صدر اعظم آلمان از شهروندان آلماني خواست هيچ شکلي از يهود ستيزي را تحمل نکنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ اين درخواست آنگلا مرکل در حالي مطرح مي شود که قرار است تا يک هفته ديگر مراسم هفتاد و پنجمين سالگرد وقوع شب کريستالي در آلمان برگزار شود. 

شب‌کريستالي يا شب شيشه‌اي‏ شب‌نهم به دهم ماه نوامبر1938بود. شب‌هايي که در آن به سرکردگي حزب نازي در آلمان، به بهانه يهودي بودن عامل سوقصد به ارنست فون راتErnst von Rath ديپلمات آلماني در سفارت اين کشور در پاريس، به خانه‌ها، مغازه‌ها و کنيسه‌هاي يهوديان در لايپزيگ و ديگر شهرهاي آلمان و اتريش حمله شد. 

عامل اين سوقصد نيز هرشل گرينشپان  بود که به تلافي اخراج خانواده اش و حدود 15 هزار يهودي لهستاني اين کار را انجام داد.اين حمله‌ها با خرد شدن شيشه‌هاي ساختمان يا به آتش‌کشيده شدن آن‌ها همراه بود. با توجه به اينکه خيابان‌ها در روز‌هاي بعد پر از خرده شيشه بود، اين شب‌ها به شب‌هاي کريستالي يا شيشه‌اي معروف شدند. اين اتفاق آغازي بر ادامه حمله به يهوديان آلمان شد. 

در اين شب 300 کنيسه و دهها هزار خانه و مغازه متعلق به يهوديان تخريب شد يا به آنها آسيب وارد شد. در اين شب حدود 90 يهودي کشته شدند و حدود 30 هزار يهودي نيز بازداشت و سپس به اردوگاههاي کار اجباري منتقل شدند. 

به گزارش خبرگزاري فرانسه از برلين، صدر اعظم آلمان در پادکست هفتگي خود با توصيف نهم نوامبر سال 1938 به عنوان يکي از لحظات بسيار تلخ و تاريک تاريخ آلمان که متاسفانه به گونه فاجعه آميزي با کشتار دسته جمعي يهوديان ادامه يافت از همه مردم کشورش خواست با در پيش گرفتن رويکردي متمدانانه هيچ شکلي از يهودستيزي را تحمل نکنند. 

صدر اعظم آلمان در اين باره افزود اينکه امروز نمي توان يک نهاد يهودي را بدون نظارت و مراقبت پليس در آلمان رها کرد درد آور و غيرقابل توضيحي است اما واقعيت دارد. صدر اعظم آلمان با اين حال از باززايش جامعه يهوديان در آلمان که با مهاجرت يهوديان جمهورهاي اتحاد جماهير شوروي سابق ممکن شده است ابراز خرسندي کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار