امام جمعه موقت رودهن گفت: صدای عزاداری های نیمه شب ها در محرم اشکال شرعی دارد.

حجت‏ الاسلام سید حسین حسینی ‏تبار در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار داشت: گاهی دیده می شود افرادی در نیمه شب صدای ابزارهای صوتی خود را زیاد می کنند و مردم معترض از سوی آنها معاند امام حسین(ع) خطاب می شوند

وی ادامه داد: زندگی های امروز به ویژه در شرق استان تهران به صورت آپارتمان نشینی است و صدای بلند در نیمه شب همه را آزار می دهد.

حسینی ‏تبار افزود: بعد از ساعت 22 و 30 دقیقه شب صدای بالای عزاداری، گناه، مردم آزاری و دارای اشکال شرعی است، اگر قصد تداوم عزاداری دارید در محلی با صدایی به اندازه حاضر شوید، به شرط آنکه نماز صبح که امری واجب است به دلیل این امر مستحب قضا نشود.

امام جمعه موقت رودهن با بیان اینکه باید مراقب بود که عزاداری ها تنها به مداحی ختم نشود، افزود: مراسم و آیین سوگواری سید و سالار شهیدان می تواند بار معنوی و معرفتی بسیاری بالایی برای جوانان داشته باشد و استفاده از روحانیون در این مجالس امری ثمر بخش است.

وی ادامه داد: در حوزه شکلی عزاداری ها نیز اشکالات بسیاری وارد است؛ ابزارهای که در برخی از این مراسم مورد استفاده قرار می گیرد هیچ جایگاهی در تاریخ، روایات و مذهب ندارد.

حسینی ‏تبار اضافه کرد: از جمله این ابزارهای مورد اشاره، عَلم و علامت کشی است، چه کسی گفته که باید چنین حجم سنگینی از آهن و یا حتی مدل های ساخت چین کربنی را مقابل دستجات عزاداری به دوش کشید؟

امام جمعه موقت رودهن تصریح کرد: جوانی که باید پای مکتب امام حسین(ع) نشسته و با بهره گیری از درس های غنی آن بر آموزه های دینی خود بیفزاید، به دنبال علم و علامت کشی می گردد.

وی ادامه داد: استفاده از طبل های غول پیکری که هر ضربه به آن موجی عظیم از آلودگی صوتی و مزاحمت برای مردم سوگوار ایجاد می کند نیز دارای اشکال است.

حسینی ‏تبار افزود: این اعمال چه معنایی دارد؟ چرا باید قربانی را در همان وسط معبر ذبح کرد که خون آن موجبات نجاست جامه عزاداران و ایجاد ایراد برای برپایی نماز ظهر عاشورای آنها را فراهم سازد./س


برچسب ها: عزاداری ، محرم ، شرعی ، طبل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
لطفا سازماندهی کنید بیماری قلبی داریم بچه کوچک داریم قوانینی وضع کنید تا از نابهنجاریها جلوگیری شود این کارها با صدای ملایم هم ثواب دارد
Iran (Islamic Republic of)
Ahmad
۱۸:۱۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
جانم فدای امام حسين