رژیم صهیونیستی با حمله به سوریه تلاش دارد قبل از ژنو 2 خود را به عنوان بخشی از راهکار برون‌رفت از بحران سوریه به جامعه جهانی تحمیل کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی الحدث نیوز در مقاله ای به بررسی حمله موشکی اسرائیل به یکی از پایگاههای نظامی سوریه پرداخته است، شهر لاذقیه در شمال غرب سوریه که از حامیان اصلی حکومت سوریه است و چندین پایگاه نظامی حیاتی در آن قرار دارد، شاهد چندین انفجار پی در پی در یک پایگاه نظامی ارتش سوریه بود.

اطلاعات اولیه نشان داد که پایگاه مورد حمله، یک پایگاه دفاع هوایی در منطقه صنوبر جبله واقع در ریف لاذقیه بوده که چهارشنبه شب شاهد چند انفجار همزمان بود و خبرهای مبهمی در مورد علل حادثه مخابره شد.

برخی منابع و روزنامه های اسرائیلی اشاره کردند که پایگاه مذکور توسط یک موشک مورد اصابت قرار گرفته است؛ این موشک از یک زیردریایی یا یک ناوچه مستقر در دریای مدیترانه شلیک شده و در این پایگاه که موشکهای روسی اس 125 ضد هوایی را در خود جای داده، فرود آمده است. این موشکها قبلاً از روسیه وارد سوریه شده و در پایگاه مذکور، نصب شده بود. شاهدان عینی جزئیات حادثه را از طریق شبکه‌های اجتماعی ذکر کرده و هدف قرار گرفته شدن این پایگاه توسط موشک در عصر روز چهارشنبه را مورد تأیید قرار داده‌اند.

مخالفین سوری نیز از طریق دیده بان حقوق بشر سوریه این خبر را تأیید کرده اند، در گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه آمده است که «صبح دیروز چندین انفجار در یکی از پایگاههای دفاع هوایی در منطقه صنوبر – جبله واقع در ریف لاذقیه رخ داده است». بر اساس این گزارش کوتاه، علل انفجارها نامشخص بوده و اطلاعاتی درباره تلفات انسانی آن در دست نیست؛ یک منبع امنیتی سوریه نیز گزارش داد که « یک موشک در نزدیکی پایگاه فرود آمد و منجر به آتش سوزی شد ». هنوز مشخص نیست که موشک از کجا شلیک شده است.
 
جزئیات حمله هوایی به پایگاه اللاذقیه  
 
اطلاعات دیگری در دست است که بخشی از جزئیات حادثه را بازگو می کند، بر اساس این اطلاعات، درست ساعت چهار عصر روز چهارشنبه یک انفجار مهیب در پایگاه نظامی مذکور رخ داد که درپی آن انفجارها و آتش سوزیهای دیگری نیز به وقوع پیوست. صدای این انفجارها به وضوح در مناطق مجاور پایگاه شنیده شد و یک منبع غیر نظامی سوریه اعلام کرد که: « یک خودروی حامل موشک اوسا مورد اصابت موشکی قرار گرفت که هنوز معلوم نیست از کجا شلیک شده، این خودرو قبلاً از کار افتاده بود اما چندی پیش در داخل گردان تعمیر شد»، این منبع توضیح داده که خودرو مذکور بعد از تعمیر، در محوطه گردان و در یک محل سرباز و مشرف به دریا قرار داده شده بود.

در همین زمان نخستین تحلیل غیر رسمی از حادثه منتشر شد و طی آن یک منبع امنیتی سوریه در گفتگو با خبرگزاری اینترفکس روسیه گزارشهای مربوط به حمله به پایگاه نظامی ارتش سوریه توسط یک موشک دریا به زمین را رد کرد. ابهام در وقوع این حادثه ما را به یاد موارد دیگری از حمله اسرائیل به سوریه می اندازد که طی آن در فضایی مه آلود، اصل حمله تکذیب می شد و بعد از چند روز ابهامها از میان می رفت.
 
آیا اسرائیل عامل حمله به پایگاه سوریه است؟
 
اسرائیل که به سرعت در مورد بمباران این پایگاه، اظهار نظر کرده، دست داشتن در آن را تأیید یا تکذیب نکرده است، اما در صورت اثبات چنین حمله ای، پرده برداشتن از آن توسط اسرائیل، تردیدهایی را درباره نقش این رژیم در بمباران پایگاه سوریه برمی انگیزد؛ به ویژه آنکه اسرائیل امسال چهار بار به سوریه حمله هوایی کرده است و از حمله نظامی به سوریه بیشترین سود را می برد، آن هم در شرایطی که سوریه و ارتش این کشور درگیر جنگ هستند و نمی توانند وارد دو جنگ همزمان شوند.

محمد طالب از کارشناسان نظامی منطقه در گفتگو با «الحدث نیوز» دست داشتن اسرائیل در این حمله ( البته به شرط صحت خبر حمله ) را بعید ندانست و این رژیم را بزرگترین ذی‌نفع از اوضاع سوریه دانست؛ اسرائیل با بهره برداری از مشغولیت ارتش سوریه به جنگ با تروریستهای وابسته به القاعده، اهداف حیاتی و نظامی این کشور را که ممکن است در صورت وقوع جنگ بین دو کشور، تهدیدی علیه خطوط هوایی یا شهرهای اسرائیل تلقی شود، مورد حمله قرار می دهد.


طالب اضافه کرد: «اسرائیل که صبح حادثه، خبر آن را فاش کرد می تواند عامل آن نیز باشد و با این کار تلاش می کند قبل از ژنو 2 پیامهایی برای همه کشورهای درگیر در بحران سوریه بفرستد، مبنی بر اینکه اسرائیل هم جزئی از بحران و بخشی از راهکار برون‌رفت از آن است، بدون اسرائیل، هیچ راهکاری وجود ندارد و کلید ایجاد بحران یا آرام کردن اوضاع سوریه و بلکه همه منطقه در دست این رژیم است ».

طالب ادامه داد: « اسرائیل همیشه پس از حمله و اندکی قبل از اعلام آن، تلاش می‌کند از طریق لو دادن برخی اطلاعات مرتبط با دست داشتنش در حمله، حریف را ارزیابی کند و شاید بتوان میان فاش شدن خبر حمله در رسانه‌ها و اصل حمله پیوند برقرار کرد». 
برچسب ها: حمله ، شانس ، ژنو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار