کنترل دقیق و بهتر آفات و بیماری ها با روش های کنترل تلفیقی، کنترل بیولوژیک و کاهش مصرف سموم باعث افزایش کیفیّت و افزایش صادرات و حفظ محیط زیست می شود. میزان عملکرد در کشت گلخانه‌ای نسبت به کشت روباز بیشتر است، در نتیجه کشاورزانی که دارای اراضی کوچک و مقدار محدودی از آب، درآمد کافی و مناسبی دارند. با افزایش عملکرد در واحد سطح منافع و سود مناسبی نصیب کشاورزان می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ضمن عنوان نمودن بعضی از مزایای کشت گلخانه‌ای گفت: سالانه 9.5 هکتار به فضای تولید گلخانه‌ای محصولات کشاورزی استان افزوده می‌شود.

مسعود محمدیان افزود: افزایش کیفیت محصول تولیدی از مهم ترین مزایای تولید محصولات گلخانه ای قلمداد می شود.

وی ادامه داد: سازمان جهادکشاورزی استان هم کارهای اجرایی زیرساختی مجتمع‌های گلخانه‌ای در شهرستان‌ جلفا به اتمام رسیده و با تامین آب برای مجتمع گلخانه ای تبریز نیز گلخانه های این شهرستان قابل وگذاری خواهد بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: فضای گلخانه‌ای به صورت کنترل شده بوده و با مدیریت دقیق می‌توان با تولید محصول سالم و عاری از مواد آلوده‌کننده علاوه بر دستیابی به محصول کیفی به بهره‌وری مصرف آب نیز دست یافت.

محمدیان گفت: ساخت این مجتمع های گلخانه ای در عجب شیر و ملکان نیز از برنامه های کارشناسان سازمان است.

وی تاکید کرد: با در نظر گرفتن هزينه اوليه کشت های گلخانه ای در صورت سودمند بودن محصول توليدي اين هزينه حداكثر در سه سال برگشت داده مي شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزایش حداقل 10 برابری تولید محصول در فضای گلخانه‌ای در مقایسه با تولید آن در مزرعه را از جمله مزایای تولید به این شیوه ذکر کرد و گفت: فضای گلخانه‌ای به صورت کنترل شده بوده و با مدیریت دقیق می‌توان با تولید محصول سالم و عاری از مواد آلوده‌کننده علاوه بر دستیابی به محصول کیفی به بهره‌وری مصرف آب نیز دست یافت.

ایوب ایرانی فام افزود: امکان کنترل عوامل نامساعد جوی، بیماری‌ها و آفات در محیط گلخانه نسبت به فضای آزاد آسانتر است.

وی یادآور شد: ايجاد فرصت هاي شغلي مناسب براي جوانان و كار آموختگان كشاورزي و استفاده از اوقات فراغت كشاورزان در فصل هاي پاييز و زمستان را باید از مهم ترین مزایای کشت های گلخانه ای قلمداد نماییم.

ایرانی فام با معرفی شهرستان های برتر استان در تولید محصولات گلخانه ای اظهار داشت: تبریز، شبستر و اُسکو از توانمندترین شهرستان های آذربایجان شرقی در تولید محصولات گلخانه ای هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از صرفه جویی در آب در گلخانه های تولیدی گفت و تاکید کرد: با روش آبیاری تحت فشار در گلخانه، صرفه جویی در مصرف آب نیز عینیّت می یابد.

ایرانی فام خاطرنشان کرد: محصولات حاصل شده از کشت گلخانه‌ای به علت کنترل عوامل مؤثر در تولید دارای کیفیّت بالاتری بوده و امکان صادرات به خارج از کشور را فراهم ساخته و می‌توانیم این تولیدات را تأثیرگذار در افزایش صادرات غیرنفتی بدانیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: سبزی و صیفی، گل های زینتی، گلدانی و گیاهان فضای باز از جمله محصولات گلخانه ای استان شناخته شده اند.

سعداله اسکندری افزود: با راه اندازی مجتمع های گلخانه ای استان 120 هکتار به تولید محصولات گلخانه ای اختصاص خواهد یافت.

وی یادآور شد: استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار در گلخانه‌ها علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب با بهره‌گیری از سیستم آبیاری قطره‌ای، افزایش بهره‌وری آب مصرفی و تا حدودی کاهش تبخیر و ممانعت از رشد علف‌های هرز نیز حاصل می‌شود.

اسکندری افزود: نياز به مراقبت دايمي برخلاف كشت در هواي آزاد كه با مراقبت كمتر مي توان به سود قابل توجهي دست يافت در كشت گلخانه اي حتي لحظه اي غفلت مي تواند خسارت جبران ناپذيري وارد كند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی برای گسترش صنعت تولید گل در استان‌، پایانه ‌های صادرات گل و گیاه، مجتمع ‌ها و دهکده‌ های گل و گیاه ایجاد شود، گفت: ایجاد پایانه صادرات گل و گیاه در آذربایجان شرقی به گسترش صنعت گل و گیاه کمک کرده و ضمن بازاریابی برای این محصولات، در رشد و توسعه آن نقش اساسی ایفا می کند.

وی اظهار داشت: تولید 14500 تن سبزی و صیفی و 10 میلیون شاخه گل بریده در آذربایجان شرقی با حماسه ای اقتصادی دور از انتظار نخواهد بود.

اسکندری تاکید کرد: افزایش 20 درصدی میزان تولید محصولات گلخانه ای در آذربایجان شرقی در مقایسه با سال گذشته درخور توجه است.

براساس این گزارش، تولیدات گلخانه ای به لحاظ کمّی و کیفی باید افزایش یابد و به کشورهای منطقه که بازار بسیار خوبی برای صادرات تولیدات گلخانه‌ای ما است، ارسال شود.

56هکتار در آذربایجان شرقی برای تولید محصولات گلخانه ای اختصاص یافته است./س

 

برچسب ها: توسعه ، کشاورزی ، گلخانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.