حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد مرگ و میر در سراسر جهان، مربوط به مصرف دخانیات به ویژه سیگار است که سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی در راس این مرگ و می‌ر‌ها قرار دارند.

مصطفی گرجی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: دخانیات به ویژه سیگار، الکل و داروهای غیر مجاز از مواد اعتیاد آوری هستند که در سال‌های اخیر مشکلات و معضلات بی‌شماری را بوجود آورده‌اند. 

وی گفت: استعمال سیگار در تمامی جوامع و کشورهای شایع است و هم کشورهای صنعتی و هم کشورهای در حال توسعه با مشکل افزایش مصرف دخانیات روبه رو هستند. 

گرجی با اشاره به عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی و مزمن، تاکید کرد: علاوه بر چاقی و اضافه وزن، مشکلات روانی به ویژه استرس و اضطراب، مصرف زیاد چربی و کلسترول خون بالا و عدم تحرک وفعالیت بدنی مناسب، استعمال سیگار نیز یک عامل مهم خطر عمده به حساب می‌آید. 

وی افزود: حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد موارد مرگ ومیر در سراسر جهان، مربوط به مصرف دخانیات به ویژه سیگار است که سرطان‌ها وبیماری‌های قلبی و عروقی در راس این مرگ و می‌ر‌ها قرار دارند. 

گرجی خاطرنشان کرد: یکی از نگرانی‌های عمده در خصوص سیگار، پایین آمدن سن مصرف این ماده در جهان است که به ویژه در خصوص سرطان‌هایی نظیر سرطان ریه و مثانه و بیماری‌های قلبی و عروقی مشکلات زیادی به وجود آورده و موجب کاهش سن ابتلا به این بیماری‌ها شده است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار