تنوع محصولات پالایشگاه نفت شيراز به 16 فرآورده افزایش یافت.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، عبدالرحیم شمس الدینی مدیر عامل شرکت پالایش نفت شیراز گفت: پالایشگاه نفت شیراز برای بهینه سازی تولید و عرضه محصولات با ارزش افزوده، موفق به بازاریابی، تولید و جداسازی، ایجاد مسیر و مخزن ذخیره سازی و منظور کردن بازوی بارگیری برای فرآورده حلال 402 کرده است.

وی ادامه داد: حلال 402 از خانواده حلال های نفتی است که در صنایع تینرسازی و انواع رنگ های روغنی و اپوکسی و صنایع تولید رزین کاربرد دارد و با عرضه ان ، خوراک صنایع پایین دستی تأمین و اشتغال مولد تامین خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول حلال 402 از مهر امسال از طریق بورس انرژی به مشتریان عرضه شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در این پالایشگاه 5 محصول اصلی و 11 محصول ویژه تولید می شود، افزود: این حلال به همراه محصولا تی چون انواع قیر؛ حلال 404، آیزوریسایکل و ...جزو فرآورده های ویژه پالایشگاه محسوب می شود.

شمس الدینی درباره میزان تولید محصولات اصلی پالایشگاه گفت: در این پالایشگاه روزانه دو میلیون و 500 هزار لیتر بنزین، سه میلیون 500 هزار لیتر نفت گاز، یک میلیون و 300 هزار لیتر نفت کوره، 500 هزار لیتر نفت سفید، بنزین هواپیمای تجاری و مسافربری و 200 تن گاز مایع تولید می شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت شیراز همچنین از ایجاد واحد ایزومراسیون در آینده نزدیک در این شرکت خبر داد و گفت: در حال طراحی این واحد هستیم و امیدواریم در دو سال آینده این واحد ساخته و به بهره برداری کامل برسد.

وی افزود: راه اندازی واحد ایزومراسیون در پالایشگاه باعث می شود که اکتان بنزین تولیدی از 87 فعلی به 90 افزایش یابد.

عبدالرحیم شمس الدینی با بیان اینکه ظرفیت پالایشگاه شیراز در ابتدای تاسیس آن در سال 1352 برابر 40 هزار بشکه نفت خام بود که از طریق یک خط لوله 10 اینچ از گچساران تامین می شد، ادامه داد: این میزان هم اکنون با 50 درصد افزایش به 60 هزار بشکه در روز رسیده است.

وی بیان کرد: منابع دیگری که اخیرا بقیه خوراک پالایشگاه را تامین می کند ، شامل میدان نفتی سروستان و منطقه فراشبند (آغار و دالان) است.

شمس الدینی افزود: برای دریافت نفت خام سروستان یک خط لوله به طول 104 کیلومتر و قطر 10 اینچ و همچنین 3 مخزن با ظرفیت 50 هزار بشکه برای ذخیره سازی آن ساخته شده که روزانه میزان 15 هزار بشکه نفت خام را به پالایشگاه انتقال می دهد.

وی گفت: روزانه در حدود 6 هزار لیتر میعانات گازی آغار و دالان (به عنوان خوراک) به وسیله تانکر و تردد جاده ای به این پالایشگاه منتقل می شود.

به منظور افزایش ایمنی مسیر تردد این تانکر برای شهروندان و همچنین به منظور حفظ محیط زیست، خط لوله ای به طول 233 کیلومتر و به قط 6 اینچ ساخته شده است.

شمس الدینی با بیان این که این خط لوله هم اکنون به صورت آزمایشی در سرویس قرار دارد ، گفت: در صورت رفع اشکالات نهایی، این خط لوله تا پایان آبان در سرویس کامل قرار می گیرد و تردد جاده به طور کلی قطع می شود.

این مقام مسئول گفت: برای دریافت میعانات گازی آغار و دالان علاوه بر این خط لوله 233 کیلومتری که ظرفیت انتقال 10 هزار بشکه در روز را دارد، دو مخزن 50 هزار بشکه ای نیز به منظور ذخیره خوراک ساخته شده است.

شرکت پالایش نفت شیراز از ابتدای سال 1391 طبق اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده است.

53 درصد سهام شرکت به گروه گسترش نفت پارسیان، 40 درصد به سهام عدالت و 8 درصد نیز به افراد حقیقی تعلق دارد./س

برچسب ها: پالایشگاه ، نفت ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.