با اوج گرفتن نقل و انتقالات بسکتبال در 2 هفته آخر پیش فصل، بحث قراردادهای بازیکنان نیز بیشتر از قبل مطرح شد در این میان برخی انتقادات نیز رفتارهای بازیکنان و مبالغ بالای آنها را نشانه گرفت.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ بعد از مطرح کردن بحث  نقاط ضعف آیین نامه لیگ بسکتبال که بیشتر به نفع باشگاهها است و بررسی مشکلات نقل و انتقالات بازیکنان،  ایرادات رفتار حرفه ای بازیکنان در زمان نقل و انتقالات از سوی برخی مربیان و باشگاهها مطرح شد و برخی از بالا رفتن قیمتها و در نظر نگرفتن شرایط تیمها صحبت کردند.

حسن نگهداری سرمربی تیم بسکتبال افرا خلیج فارس که اولین فصل حضور در سوپرلیگ را تجربه می کند در مصاحبه با یکی از خبرگزاریها در مورد بیرون ماندن بازیکنان گفت:" وضعیتی که به وجود آمده است یک مقدار به بسکتبال و یک مقدار به خود بازیکنان بر می گردد. ملی پوشان بسکتبال کار بزرگی کرده اند و هر چه دستمزد بگیرند، حقشان است، اما به نظر من آنها باید شرایط نامطلوب اقتصادی باشگاه ها را درک کنند. فکر می کنم قراردادهایی که روز اول اعلام کردند، بالا بود." 

از طرفی مدیرفنی مهرام هم از برخوردهای بازیکنانی که با همه مذاکره کرده و برای قیمت بالاتر کارشان به هفته آخر می کشد مسائلی را مطرح کرد.

اعتقاد برخی باشگاهها بر این است که سوای بحث مالی، بازیکنان از نظر حرفه ای نیز رفتار خود را بلد نیستند. 

اما در بحث بالا رفتن در خواستهای مالی آرن داودی یکی از ملی پوشانی که هنوز هم وضعیتش مشخص نیست بحث عرف قراردادی را مطرح می کند.

آرن داودی: قرارداد هر بازیکن باید 20 درصد بالاتر از سال قبل باشد

داودی می گوید: اگر طبق عرف قرارداد ببندیم باید در هر سال 20 درصد به مبلغ قرارداد سال قبل اضافه شود تا بازیکن به تیم دیگری بپیوندد اما ما در چند سال گذشته، هر سال کمتر از فصل قبل خود قرارداد می بندیم که این برای بسکتبال ما خوب نیست.

وی ادامه می دهد: قطعا بعد از به دست آوردن قهرمانی آسیا کمی انتظارات بازیکنان هم بالا می رود اما بحث سهمیه ها کار را برای بازیکنان سخت می کند. 

با این وجود بازیکن تیم ملی برای رعایت انصاف تاکید می کند: مبلغ پیشنهادی بازیکن هم باید منطقی باشد. یعنی نه بازیکن باید مبلغ زیادی را طلب کند و نه باشگاه شرایط را برای بازیکن سخت کند. البته در این بین بازیکن ملی باید فرقی با سایرین داشته باشد چون به هر حال این بازیکنان جزء لیست سهمیه ها هستند و کار برایشان سخت است. 

 معیار تعیین مبلغ قرارداد بازیکنان چیست؟

قطعا پیدا کردن معیار برای قیمت بازیکنان امکانپذیر نیست اما گویا در بازار نقل و انتقالات ایران، نفرات اول تیم ملی به عنوان ملاک قرار می گیرند و بازیکنان برای مثال خود را با نفراتی مثل صمد نیکخواه و آفاق می سنجند به این ترتیب اگر قرارداد این بازیکنان تحت شرایط خاصی بالاتر رود تمام بازیکنان دیگر هم شرایط بالاتری را برای خود در نظر می گیرند. 

آرن داودی در این مورد هم توضیح می دهد: خب اگر برای مثال پست 3 اول تیم ملی را در نظر بگیریم، نفر دوم این پست باید فاصله قراردادی خود را براساس فاصله ای که با نفر اول دارد تعیین کند. در تمام پستها همین شرایط مطرح است. اگر بازیکنی در پست 5 قرار دارد برای تعیین قرارداد او، باید ببینیم پست پنج چندم ایران است و از طرفی کارایی وی در چه حد خواهد بود؟

با این وجود بازیکن اصفهانی تیم ملی اعتقاد دارد: در مجموع با این مبالغی که وجود دارد فکر نمی کنم کسی بیش ازحد خود از باشگاهها درخواست کند.

هاشمی: باید نگاه عاشقانه به بسکتبال داشت

مصطفی هاشمی سرمربی مهرام در طرف دیگر اعتقادی به بد بودن شرایط فعلی لیگ و میزان قراردادها برای بازیکنان ندارد و می گوید: مطرح کردن بحث دستمزدهای بازیکنان به این شکل کم لطفی است. باید همیشه به فکر بسکتبال کشور باشیم، مهمترین موضوع فعلی هم رشد بسکتبال است. آیا با دستمزدهای فعلی زندگی بازیکن نمی چرخد؟ 

هاشمی بحث عشق به بسکتبال را مطرح می کند: ابتدا باید بسکتبال را دوست داشته باشیم نه این که به فکر پول بیشتری باشیم. اگر نگاه عاشقانه نباشد که نمی توان بازی کرد.

شاهین طبع: بحث نداشتن پول سیاست است

مهران شاهین طبع سرمربی دانشگاه آزاد در واکنش به بحث نقل و انتقالات چند موضوع را در نظر می گیرد. ابتدا به طور جداگانه در بحث پول نداشتن تیمها می گوید: سیاست این است که بحث پول نداشتن را مطرح کنیم. اتفاقا زیاد هم پول داریم این بحث مانند جریان وزارت ورزش است که برای رشته ای مثل بسکتبال می گوید پول نداریم و بعد چندین میلیارد به تیمهایی مثل پرسپولیس و استقلال پول تزریق می کند.

وی ادامه می دهد: به نظرم ما در بسکتبال هم پول داریم اگر نه انقدر به تعداد تیمها اضافه نمی شد. بحث این است که نمی خواهیم پول را در رشته ای مثل بسکتبال هزینه کنیم وگرنه استانهای ما از نظر سرمایه داری قوی هستند و استانداری ها هم توان جذب این سرمایه ها را دارند. 

نباید محدودیتی روی قرارداد بزرگسالان باشد

اما از طرف دیگر شاهین طبع هم اعتقاد دارد با وجود بهتر بودن شرایط نسبت به سالهای گذشته باز هم می توان سازماندهی بیشتری روی قراردادها کرد و تاکید بیشتری روی رفتارهای حرفه ای داشت. هر چند مانند فوتبال و والیبال هیچ محدودیتی نباید در مورد قراردادها و قیمتها وجود داشته باشد.

شاهین طبع توضیح می دهد: بحث بازیکن و باشگاه هم درست موضوع عرضه و تقاضا است. دلیلی وجود ندارد که روی مبلغ قرارداد بازیکن صحبت کنیم. در هیچ جای دنیا محدودیتی وجود ندارد و حتی این چالشها و برخوردهای قبل از فصل هم گرمای نقل و انتقالات است. 

توجه به قرارداد بازیکنان جوانتر به جای بزرگسالان

موضوعی که در جلسه سازمان لیگ امسال هم مطرح شد، قرارداد بازیکنان جوانتر لیگ بود. مربیان و باشگاهها اعتقاد دارند بازیکنان جوان در سالهای اولیه تنها باید به فکر رشد فنی بسکتبال خود باشند. درست همان روشی که در آمریکا پیش گرفته می شود. بازیکنان پیش از رفتن به لیگ حرفه ای NBA  چندین سال در لیگ دانشگاهی با مبالغ پایین به بازی و رشد فنی خود می پردازند و در نهایت بهترینهای این نفرات به لیگ NBA وارد شده و قراردادهای بزرگ می بندند. بحث مورد نظر مربیان ایرانی هم نظارت بر قراردادهای بازیکنان رده پایین است.

سرمربی دانشگاه آزاد می گوید: باید در رده های سنی پایینتر بحث سازندگی بیشتر از پول مطرح باشد و در مقابل برای رده های بالا و لیگ حرفه ای هیچ محدودیتی وجود نداشته باشد. 

وی مشکل بزرگی را در رده های پایینتر می بیند که برای ورزش و بسکتبال تهدید کننده است:" جایی که بازیکنان باید رشد فنی داشته باشند دنبال مسائل مالی هستند و به همین دلیل هم باید در آینده روی رده های سنی محدودیت و کنترل بیشتری وجود داشته باشد."

پرونده نقل و انتقالات سال 92 با شروع فصل جدید بازیها بسته و بازیهای سوپرلیگ روز پنجشنبه 16 آبان با حضور 12 تیم آغاز می شود.

انتهای پیام/مح
برچسب ها: بسکتبال ، نقل ، انتقالات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار