شاید روز دانش آموز بهانه ای جهت یاد آوری حضور کودکانی باشد که به سبب عدم توان مالی خانواده هایشان مجبور به کار بوده و از بزرگترین آرزوی خویش تحصیل باز مانده اند.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران بیش شک همه با کودکان کار برخورد کرده ایم و شاید بزرگ ترین کمک خود نسبت به آنان را خرید با قیمت بالاتر یکی از وسایل هایی می دانیم که در حال فروش آنند؛ اما آیا براستی این امر می تواند گره گشای کار این کودکان بوده و دغدغه های ناشی از ابهام درآینده آنان را کاهش دهد.  
 
در اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است تک تک انسانها سزاوار بهره مندی از حقوق یکسان و بنیادی هستند و از سویی دیگر نیاز کودکان نه در ارضای خوراک و پوشاک بلکه در تامین هر آنچه که سبب رشد کودک شده و او را به عنصری موثر در جامعه تبدیل نماید ، نمایان است.   
اما آیا کودکان کار بدون برخورداری از حداقل امکانات لازم و مشکلات و آینده ای سرشار از ابهام که خود بیش از دیگران به آن واقف اند شرایط بروز استعدادهای خود و رسیدن به آرزوهای خویش را خواهند داشت.  
 
یکی از حقوقی که کودکان درجامعه پر از پیشرفت و تکنولوژی با آن مواجه اند تحصیل است و آموزش و موفقیت نه فقط نیازمند سعی بلکه نیازمند حداقل امکانات لازم است و هستند کودکانی که از این حداقل محروم اند و آرزوی آنان در جهت تحقق به این امر به واقع نه آرزو بلکه حقی است که تا کنون در اجابت آن تعلل شده است.  
 
اما یکی از اقداماتی که در هفته اخیر از سوی شهرداری تهران صورت پذیرفت دعوت کودکان کار وخیابان به رستورانهای تهران بوده که دیروز نیز با کمک یکی از خیرین این کودکان به بهانه روز دانش آموز از برج میلاد دیدن نمودند .  
 
معاون توسعه رفاه اجتماعی و امور گردشگری سازمان رفاه خدمات و مشارکتهای شهرداری تهران در حاشیه بازدید کودکان کار از برج میلاد با اشاره به برنامه های برگزار شده شهرداری تهران با صنف رستوران داران به منظور هفته رستوران گردی از 4 تا 10 آبان اظهار داشت: با توجه به همکاری شهرداری تهران با این صنف و ارائه خدمت به آنان مقرر شد خدماتی نیز از سوی رستوران داران به کودکان کار و خیابان ارائه شود.  
وی ساماندهی این کودکان را به عنوان یکی از وظایف شهرداری دانست و افزود: فراهم نمودن امکان استفاده از خدمات رستورانها برای کودکان کار و خیابان یکی از فعالیتهای شهرداری تهران در طول هفته گذشته بود که این امر با استقبال و همکاری خوب رستورانها و اتحادیه ها مواجه شد.  
وی با یاد آوری اعلام این موضوع از طریق رسانه ها و تمایل برخی از خیرین در جهت دعوت کودکان به رستورانها یکی از این اماکن را برج میلاد دانست و گفت: این امر نشانه ی نوعدوستی ایرانیان و حساسیت آنان نسبت به وضعیت همنوعان خود دانست.  
معاون توسعه و رفاه اجتماعی و امور گردشگری سازمان رفاه شهرداری با یادآوری برخورداری حدود 400 کودک در طول هفته گذشته از خدمات ارائه شده رستورانهای شهر به وسیله خیرین و نیز رستورانداران این حرکت را نمادین و درجهت ایجاد حساسیت شهروندان در انجام این قبیل کارها عنوان کرد و افزود: مهم ترین وظیفه شهرداری تهران در این اقدام به عنوان نهاد سازمان دهنده کودکان کار و خیابان بهره مندی از این فرصت و ارائه خدمات به این افراد در رستورانهایی بوده که کمتر توان مراجعه به آن را داشته اند.  
بتو ادامه داد: انجام این قبیل امور نیازمند مشارکت اجتماعی شهروندان بوده و ساماندهی این کودکان و به تنهایی از سوی شهرداری امکان پذیر نخواهد بود. 
وی در خصوص برنامه های شهرداری تهران در جهت هدفمند نمودن کمک های خیرین، نقش شهرداری تهران را نه به عنوان متولی بلکه به عنوان جهت دهنده به این امر عنوان کرد و افزود: ورود مستقیم شهرداری به این موضوع سبب کمرنگ نمودن حس نیکوکاری و حرکت خودجوش مردم خواهد شد ضمن اینکه در طول سال جلساتی نیز با موسسه خیرین درجهت کاهش معضلات این کودکان از سوی شهرداری تهران برگزار می شود.  
معاون توسعه رفاه اجتماعی و امور گردشگری سازمان رفاه شهرداری با بیان عدم اطلاع صحیح در خصوص مبالغ هزینه شده از سوی رستورانها در این طرح تصریح کرد: خدمات ارائه شده از سوی شهرداری در این هفته نه به صورت نقدی بلکه بیشتر در جهت ارائه فضاهای تبلیغاتی به رستورانها و اتحادیه ها، چاپ و توزیع بروشورهای تبلیغی در خصوص هفته رستوران گردی از طریق سرای محلات و نیز در اختیار قرار دادن رستورانهای متعلق به سازمان رفاه جهت اجرای این طرح بوده است.  
 
بتو در خصوص ساماندهی و آشنایی این کودکان با بحث کارآفرینی و رستوران داری خاطر نشان کرد: امیدواریم با رونق اقتصادی کشور که دولت یازدهم منادی آن بوده وضعیت اقتصادی کشور بهتر شده و شاهد حضور کودکان کمتری با عنوان پدیده ای با عنوان کودکان کار باشیم.  
البته گفتنی است این تور تفریحی که شامل بازدید از برج میلاد و صرف ناهار و  اهدای هدیه برای کودکان کار بوده از سوی خیری صورت پذیرفته است  که در این رابطه با این خیر گفتگویی داشتیم.  
محمدی با اشاره به وجود خیرین فراوان در سطح کشور اظهار داشت: متاسفانه دغدغه های حاصل از زندگی روزمره مانع از حضور بسیاری از این افراد در این مسائل شده که در صورت عدم گوشزد شاید شاهد شرکت آنان در امور خیر نباشیم.  
وی با بیان نقش رسانه ملی درجهت فرهنگ سازی این امر و گسترش آن و نیز تاثیر اطلاع رسانی مطبوعات در استقبال خیرین از این فرصت ها افزود: در بسیاری از مواقع بی اطلاعی افراد دلیل عدم حضور آنان در این برنامه هاست و اطلاع رسانی تلنگری جهت شرکت آنان خواهد شد.  
این خیر یکی از مشکلات در این خصوص را نگاه صرفا مالی و عدم برنامه ریزی صحیح در جهت حل مشکلات دانست و گفت: با ارائه برنامه ریزی جامع و مدرن می توان به بودجه مناسب نیز دست یافت.  
محمدی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم فرهنگی در جهت کمک به این کودکان ایجاد گردد که حداقل سبب پیشرفت آنان در علم و دانش شود و روزی فرا رسد که جامعه خالی از پدیده ای با عنوان کودکان کار گردد. 

گفتنی است آنچه مسلم است آنست که بی سوادی و کم سوادی، روزمرگی و آینده ای مبهم از مهمترین آثار سوء عدم توجه به وضعیت کودکان کار است ضمن اینکه دوری از خانواده و قرار گیری آنان در محیط های متعدد و برخورد با افراد متنوع می تواند زمینه ساز بروز بسیاری از رفتارهای پرخطر در این افراد باشد که شاید جبران آن در آینده غیر ممکن شود و تمامی این موارد موید این امر است که پیشگیری بهتر از درمان است.

انتهای پیام/
برچسب ها: م ، ک ، ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار