این روزها با کاهش ذخایر خونی "انتقال خون" تهران که کمبود منابع مالی یکی از عمده ترین دلایل آن است سلامت بیماران نیز به خطر افتاده است.

دکتر اسلامی رئیس انتقال خون تهران، در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، در خصوص کاهش ذخایرخون تهران گفت: در حال حاضر ذخایر خونی تهران به شدت کاهش پیدا کرده است، به طوری که انتقال خون تهران قادر به پاسخگویی 60 درصد درخواست هایی که از بیمارستانها و مراکز درمانی ارسال می شود، نیست.

وی در خصوص دلایل این کاهش گفت: مهمترین دلیل کاهش ذخایر خونی کمبود منابع مالی است، قیمت مواد مصرفی انتقال خون همواره رو به افزایش است و این در حالی است که انتقال خون سازمان درآمدزایی نیست و همه خدمات آن رایگان ارائه می شود و بودجه ثابتی که در ابتدای سال به ما تعلق می گیرد بودجه ثابتی است که افزایش قیمت تجهیزات را نمی تواند پاسخ دهد.

وی افزود: منابع مالی در جهات مختلفی به ما فشار وارد می کند، به طور مثال تیم های سیاری که با هماهنگی ارگانها و سازمانها درمحل حضور پیدا می کنند، نیاز به صرف هزینه دارند و این امر با کاهش منابع مالی کمتر اتفاق می افتد، درحالی که تیم های سیار کمک بسیار زیادی در تولید خون به ما می کنند.

اسلامی در ادامه گفت: یکی دیگر از پیامدهایی که کمبود منابع مالی برای ما به دنبال دارد،تعطیلی برخی پایگاه های خونگیری است. سال گذشته 3 پایگاه ما تعطیل شدند و این در حالی بود که این پایگاه ها بیش از 20 درصد نیاز خون ما را تامین می کردند.

وی با بیان این مطلب افزود: امسال هم یکی از پایگاه های ما متاسفانه به دلیل عدم توانایی در پرداخت پول آب و برق و گاز تعطیل شد و این وضعیت ممکن است ادامه داشته باشد.

مدیرکل انتقال خون تهران با ابراز نگرانی از این وضعیت اذعان داشت: انتقال خون تهران نیازمند نگاه ویژه و عمیق مسئولین است، چرا که کاهش ذخایر خونی نه تنها در تهران، بلکه در کل کشور وضعیت سلامت بیماران را تهدید می کند./ع2

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار