روزنامه فايننشال‌تايمز، چاپ انگليس نوشت "جان کري" وزير امور خارجه آمريکا در سفر به عربستان سعودي کوشيد به اين کشور درباره مذاکره با تهران اطمينان خاطر بدهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه "فايننشال‌تايمز" در شماره امروز خود در اينترنت در مقاله اي به قلم "سيموئن کر" در دبي و "جف داير" در واشنگتن نوشت: "جان کري" روز دوشنبه در تلاش براي ترميم روابط تنش‌دار آمريکا با عربستان سعودي وارد اين کشور حوزه خليج‌فارس شد و کوشيد به مقامات سعودي اطمينان خاطر بدهد که مذاکرات با ايران به روابط واشنگتن با رياض لطمه‌اي نخواهد زد. 

وزيرامورخارجه آمريکا پس از ملاقات با "ملک عبدالله بن عبدالعزيز آل سعود" پادشاه عربستان در دومين روز از سفر منطقه اي خود که هدفش کاستن از تنش‌هاي آمريکا با متحدان عرب خود بود گفت: آمريکا همچنان مصمم است جلو دستيابي ايران را به سلاح هسته اي بگيرد و رياض را از تحولات مربوط به جمهوري‌اسلامي مطلع نگه خواهد داشت. 

شاهزاده سعود الفيصل همتاي عربستاني وي در يک کنفرانس خبري گفت  روابط حقيقي ميان دوستان بر خلوص‌نيت، صراحت و صداقت مبتني است ، نه صرفا بر تواضع.

کري پيشتر روز دوشنبه در ديدار با کارکنان سفارت آمريکا در رياض گفته بود: عربستان‌سعودي بازيگري ارشد در جهان عرب است.

وي در اشاره به مسائلي شامل جنگ داخلي سوريه، مصر و روند صلح خاورميانه گفته بود: ما نياز داريم با دوستان سعودي خود در خصوص همه اين مسائل کار کنيم.

در ميان نشانه‌هايي که حاکي است مذاکرات هسته اي کنوني ممکن است به آشتي جامع‌تر ميان ايران و آمريکا بينجامد، عربستان سعودي از اين نگران است که روابط بهتر ميان آمريکا و ايران توازن قدرت را ميان کشورهاي خليج فارس و ايران بر هم بزند. 

عربستان سعودي همچنين از تصميم واشنگتن براي عقب‌نشيني از حمله نظامي به سوريه بر سر استفاده اين کشور از سلاح‌هاي شيميايي خشمگين است. 

عربستان ماه گذشته کرسي غيردائم شوراي امنيت سازمان ملل را رد و اعلام کرد اين نهاد نتوانسته بحران سوريه و کشمکش اسرائيل و فلسطيني ها را حل کند. شاهزاده بندر بن سلطان رئيس سازمان اطلاعاتي عربستان گفته است رياض خواهان يک تغيير موضع اساسي در روابط خود با آمريکاست.

شاهزاده سعود الفيصل روز دوشنبه گفت هر گونه اختلاف با آمريکا تاکتيکي است. 

عربستان سعودي و ديگر کشورهاي خليج فارس از شورشيان مخالف رژيم اسد حمايت کرده اند. شاهزاده سعود الفيصل گفت مخالفان بايد در مذاکرات پيشنهادي درباره بحران سوريه مشارکت داشته باشند. 

کري گفت آمريکا نه اقتدار قانوني براي مداخله نظامي در جنگ داخلي سوريه دارد، و نه تمايلي. 

يک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمريکا پيش از سفر کري هرگونه اختلاف ميان عربستان و آمريکا بر سر چگونگي تعامل با ايران را کم اهميت جلوه داد و گفت: مسئله اين است که اطمينان حاصل کنيم آنها (سعودي‌ها) به طور دقيق درک مي‌کنند که موضع ما در جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي چقدر محکم است.

"سايمون هندرسون"، کارشناس امور عربستان در موسسه واشنگتن براي سياست خاورنزديک گفت پس از تنش هاي اخير ميان دو کشور ، اظهارات روز دوشنبه شاهزاده سعود الفيصل حاکي است او آشکارا مي‌کوشد اوضاع را آرام کند.

هندرسون در عين حال گفت: روشن نيست آيا ملک عبدالله نيز با او موافق است و اين احتمال هست که از ديد او مشکلات اساسي‌تر از اين باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار