين توانايي تعيين کرد.

همچنين مي توان اثر برنامه هاي تمريني مختلف و عوامل تاثير گذار موقتي و طولاني مدت را بر اين توانايي ورزشكاران ارزيابي نمود.

این محقق در خصوص ویژگی ها و کاربردهای دیگر این دستگاه عنوان کرد با استفاده از اين دستگاه همچنين مي توان مشخص نمود كه آيا آسيب هاي ورزشي بر توانايي ادراك وضعيت عمودي بدن ورزشكاران اثر گذار بوده است و همچنين روند بهبود آن را ارزيابي نمود.

همچنین با استفاده از اين دستگاه مي توان اثرات افزايش سن و بیماری ها را بر توانايي ادراك وضعيت عمودي بدن مشخص و اثرات برنامه هاي تمريني مداخله اي را بر آن ارزيابي کرد.

نعیمی کیا ادامه داد :‌ قیمت این دستگاه نسبت به مشابه خارجی حدود یک پنجم بوده و در عین‌حال از امکانات و فناوری‌های بیشتری نیز برخوردار است . وی افزود : تجاری‌سازی این اختراع در واحد ارتباط با صنعت و جامعه پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در حال انجام است/س

برچسب ها: ساخت ، دستگاه ، سنجش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.