عضو هيئت علمی دانشگاه اروميه بر هموار كردن مسير ازدواج جوانان توسط خانواده‌ها و جامعه و فرهنگ‌سازی ازدواج آسان تأكيد كرد و گفت: دختران و پسران بايد طبق فرامين الهی و اسلامی در زندگی خود عمل كنند كه اين خود مستلزم آگاهی‌بخشی جدی در جامعه است.

حجت‌الاسلام محمد اصغری، در گفت‌وگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه گفت: خداوند متعال در آیه 32 سوره نور خطاب به پيامبر(ص) فرمود: «وَأَنكِحُوا الْأَيَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاء يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ؛ بى‏همسران خود و غلامان و كنيزان درستكارتان را همسر دهيد اگر تنگدستند خداوند آنان را از فضل خويش بى‏نياز خواهد كرد و خدا گشايشگر داناست».

وی افزود: در تفسير اين فرمايش آمده است كه در جامعه يك دختر و پسر جوان نمی‌توانند مايحتاج و امكانات اوليه زندگی خود را فراهم آورده و تشكيل زندگی دهند پس والدين و حاكميت نظام بايد در اين راستا پيشگام باشند.

عضو هيئت علمی دانشگاه اروميه اظهار كرد: متأسفانه در ازدواج جوانان خود والدين قصور و كوتاهی می‌كنند برای همين سن ازدواج افزايش يافته؛ بنابراين سنت ازدواج آسان و به دور از تجملات و تشريفات بايد در جامعه فرهنگ‌سازی شود؛ چراكه والدين اندكی هستند كه مقدمات ازدواج آسان فرزندان خود را فراهم می‌كنند.

حجت‌الاسلام اصغری افزود: جوانی كه در سن بيست سالگی قصد ازدواج دارد به‌طور حتم قدرت اداره خود را نيز ندارد؛ بنابراين بايد دولت در اين راه پيشگام باشد البته چند سالی است كه دولت تسهيلات وام ازدواج برای جوانان پرداخت می‌كند اما اين وام‌ها كفايت نكرده و بايد دستگاه‌های مربوطه با برنامه‌ريزی دقيق، مشكلات ازدواج جوانان را هموار كنند تا سن ازدواج افزايش نيابد.

عضو هيئت علمی دانشگاه اروميه با تأكيد بر پرهيز از دوستی‌ها و آشنايی‌های پيش از ازدواج اظهار كرد: دختران و پسران حتی به قصد ازدواج نبايد پيش از خواندن خطبه عقد با يكديگر دوست بوده و با يكديگر معاشرت كنند چون از مسائلی است كه پس از ازدواج تأثير سويی بر روابط دختر و پسر می‌گذارد.

وی ادامه داد: به غير از جدايی‌ها و طلاق‌هايی كه در اثر بدبينی نسبت به يكديگر به علت دوستی و آشنايی پيش از ازدواج حاصل می‌شود، ناآگاهی نسبت به وظايف متقابل و داشتن توقعالت غير منطقی از يكديگر پس از ازدواج موجب دلسردی روابط و در نتيجه طلاق می‌شود.

عضو هيئت علمی دانشگاه اروميه خاطرنشان كرد: برای كاهش طلاق و جدايی در جامعه، دختران و پسران بايد طبق فرامين الهی و اسلامی در زندگی خود عمل كنند كه اين خود مستلزم آگاهی‌بخشی جدی در جامعه است.

حجت‌الاسلام اصغری تأكيد كرد: عاقد بايد پيش از جاری ساختن خطبه عقد، زن و مرد را توجیه سازد نه اينكه به قرائت سرفصل‌‌ها بسنده كند چون سر فصل‌ها نياز به توضيح دارند تا زوجين با چشمان باز و با آگاهی وارد زندگی مشترك شوند.

مدرس حوزه و دانشگاه اروميه خاطرنشان كرد: اگر زوجين امروزی خواستار يك زندگی پايدار، بادوام و همراه با آرامش و آسايش هستند بايد سيره حضرت علی(ع) را الگوی خود قرار دهند نه اينكه با الهام از زندگی و فرهنگ غربی تيشه به ريشه زندگانی خود زنند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.