بهره گيري از سرمايه هاي داخلي و خارجي و جذب سرمايه گذاران توانمند، راهي براي تسريع حركت اقتصاد به سوي توسعه و ايجاد اشتغال پايدار است و آذربايجان غربي در اين بين با توجه به وجود پتانسيل ها و ظرفيتهايش مستعد و آماده سرمايه گذاري است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگارن ارومیه اهميت سرمايه گذاري به عنوان يك مقوله اقتصادي سبب شده كه اين موضوع همواره به عنوان يكي از عوامل اساسي در توسعه اقتصادي و صنعتي جوامع مطرح باشد و دولتها را بر آن دارد تا توجه ويژه اي به امر سرمايه گذاري براي دستيابي به يك اقتصاد توسعه يافته معطوف دارند.

اهميت سرمايه گذاري به عنوان يك مقوله اقتصادي سبب شده كه اين موضوع همواره به عنوان يكي از عوامل اساسي در توسعه اقتصادي و صنعتي جوامع مطرح باشد و دولتها را بر آن دارد تا توجه ويژه اي به امر سرمايه گذاري براي دستيابي به يك اقتصاد توسعه يافته معطوف دارند.

در جهان امروز به خصوص در دهه هاي اخير، سرمايه گذاري داخلي و خارجي به عنوان يكي از ابزارهاي مهم براي دستيابي به نرخ رشد اقتصادي بالاتر، توليد ثروت و زندگي بهتر مطرح است.

با توجه به موقعيت جغرافيايي، امكانات مرزي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي آذربايجان غربي، توجه به استفاده از ظرفيت هاي سرمايه گذاري داخلي و خارجي در اين استان را بايد كوششي آگاهانه براي رسيدن به رشد اقتصادي در دراز مدت تلقي كرد كه نتيجه آن سرعت بخشيدن به توسعه كشور اسلامي است.

آذربايجان غربي در شمالغرب كشور واقع است و 3/2 درصد از مساحت كل كشور را با وسعت 37 هزار و 614 كيلومتر مربع بدون احتساب درياچه اروميه به خود اختصاص داده است.

در آذربايجان غربي زمينه هاي مساعدي اعم از توانمندي هاي آب و خاك، صنعت و معدن، كشاورزي، بازرگاني و گردشگري وجود دارد كه همه اينها مي توانند در صورت جذب سرمايه گذار داخلي و خارجي روند توسعه استان را شتاب بخشند.

آب كافي، زمين حاصلخيز، وجود مناطق جنگلي، كوهپايه هاي سرسبز، پارك ملي درياچه اروميه، وجود ذخائر با ارزش معدني، آثار باستاني و ابنيه تاريخي، آذربايجان غربي را به عنوان استاني سرسبز و مستعد در زمينه سرمايه گذاري كشاورزي، تجاري و صنعتي و جاذبه هاي گردشگري مطرح ساخته است.

آذربايجان غربي با بهره گيري از 9 گمرك و هشت بازارچه مرزي مشترك و با 967 كيلومتر مرز مشترك در همسايگي سه كشور تركيه، عراق و جمهوري آذربايجان قرار گرفته كه توانمندي و موقعيت خاصي از نظر دسترسي آسان به بازارهاي جهاني به ويژه بازار مهم اروپا به اين استان بخشيده است.

اين استان، با داشتن امكانات بالقوه مانند طبيعت چهارفصل و اقليم مطلوب، توليدات متنوع باغي، زراعي و دامي، معادن غني، شهرك ها و نواحي صنعتي، فرودگاه، نيروي انساني متخصص و خلاق و همچنين قرار داشتن در مهم ترين مسير ترانزيتي كشور به سمت اروپا از جمله مناطقي محسوب مي شود كه سرمايه گذاري در آن مي تواند با تضمين بالا براي توسعه و سودآوري همراه باشد.

آذربايجان غربي با برخورداري از جاذبه هاي متعدد و متنوع طبيعي و فرهنگي و تاريخي و با بيش از 1400 اثر تاريخي ثبت شده از غني ترين اقليم هاي گردشگري كشور محسوب مي شود.

پارك ملي درياچه اروميه با مجموع 102 جزيره كوچك و بزرگ و تالابهاي اقماري و تنوع حيات وحش موجود در آن با زيبايي هاي منحصر به فردش، آثار كهن ثبت شده جهاني چون مجموعه تاريخي تخت سليمان تكاب و كليساي تاريخي تاتائوس مقدس معروف به قره كليسا، تپه هاي مهم تاريخي مانند تپه حسنلو در نقده، تپه اهرنجان و هفتوان در سلماس، پاكترمني و ديگاله در اروميه، مساجد قديمي، محوطه هاي تاريخي و ابنيه گوناگون فرهنگي همه مويد وجود پتانسيل هاي لازم براي سرمايه گذاري در آذربايجان غربي است.

وجود 58 منطقه نمونه گردشگري مصوب، استان آذربايجان غربي را در جايگاه پنجم كشوري به واسطه وجود جاذبه هاي تاريخي و طبيعي قرار داده است.

بخش كشاورزي در آذربايجان غربي خود از زمينه هاي مهم براي سرمايه گذاري است به طوري كه اين استان را در رديف يكي از قطب هاي مهم كشاورزي با دارا بودن دومين منابع آبي كشور قرار داده است.

يك ميليون هكتار زمين قابل كشت، نزولات مناسب جوي، توليد سالانه بيش از 5/5 ميليون تن محصولات زراعي، باغي، دامي، طيور، توليدات شيلاتي، عسل و توسعه صنايع غذايي بخش كشاورزي آذربايجان غربي را به موقعيتي مساعد و فراهم براي سرمايه گذاري تبديل كرده است.

بالابردن ظرفيت توليد محصولات كشاورزي تا 10 ميليون تن با توجه به امكانات موجود و پتانسيل هاي آبي و خاكي در آذربايجان غربي در طي يك برنامه پنج ساله نشان دهنده ظرفيت اين استان در بخش كشاورزي است كه سرمايه گذار خاص خودش را مي طلبد.

مجموعه اين ظرفيت ها و توانمندي ها سبب شده است كه آذربايجان غربي در منتهي اليه شمالغرب كشور سرزمين فرصت هاي طلايي براي سرمايه گذاري و كارآفريني باشد.

به اعتقاد صاحبنظران اقتصادي، آذربايجان غربي در منظومه تجارت منطقه اي يك نقطه جغرافيايي كم نظير شناخته شده و يكي از مناطق برگزيده جهت سرمايه گذاري و ايجاد قطب هاي بزرگ صنعتي، معدني، كشاورزي و گردشگري در شمالغرب كشور است.

كارشناسان اقتصادي، سرمايه گذاري را به عنوان محرك بخش توليد عنوان مي كنند و معتقدند ياري گرفتن از سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي از زمينه هاي مهم تحقق رشد و توسعه اقتصادي هر منطقه محسوب مي شود.

به منظور تحقق برنامه هاي توسعه اي با بهره گيري از امكانات سرمايه گذاري خارجي و داخلي، مركز خدمات سرمايه گذاري آذربايجان غربي در 22 بهمن ماه سال 1389 به طور رسمي افتتاح شد و فعاليت خود را آغاز كرد و قدمهايي را براي جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي در اين استان برداشته است.

حسين دبيري نايب رييس مركز خدمات سرمايه گذاري آذربايجان غربي مي گويد: كمبود درآمد و پس انداز از عوامل مهم توسعه نيافتگي اقتصادي است و با افزايش سرمايه، ضمن رونق توليد، رشد تجارت، بهبود سطح زندگي مردم، كاهش بيكاري، افزايش درآمد عمومي و رفع فقر حاصل مي شود.

وي مي افزايد: توجه به منابع سرمايه جديد و ارتقاء بهره وري سرمايه گذاري ها به عنوان يكي از عوامل موثر در رشد و توسعه اقتصادي راهگشاي مشكلات ناشي از عقب ماندگي هاي اقتصادي است.

وي با برشمردن قابليت هاي مختلف آذربايجان غربي در بخش هاي مختلف مي گويد: با تلاش هاي انجام شده با استفاده از سرمايه گذاري خارجي هم اكنون شش طرح در استان در حال اجراست كه دو طرح در بخش صنعت، سه طرح در بخش كشاورزي و يك طرح در بخش عمران شهري را شامل مي شوند.

وي كل سرمايه گذاري اين طرح ها را 994 ميليارد و 718 ميليون ريال ذكر كرد و مي افزايد: بيشترين سهم اين سرمايه گذاري با سه طرح كشت و صنعت، گلخانه و يك واحد مرغداري و با سرمايه گذاري 836 ميليارد و 918 ميليون ريال و اشتغالزايي 12 هزار و 950 نفر به بخش كشاورزي اختصاص دارد.

وي تركيه، عراق و ايرانيان مقيم خارج از كشور را بيشترين سرمايه گذاران اين بخش در آذربايجان غربي اعلام مي كند.

نايب رييس مركز خدمات سرمايه گذاري آذربايجان غربي تعداد طرح هاي در دست اجرا با استفاده از سرمايه گذاري هاي سرمايه گذاران داخلي را 23 طرح ذكر مي كند و مي گويد: 17 طرح از طرح هاي مذكور با مبلغ 15 هزار و 519 ميليارد ريال در استان در حال حاضر در دست اجراست.

در آذربايجان غربي صنعت، كشاورزي و گردشگري بخش هايي را شامل مي شوند كه سرمايه گذاران داخلي اجراي آنها را بر عهده دارند.

در بخش صنعت استان با سرمايه گذاري دو هزار و 428 ميليارد ريال و اشتغالزايي 1419 نفر طرح هايي شامل ذوب آهن، نورد، قطعات خودرو و كشنده هاي خودرو، دخانيات، الكل اتانول و معدن تيتانيوم در دست اجراست.

ميزن سرمايه گذاري بخش كشاورزي نيز 11 هزار و 821 ميليارد ريال است كه طرح هايي چون كشت گياهان دارويي، دامپروري، كشت و صنعت و توليد روغن هاي هسته انگور را در بر مي گيرد و با بهره برداري از آنها 12 هزار و 632 نفر اشتغال مي يابند.

بخش گردشگري نيز از جمله بخش هايي است كه با هشت طرح و با سرمايه گذاري يك هزار و 270 ميليارد ريال و اشتغالزايي 472 نفر در آذربايجان غربي از سوي سرمايه گذاران داخلي مورد توجه قرار گرفته است.

تله كابين اروميه، دهكده سلامت، ايجاد باغ وحش، ايجاد دو باب هتل، طرح مجتمع تفريحي و ورزشي و سه مجموعه توريستي، طرح هاي در دست اجراي بخش گردشگري از سوي سرمايه گذاران داخلي را در اين استان شامل مي شوند.

دبيري، اهميت سرمايه هاي كوچك براي شكل دادن به سرمايه گذاري هاي بزرگ را نيز مورد توجه قرار مي دهد و مي گويد: بايد زمينه هايي ايجاد شود كه تجميع سرمايه ها، منجر به رونق توليد شود و از اين سرمايه هاي كوچك براي حمايت از سرمايه هاي داخلي و خارجي استفاده كنيم.

وي ضرورت همكاري دانشگاهها و مراكز علمي را براي ارائه طريق و پيشنهاد و علمي كردن فضاي سرمايه گذاري مورد تاكيد قرار مي دهد.

وي همچنين با توجه به پتانسيل غالب كشاورزي در اقتصاد استان مي افزايد: با توجه به اينكه آذربايجان غربي يك منطقه كشاورزي است بايد براي توسعه فعاليتهاي اين بخش نگاه ويژه اي به سرمايه گذاري كشاورزي داشته باشيم.

وي با بيان اينكه در آينده خبرهاي خوبي از سرمايه گذاري در بخش كشاورزي خواهيم داشت، گفت: در بخش كشاورزي استان فرصتها و قابليت هاي خوبي داريم كه سعي مي كنيم به نحو احسن از اين قابليتها استفاده كنيم.

گردشگري، معدن و صنعت نيز از جمله ظرفيت هايي است كه مورد تاكيد نايب رييس مركز خدمات سرمايه گذاري آذربايجان غربي در امر سرمايه گذاري داخلي و خارجي است.

وي مي گويد: براي معرفي پتانسيل هاي سرمايه گذاري در آذربايجان غربي علاوه بر برگزاري جلسات مختلف با سرمايه گذاران، نصب بنرهايي در سطح شهر اروميه، گمركات، مرزها و فرودگاه و راه اندازي سايت اينترنتي اين مركز (www.investin-wa.ir)، در نمايشگاه هاي مختلفي كه تاكنون در داخل و خارج از كشور از جمله در تركيه، ارمنستان، عراق و آذربايجان برگزار شده با انتشار بروشورهايي به زبان هاي فارسي و انگليسي و عربي اقدام به معرفي ظرفيتهاي سرمايه گذاري در استان شده است.

وي رسيدگي به شكايات متقاضيان سرمايه گذاري را از ديگر مسئوليت هاي مركز خدمات سرمايه گذاري عنوان مي كند و مي گويد: اين مركز در سال 90، سه جلسه رسيدگي به شكايات را برگزار كرده كه 10 مصوبه داشته و چهار مورد حكم صادر كرده كه همه آنها نيز اجرايي شده اند.

آذربايجان غربي با تمامي داشته هايش در مجموع 17 شهرستان، 36 شهر، 36 بخش، 109 دهستان و 3726 آبادي اش زمينه هاي لازم را براي سرمايه گذاري در همه بخش ها داراست.

موقعيت ممتاز و منحصر به فرد آذربايجان غربي، دسترسي آسان كشور را به بازارهاي جهاني به ويژه بازار اروپا امكانپذير كرده است و با سرمايه گذاري مناسب براي توسعه زيرساختهاي لازم، اين استان مي تواند به يكي از قطب هاي مهم اقتصادي جمهوري اسلامي تبديل شود.

در هر صورت استقرار 2500 واحد داراي پروانه بهره برداري صنعتي در استان كه مي توانند حلقه هاي مكمل توليد محصولات متنوع باشند، وجود 49 ماده معدني كه آذربايجان غربي را از اين نظر در رتبه سوم كشوري قرار داده، پيشينه اي چندين هزار ساله و برخورداري از جاذبه هاي متعدد توريستي و تفريحي، ظرفيت بي نظير و ارزشمند پارك ملي درياچه اروميه، سرمايه انساني متخصص و مسلط به دانش روز و خلاق همه از امكاناتي هستند كه امنيت سرمايه سرمايه گذاران داخلي و خارجي را در اين منطقه از كشور تضمين مي كنند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.