با توجه به شرایط موجود در جامعه و مشکلات گاهی حضور زنان در خارج از خانه ضروری است، زنانی که سرپرست خانواده‌اند و کسانی که تنها نام یک مرد در شناسنامه‌شان سنگینی می‌کند و به تنهایی به جنگ مشکلات می‌روند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، از اینکه باید ناله‌های پریسای کوچکش را که هر روز ساعت 5 صبح از خواب ناز فرشته‌ای‌اش بیدارش می‌کند و می‌گوید: «مامان تو رو خدا چند دقیقه دیگه پا میشم، فقط چند دقیقه الان خوابم میاد». هر روز گوشش را نوازش می‌دهد و فکرش را حسابی درگیر می‌کند و انرژی‌اش را می‌گیرد، هر روز صبح همین نوا و التماس را می‌شنود و ناراحتی و غصه در دلش جا می‌گیرد و همواره با خود می‌گوید «می‌شد یه روز همه چیز تموم بشه و پریسا راحت بخوابه» اما چاره‌ای ندارد باید زودتر به محل کارش برسد شوهرش هم که گویا نمی‌خواهد از خواب تنبلی بیدار شود، همه سختی‌ها و خرج خانه گردن مریم است، مجید کارگر است که هرگاه کار باشد می‌رود و هرگاه نباشد دلش به مریم و پولش گرم است و مریم نمی‌داند تا کی باید ظرف‌های رستوران را بشوید در حالی که حتی فرصت شستن ظرف‌های خانه‌اش را ندارد...

***

با وجود تحولات و شرایط متفاوتی که در جوامع کنونی رخ داده است حضور زنان در خارج از خانه بیشتر به چشم می‌خورد، بانوان پا را فراتر گذاشته و برای مهیا کردن زندگی توام با آرامش و تربیت قاصدک‌های زندگی همت خود را به کار گرفته‌اند و گرما و سرما را به دل و جان می‌خرند تا مامنی امن برای خانواده فراهم کنند و در واقع پلی زده‌اند میان دل و کار.

در این میان شاهد له شدن اموری هستیم که دیگر شاید هیچگاه سر پا نشوند، بنیان خانواده، حرمت‌ها، عاطفه و... .

رئیس دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم حضور زنان در منزل را در محکم نگه داشتن بنیان خانواده‌ها موثر می‌داند و معتقد است: وظیفه بانوان در وهله اول حفظ خانواده و تربیت فرزندان است چرا که در شرع دین اسلام این مسئله دارای اهمیتی فراوان است.

حجت‌الاسلام سیدجواد عظیمی حضور زنان در خارج از خانواده را در صورتی که به زندگی لطمه وارد کند غیرضروری عنوان و بیان می‌کند: حضور زنان در خانه و گرم نگه داشتن محیطی گرم برای همسر و فرزندان همواره در تربیت فرزندانی صالح و سالم نیز تاثیر چشمگیری دارد.

با توجه به شرایط موجود در جامعه و مشکلات گاهی حضور زنان در خارج از خانه ضروری است، زنانی که سرپرست خانواده‌اند و کسانی که تنها یک نام در شناسنامه‌شان سنگینی می‌کند و به تنهایی به جنگ مشکلات می‌روند.

از طرفی نیز زنان شاغل به دلیل محدودیت زمان همواره در تربیت فرزندانشان نگران و مضطرب هستند و همین موضوع گاهی در کیفیت کار آنها تاثیر منفی خواهد داشت، گرچه بانوان همواره تلاش خود را در راستای انجام کاری با کیفیت به کار می‌گیرند.

گاهی نامساعد بودن شرایط کاری زنان در بیرون از منزل در بهداشت روانی ایشان تاثیر منفی می‌گذارد و فرسودگی شغلی و جسمی را به همراه دارد. بی توجهی به خواسته‌های زنان شاغل و عدم تامین نیازهای آنها گاهی مشکلات جبران ناپذیری را بر جای می‌گذارد.

اشرف موحدی که 32 ساله است و دختری 9 ساله دارد شرایط کاری‌اش را نامساعد عنوان و بیان می‌کند: در شرف طلاق هستم، با همسرم به توافق رسیده‌ایم که حضانت دخترم را به جای دریافت مهریه بگیرم، از این رو چاره‌ای جز کار کردن ندارم. پدرم نیز به اندازه کافی عیال‌وار است که نمی‌تواند خرج من و دخترم را هم بدهد.

از او پرسیدم زمانی که سر کاری تکلیف دخترت چه می‌شود؟ در پاسخ می‌گوید: صبح تا ظهر مدرسه است و زمانی هم که برگردد در خانه پدرم می‌ماند.

وی محیط کاری‌اش را نامساعد عنوان و ابراز می‌کند: چاره‌ای ندارم، کارم زیاد است تمام مدت سرپا هستم حقوقم نیز کافی نیست، اما مجبورم همه سختی‌ها را با دل و جان بخرم. زندگی در کنار همسرم برایم غیرممکن شده بود کار نمی‌کرد و خودم باید سختی‌ها را به دوش می‌کشیدم.

در حالی که اشک در چشمانش حلقه بسته بود می‌گوید: حاضرم خفت و سختی بکشم، اما پولی با عزت به دست بیاورم.

حضور لازم پزشک و معلم زن در جامعه

سو استفاده عده‌ای از کارفرمایان از نیروی ارزان به حدی رسیده است که در حال حاضر شاهد شاغل بودن عده بی‌شماری از زنان در مراکز خصوصی و فروشگاه‌ها هستیم. با گذری کوتاه به بعضی مکان‌هایی که در خور حضور زنان نیست شاهد حضور کسانی خواهیم بود که از سر اجبار و ناچاری قدم در این مکان‌ها می‌گذارند و گاهی نیز دیدن تبلیغاتی مانند « به یک نیروی کار خانم با روابط عمومی بالا در کابینت سازی نیازمندیم» و یا « به یک نیروی خانم منشی برای کار در کارگاه مصالح ساختمانی نیازمندیم» برای جذب نیرو در روزنامه‌ها و دیوارهای شهر برق را از کله آدم می‌پراند.

فهیمه می‌گوید: پس از گرفتن لیسانس با هزاران شوق و امید به دنبال کاری مناسب گشتم. کار هر روزم نگاه کردن به بخش نیازمندی‌های روزنامه‌ها بود. هر شغلی را که احساس می‌کردم کمی با رشته‌ام همخوانی دارد با خودکار قرمز پر رنگ می‌کردم با خوشحالی خود را به آنجا می‌رساندم، اما همین که مطلع می‌شدند نامزد دارم با ناراحتی می‌گفتند معذوریم چون شما ازدواج کردید نمی‌توانیم از حضورتان در این مکان استفاده کنیم.

برایم سوالی شده بود ازدواجم با کارم چه سنخیتی دارد و هنگامی که علتش را می‌پرسیدم با بیان هزار بهانه علت را نمی‌گفتند، بعد از آن به چند جای دیگر سر زدم و در نهایت تصمیم گرفتم لیسانسم را در گنجه‌ بگذارم و به زندگی بپردازم.

به گفته رئیس مجمع قاریان و حافظان استان قم متاسفانه عده‌ای به تجمل‌گرایی در زندگی اهمیت فراوان می‌دهند و با وجود بی‌نیازی برای دستیابی به اهداف غیرضروری خود را وقف کارهایی می‌کنند که نیازی به آن ندارند.

سید جواد عظیمی حضور زنان در جامعه را تا حدی که اسلام و شرع تعیین کرده است مجاز می‌داند و اظهار می‌کند: تا جایی که در شرع آمده است زنان می‌توانند خارج از خانه فعالیت کنند، اگرچه حضور زنان در بعضی مشاغل امری ضروری و مورد نیاز است.

وی ادامه می‌دهد: حضور پزشک، پرستار و معلم زن از جمله ضروریات است و البته مسئولین نیز باید در تامین نیازهای این قشر از جامعه توجه تام داشته باشد.

رئیس مجمع قاریان و حافظان استان قم وظیفه مسئولان را در تامین نیازهای افراد به ویژه زنان سرپرست خانواده مهم می‌داند و خاطرنشان می‌کند: در صورتیکه مردان از نظر مالی تامین شوند و درآمد خوبی داشته باشند قطعا نیازی به کار کردن زنان در بیرون از خانه نخواهد داشت.

عظیمی می‌افزاید: برای آن دسته از زنانی که سرپرست خانواده هستند و چاره‌ای جز اشتغال وجود ندارد باید بستر لازم و مناسب و حقوق مکفی فراهم شود.

با ورود موج جدیدی از حضور زنان در جامعه توجه به خواست‌ها نیازهای آنان نیز اهمیت پیدا می‌کند. پریساهای زیادی هستند که تنها خواسته‌هایشان شاید خواب صبحگاهی باشد. اینکه هر شب را با استرس به رختخواب نروند و اینکه بدانند مادرانشان همواره در کنارشان هستند و دیگر مجبور نیستند زیر بار نگاه‌های سنگین خرد شوند و متاسفانه تعداد مریم‌هایی که مجبورند سختی زندگی را به تنهایی به دوش بکشند روز به روز در حال فزونی است و بدتر از همه اینکه کسانی که می‌توانند کاری انجام دهند آنقدرها هم به فکر نیستند./س

گزارش: زهرا زنگنه

برچسب ها: قم ، زنان ، کار ، قامت ، خمیده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.