مردم، خريدهاي اينترنتي خود را از فروشگاه هاي معتبر و داراي دفتر و شماره تلفن ثابت انجام دهند.

 به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، علي حسني وکيل پايه يک دادگستري در برنامه حرف حساب شبکه يک با اشاره به جرايم اينترنتي که ظرف سالهاي گذشته در کشور رايج شده گفت: مردم آگاه باشند و خريد هاي اينترنتي خود را حتما از فروشگاه هاي خوشنام و معتبر که داراي دفتر و تلفن ثابت هستند،  انجام دهند.

وي افزود: 80 درصد کلاهبرداري هاي اينترنتي به خاطر مسائل مالي و 20 درصد از کلاهبرداري ها به دليل سوء استفاده هاي حيثيتي و بردن آبروي افراد صورت مي گيرد.

وي به يک نمونه از کلاهبرداري هاي اينترنتي رايج در ايران اشاره كرد و  گفت: در اين نوع کلاهبرداري افراد شياد با دستيابي به اطلاعات شخصي افراد از جمله کارت بانکي، شماره حساب، و کارت ملي اقدام به کلاهبرداري و خالي کردن حساب بانکي شخص مذکور مي کنند. 

وي ادامه داد: به طور مثال با برخي از افراد تماس برقرار و اعلام مي شود که در فلان برنامه برنده شديد و با پرداخت هزينه پستي جايزه شما درب منزل تحويل شما مي شود. 

حسني افزود: در اين موارد به طور مثال 200 هزار تومان هزينه پستي از شخص گرفته مي شود در حالي که جايزه اي معاد 20 هزار تومان براي وي ارسال مي شود.

اين کارشناس حقوقي با بيان اينکه برخي ديگر از انواع کلاهبرداري هاي اينترني رايج در ايران شامل جعل ايميل افراد است اظهار داشت: کلاهبرداران در اين روش به سراغ بازرگانان و تاجران مي روند و با دسترسي و جعل ايميل اين افراد شماره حساب آنها را تغيير داده و براساس همان شماره حساب اقدام به دريافت مطالبات اين افراد از شرکت ها و بنگاه هاي اقتصادي طرف قرارداد با وي مي کنند.

وي ادامه داد: به طور مثال چندي پيش از يک تاجر ايراني که با يکي از شرکت هاي هندي داد و ستد مي کرده کلاهبرداري اينترنتي صورت گرفته و مبالغ گزافي از حساب اين شخص برداشته شده است.

علي حسني درپاسخ به اين پرسش که آيا خريد شارژ از طريق تلفن همراه مي تواند منجر به کلاهبرداري شود اظهار داشت: به مردم توصيه مي کنم براي شارژ تلفن خود را حتما از شرکت هايي صاحب نام مانند ايرانسل و همراه اول خريداري کنند تا درصورت هرگونه مسئله اي، موضوع از طريق پليس قابل پيگيري باشد.

اين کارشناس حقوقي با هشدار در مورد کلاهبرداري هاي حيثيتي گفت: متأسفانه در بعضي از فضاهاي مجازي به طور مثال برخي از سايت هاي همسريابي از دختران و بانوان اطلاعات شخصي و عکس هاي خانوادگي درخواست مي کنند که در بسياري از موارد پس از دريافت عکس، اين افراد را در صورت پرداخت نکردن مبالغ گزافي تهديد به قراردادن عکس هاي آنها در شبکه هاي اجتماعي و اينترنت مي کنند.

حسني با اشاره به کلاهبرداري اينترنتي نيجريه اي گفت: اين کلاهبرداري به گونه اي است که شخصي خود را از شاهزادگان نيجريه معرفي مي کند و اعلام مي دارد که قصد دارد پول کلاني را از کشور خود خارج کرده و وارد حساب هاي بانکي آزاد کند.

وي ادامه داد: در اين نوع کلاهبرداري به افراد طرف اين کلاهبردار گفته مي شود با پرداخت مبلغي و واريز آن به حساب بانکي اين افراد امکان خارج کردن پول اين شاهزاده نيجريه اي را فراهم کنند.

وي به مردم توصيه کرد که درصورت مشاهده هرگونه کلاهبرداري اينترنتي بلافاصله مراتب را به پليس فتا گزارش دهند تا با پيگيري پليس زمينه بروز کلاهبرداري هاي بيشتر کاملا از بين برود.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار