با کاهش تعداد اهداکنندگان خون و به دنبال آن کاهش ذخایر خونی انتقال خون تهران فقط قادر به پاسخگویی 40 درصد درخواست خون و فرآورده‌های خونی بیمارستان‌های تهران است.

دکتر اسلامی، مدیرکل انتقال خون تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: ما در 7 ماهه ابتدای سال بیش از یک میلیون و 263 هزار درخواست از مراکز درمانی دریافت کرده‌ایم که در این مدت به دلیل کاهش "ذخایر خونی" فقط قادر به پاسخگویی 40 درصد این درخواست‌ها بوده‌ایم و 60 درصد آنها بی‌جواب مانده است که رقم بسیار چشمگیری است. 

وی افزود: به مرور زمان هر چه میزان مراجعه‌کننده به واحدهای انتقال خون کاهش پیدا کند قاعدتا ذخایر خونی نیز کاهش پیدا می‌کند ما کمی در ارائه خدمات خون‌رسانی به بیمارستان‌هایی که اتاق‌های عمل فعال دارند دچار مشکل می‌شویم. 

اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر ما روزانه 1000 تا 1200 کیسه خون در روز تولید می‌کنیم و این در حالی است که روزانه بیش از 3000 درخواست خون و فرآورده‌های خونی از 170 مرکز درمانی تهران به انتقال خون تهران فرستاده می‌شود. 

وی در ادامه با بیان این مطالب افزود: با این وضعیت لازم است بین 5 تا 7 روز ذخیره خونی را پشت دست داشته باشیم ولی متاسفانه به دلیل پیشرفت مراکز درمانی و گسترش عمل‌های جراحی و به دنبال آن کاهش اهدا کنند. این ذخیره در حال حاضر به 2 روز رسیده است که باعث نگرانی ما شده و قطعا مراکز درمانی خصوصا مراکزی که وضعیت اتاق عمل‌شان فعالیت بیشتری دارد از این وضعیت ناراضی هستند. 

مدیرکل انتقال خون تهران گفت: در بسیاری مواقع با توجه به قرار گرفتن در فصل خاص یا مناسبت‌های مختلف میزان مراجعه اهداکنندگان تغییر می‌کند و این در حالی است که نیاز به خون و فراورده‌های خونی مختص زمان خاصی نیست. بیماران همیشه وجود دارند و به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند ما در برخی مواقع شاید حتی کمتر از 40 درصد نیازهای بیمارستان‌های را هم پاسخ دهیم. 

اسلامی در خاتمه ضمن درخواست از مردم کشور برای حضور تدریجی و همیشگی در پایگاه‌های انتقال خون گفت: موکول کردن اهدای خون به زمان‌های خاص مثل شب‌های قدر یا تاسوعا و عاشورا هم اهداکنندگان را به دلیل انتظار طولانی در صف دچار مشکل می‌کند و هم پرسنل انتقال خون را به سختی می‌اندازد ضمن اینکه اهدای خون امری خداپسندانه است و هر زمان انجام شود ثواب و پاداش آن قطعا کم نخواهد بود. 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار