به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،ماهنامه «Combat aircraft» به معنای هواگردهای رزمی یکی از نشریات تخصصی در حوزه هوانوردی نظامی است که از زمان آغاز به انتشار خود در 14 سال پیش، موضوعات هوانوردی نظامی در سراسر جهان را به صورت تخصصی تجزیه و تحلیل میکند.
گزارش از توان نیروی هوایی کشورهای مختلف، پوشش رزمایشهای هوایی برگزار شده در جهان و انعکاس جدیدترین دستاوردها و اخبار هوانوردی نظامی به تفکیک مناطق مختلف دنیا از جمله بخشهای مهم این مجله مشهور است. این مجله در حال حاضر پرفروشترین نشریه در این حوزه در منطقه آمریکای شمالی به شمار میآید.
Combat aircraft تاکنون به مناسبتهای مختلف، به تشریح وضعیت ناوگان هوایی ایران پرداخته و اکنون نیز در یکی از جدیدترین شماره های خود به بررسی توان تامکتها یا همان جنگندههای اف 14 ایران پرداخته است؛ موضوعی که از جمله بحثهای مورد علاقه این مجله است که هر از چند گاهی به آن پرداخته میشود. اگرچه در این گزارش نیز ردپای روشنی از بیان اطلاعات و تحلیلهای مغرضانه غربیها درباره ایران به چشم میخورد، اما در لابلای آن نیز موارد مهم و قابل توجهی مطرح شده که دانستن و خواندن آن برای علاقهمندان به گربههای افسانهای ایران حتماً مفید خواهد بود.
هرچند برخی دیگر از اطلاعات مطرحشده در این تحلیل نیز همچون درگیری تامکتهای ایرانی با UFO و خریدهای خارجی کشورمان بیشتر به یک گمانهزنی رسانهای شباهت دارد تا تحلیل علمی و نظامی.
تحسین خودکفایی ایران در اورهال تامکتهانویسنده
این گزارش با اشاره به اینکه اگرچه فناوری جنگنده F-14A متعلق به دوران
جنگ سرد است اما همچنان یکی از تأثیرگذارترین رهگیرهای جهان محسوب میشود،
به کارنامه این هواگرد در جنگ تحمیلی اشاره و تأکید میکند که تامکتها
توانایی خود را در نبرد اثبات کردهاند.
این مجله با یادآوری اینکه
قبل از سقوط رژیم شاهنشاهی در ایران، این کشور نزدیکترین متحد آمریکا در
منطقه بود و مجاز بود به پیشرفتهترین سختافزارهای تکنولوژیک آمریکا
دسترسی داشته باشد، به بررسی سیر تشکیل اسکادرانهای اف 14 در شهرهای مختلف
ایران پرداخته و افزوده است: در مجموع 79 فروند تامکت به ایران تحویل داده
شده بود و یک فروند به عنوان نمونه در آمریکا باقی مانده بود تا به عنوان
مرجع تامکت ایران مورد استفاده قرار بگیرد.
این گزارش با اشاره به
اینکه وقوع انقلاب مردم ایران باعث شد تا روند آموزش کادر مورد نیاز برای
این جنگندهها متوقف شود و برخی از مسؤولان این دورهها نیز از وابستگان به
رژیم شاه بودند، خاطرنشان کرده است که در ادامه مشکلات نیروی هوایی ایران،
تحریمهای تصویبشده علیه نیروهای مسلح مانع از رسیدن قطعات یدکی به
شکاریها شده و تنها معدودی از آنها کاملاً آماده برای عملیات بودند.
Combat
aircraft برای اطلاع مخاطبان خود از سطح آمادگی رزمی تامکتهای نیروی
هوایی پیش از آغاز حمله عراق به ایران، نگاهی به یک گزارش بازرسی نیروی
هوایی در آگوست 1980 میلادی در مورد ناوگان تامکت پایگاه هشتم را درج کرده
است که بر اساس این گزارش از 61 تامکت در این پایگاه هوایی، فقط هفت فروند
قابل پرواز بودند که آمادگی رزمی 12 درصدی را نشان میداد!
تامکتهای ایرانی با استتار دوران جنگ تحمیلی این
گزارش با اشاره به زمینگیر شدن تامکتهای ایران در ابتدای جنگ تحمیلی و
مشکلات فراوان برای عملیاتیکردن آنها، اعلام کرده است: هنگامی که تعداد
تامکتهای قابل استفاده برای عملیات به 10 تا 12 فروند رسید، نیاز به
اورهالشدن و تعمیرات سنگین بهشدت احساس میشد بنابراین در سال 1981
میلادی اولین شکاری به مهرآباد ارسال شد تا توسط صنایع هوایی ایران اورهال
شود و عملیات اورهال در سال 1982 به پایان رسید.
این رسانه که توسط
یک بنگاه انتشاراتی انگلیسی منتشر میشود، به نقل از کارشناسان خود نوشته
است که در رژه هوایی 22 سپتامبر 1988 به مناسبت اولین هفته دفاع مقدس بعد
از آتشبس، 24 فروند تامکت شرکت کردند و این رژه باعث شد که متخصصان نظامی
غربی نتیجه بگیرند که این 24 فروند، همه تامکتهای بازمانده از نبرد
هشتساله هستند و بقیه یا در جنگ از بین رفتهاند یا به دلیل نبود قطعات
زمینگیر شدهاند و همین متخصصان نتیجهگیری کردند که از این 24 فروند
نباید بیش از دو فروند دارای رادار سالم باشند!
ارتقای گربههای ایرانی در زمان صلحاین
مجله در ادامه گزارش تفصیلی خود با تجلیل از توان اورهال جنگنده مدرن اف
14 توسط متخصصان کشورمان بدون داشتن بسیاری از اطلاعات و قطعات، تأکید کرده
است که بعد از اورهالهای موفقیتآمیز، تعداد تامکتهای قابل پرواز در سال
1991 دو برابر شده بود.
تحلیلگر Combat aircraft با اعلام اینکه
جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح آن از سال 1980 تا کنون تحت تحریمهای
شدید بودهاند، ادعا کرده است که برخی قراردادهای ایران با کشورهای دیگر
برای خرید جنگندههای جدید با فشار آمریکا لغو شده است.
وی افزوده
است: نیروی هوایی در نهایت اقدام به بهروز رسانی ناوگان هوایی خود کرد و
در اولین تلاش موشکهای هاوک زمین به هوا را به سامانه کنترل اسلحه چند
تامکت با استفاده از یک پیلون تطبیقی اضافه کرد و یک واسط رایانهای به
تامکت اضافه شد تا کار تطبیق دادههای تامکت با موشک هاوک را انجام بدهد و
موشک حاصل را "سجیل" نامیدند.
این گزارش افزوده است که بعد از
انجام تست موفق با یک اف 14، فرماندهی نیروی هوایی ارتش ایران اجازه اعمال
تغییرات به شکاریهای دیگر را نیز صادر کرد و در نهایت نخستین پرتاب
آزمایشی موشک برعلیه دشمن واقعی در سال 1987 انجام شد و یک شکاری میراژ F1
عراق در ماه فوریه نزدیک جزیره خارک سرنگون شد.
این نشریه غربی با
بیان تحلیل خود در خصوص به اتمام رسیدن موشکهای فینیکس اف 14 های ایران،
خاطرنشان کرده است که در اوایل سالهای دهه 2000 میلادی، اقداماتی در نیروی
هوایی و صنایع دفاع ایران انجام شد و موشکهای فینیکس بازسازی شدند و به
خدمت بازگشتند و برای تامکتهای هشدار و واکنش سریع پایگاههای ششم و هشتم
نهاجا مورد استفاده قرار گرفتند. سپس ایران موشک فینیکس AIM-54A جدید خود
را که AIM-54A+ یا "فکور" نامیده شد، ارائه کرد.
اف 14 های ایران با استتار دهه 80 نویسنده
گزارش با اعلام اینکه بازگشت موشکهای فینیکس جان تازهای در کالبد ناوگان
تامکتهای ایران دمیده و در یک تمرین نظامی نیز یک تامکت، پهپادی را با
یکی از این موشکها هدف قرار داده است، خبر از خیز مهم نهاجا برداشته و
نوشته است: نیروی هوایی تصمیم گرفته F-14 ها را تحت نام پروژه "شهید
بابایی" مدرنیزه بکند.
رونمایی از مدرنسازی جنگندههای اف 14 تا سال 2020 میلادیبه
نوشته این مجله، کار مدرنسازی این جنگندههای استراتژیک در ژانویه 2009
میلادی در تهران آغاز شده است، این مدرنیزهشدن را شامل تعویض قطعات
الکترونیک قدیمی بهویژه قطعات مربوط به رادار AN/AWG-9 و قطعات مربوط به
سامانه مهمات با قطعات سبکتر و سریعتر عنوان کرده و افزوده است: همچنین
سامانه جنگ الکترونیک AN/ALQ-100 با تعویض آنتن، پروسسور، تحلیلگر و سامانه
پیشتقویت با قطعات جدید به روز شد و کل سیمبندی شکاری نیز تعویض شده و
مقرهای 1 و 8 برای افزودن قابلیت حمل MIM-23C یا R-73E تقویت شده است.
افزون بر این یک سامانه ناوبری داخلی، سامانه رادیو UHF/VHF و بعضی قطعات
دیگر نصب شدهاند.
Combat aircraft تصریح کرده است: بعد از پایان
عملیات مدرنیزهکردن حین اورهال، به محض آنکه تمام تستهای موتور و چکهای
زمینی تکمیل گردید در 18 ژانویه 2012 یک پرواز 30 دقیقهای استاندارد چک
کارکردی شکاری انجام شد. در نهایت شکاری در آوریل 2012 میلادی به اسکادران
مذکور تحویل داده شد و در سپتامبر 2012 نیز شکاری مدرنیزه شده از تلویزیون
به مردم ایران نشان داده شد در حالی که به رنگ استتار اولیه رنگآمیزی شده
بود.
جنگنده اف 14 مدرنیزه شده با استتار پیکسلی این
مجله مشهور هوانوردی در آمریکا با اعلام اینکه سوانح تامکتهای ایرانی
ناشی از کیفیت تعمیرات و خطای خلبان در طول دو دهه گذشته کاهش یافته است،
افزوده است: استاندارد نگهداری موتور این جنگنده نسبت به 20 سال پیش دو
برابر بهتر شده است و ایمنی پرواز نیز افزایش یافته است. این نشریه در حالی
این موضوعات را مطرح میکند که آموزش نسل جدید خلبانان اف 14 و تمامی
تعمیرات این جنگنده در داخل کشور انجام میشود و امارهای از خودکفایی و
خوداتکایی نیروهای مسلح کشورمان را مورد تأیید قرار میدهد.
این
نشریه در پایان گزارش خود با بیان اینکه نیروی هوایی ایران برنامهای برای
مدرنیزه کردن همه تامکتهای ناوگان تا سال 2020 دارد، بار دیگر تأکید کرده
است که توانایی تعمیر و نگهداری تامکتها در ایران مناسب است و به عنوان
مثال تامکت شماره 3-6042 که تاکنون دو بار کاناپی خود را از دست داده باز
هم آماده پرواز شده است.