مديركل دفتر صنايع نساجي و پوشاك وزارت صنعت،‌معدن و تجارت از رشد 13 درصدي صادرات صنايع نساجي و پوشاك طي 6 ماهه سال جاري در قياس با مدت مشابه سال 91 خبرداد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، « نعمت اله مرداني » با بيان اينكه عملكرد صنعت نساجي در طول ساليان اخير با پيشرفت مناسبي برخوردار بوده است به برگزاري نوزدهمين نمايشگاه بين المللي ماشين آلات ، مواد اوليه، منسوجات خانگي ، ماشين هاي گلدوزي و محصولات نساجي اشاره كرد و گفت: اين نمايشگاه كه از ششم تا 9 آبان ماه در تهران برگزار شده بود نسبت به سال قبل با 65 درصد افزايش در متراژ و69 درصد افزايش در تعداد مشاركت كنندگان همراه بود.

وي افزود: كشورهاي آلمان، كره جنوبي،اسپانيا، تايوان، ايتاليا، تركيه،هندوستان ، پاكستان و چين كشورهايي بودند كه در نمايشگاه امسال حضور و مشاركت داشتند.

مرداني با اشاره به پيگيري‌هايي كه در راستاي حمايت از توليد پارچه چادر مشكي در كشور انجام شده است افزود: توليد پارچه چادر مشكي طي ساليان گذشته در اولويت سرمايه‌گذاري و حمايت‌هاي اين وزارتخانه بوده است و تمامي متقاضيان جهت توليد اين محصول صنعتي- فرهنگي در چارچوب ضوابط مربوطه از حمايت‌هاي لازم برخوردار مي شوند.

وي تصريح كرد: در حال حاضر شركت يزدباف در استان يزد ماهيانه حدود 20 هزار متر توليد چادر مشكي در مقياس صنعتي را در دستور كار خود دارد .

وي همچنين اضافه كرد: طرح حجاب شهركرد نيز به ارزش تقريبي 20 ميليون يورو كه حدود 2 ماه پيش گشايش اعتبار شده و اميدآن مي رود يكسال پس از ورود ماشين آلات، پارچه چادر مشكي در مقياس 10 ميليون متر در داخل كشور  را توليد و وروانه بازار كند.

به گفته مرداني ؛ سه شركت ديگر نيز داراي سابقه توليد دراين زمينه  مي‌باشند ولي با توجه به برخي مشكلات در حال حاضر در اين راستا توليد ندارند. البته شركت‌هاي متعدد ديگري نيز امكان توليد دارند كه درصورت وجود صرفه اقتصادي نسبت به ساير محصولات‘ امكان تغيير خط توليد جهت توليد پارچه چادر مشكي را خواهند داشت.

مديركل دفتر صنايع نساجي و پوشاك وزارت صنعت،‌معدن و تجارت،  در ادامه نياز واحدهاي توليدي به نقدينگي را در شرايط كنوني بيش از هر زمان ديگري از اولويتهاي اصلي صنعت نساجي ذكر كرد و گفت: موضوع نقدينگي مبحثي عمومي است و در شرايط فعلي نياز واحدهاي توليدي به نقدينگي نسبت به سنوات قبل افزايش يافته است.

وي افزود: در حال حاضر تسهيل تامين به موقع و مكفي مواد اوليه و نقدينگي واحدهاي توليدي از برنامه‌هاي اصلي وزارتخانه است و اقدامات سازنده‌اي نيز در اين خصوص در هيات دولت صورت گرفته  است.

مرداني يادآور شد:  گشايش ال‌سي با 30 درصد  پيش پرداخت و تنظيم لايحه افزايش سرمايه واحدهاي توليدي و تامين منابع مالي از محل آورده سهامداران كه قطعاً اثرات مثبتي برنقدينگي واحدهاي توليد تسهيلات سرمايه در گردش در كارگروه مركزي اين وزارتخانه مي گذارد تاييد و به بانك‌هاي مربوطه جهت استفاده از تسهيلات ريالي صندوق توسعه ملي معرفي گرديده‌اند.

وي در ادامه با اشاره به اينكه در حال حاضر عمده واحدهاي توليدي در صنايع نساجي و پوشاك يعني بيش از 95 درصد آنها مختص به بخش خصوصي است اظهار كرد:  دراين بخش واحدهاي توليدي عمدتا توانمند بوده و مي توان گفت توليدات اين صنعت از بخش دولتي به بخش خصوصي منتقل شده است .

مرداني افزود: اين صنعت داراي شاخصه هاي اقتصادي برجسته‌اي است بطوريكه براساس آمارهاي موجود و مستدل 5 درصد از سرمايه‌گذاري‌هاي صنعتي كشور، 11 درصد واحدهاي توليدي كل صنعت و 12 درصد اشتغال صنعتي كشور و 1/3 درصد  ارزش افزوده صنعت را به خود اختصاص داده است.

وي خاطرنشان كرد: طي سالهاي اخير در حوزه‌هاي زير مجموعه محصولات الياف پلي‌استر پيشرفته چشمگيري شاهد بوده‌ايم و با عنايت به وجود مواد اوليه اين صنعت در داخل كشور و امكان توليد نخ و تابندگي آن و راه اندازي واحدهاي جديد در آينده نزديك و استفاده از ظرفيت‌هاي موجود، امكان تامين بخشي قابل ملاحظه‌اي از نياز داخل فراهم خواهد بود. 

انتهاي پيام/
برچسب ها: صادرات ، نساجی ، پوشاک ، رشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار