قائم مقام وزير نيرو گفت: بابت نیروگاه‌های رد دیون دولت ، پولی به صنعت برق پرداخت نشده و علاوه بر آن صنعت برق باید سالانه سه هزار میلیارد تومان بابت خرید انرژی ازاین نیروگاه‌ها پرداخت کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، ستار محمودی در بیست و هشتمین کنفرانس بین المللی برق گفت:درحال حاضر صنعت برق با مشکلات عديده اي روبروست که بدون تعامل بين نهادها و دستگاههاي ذيربط و مديران و کارکنان اين دوران سخت راطي نخواهند کرد.

وي ادامه داد: کمبود منابع مالي و وجود بدهي هاي هنگفت ، عدم تناسب بين هزينه تمام شده توليد برق و قيمت فروش آن، نوسانات نرخ ارز و افزايش قيمت کالا و خدمات و رشد مصرف برق از جمله مشکلات صنعت برق است.

محمودي درادامه از اقدامات مهم اين وزارت خانه گفت: عملكرد بازار برق، حضور در بازار انرژي، كاهش سالانه يك درصد تلفات برق، افزايش سالانه يك درصد راندمان نيروگاه ها، احداث شبكه هاي هوشمند، برقدار كردن روستاهاي بالاي 10 خانوار از جمله اين اقدامات بوده كه صنعت برق تاكنون انجام داده و در اين دولت نيز دنبال مي شود.
 
وي با اشاره به اينكه طي سالهاي اخير صنعت برق تحولات ويژه اي را داشته ، گفت: اين صنعت با استفاده از سند چشم انداز و توسعه اصل 44 گام هاي خوبي را در خصوصي سازي برداشته و امسال كه سال حماسه سياسي و اقتصادي است، وظايف و ماموريت هاي صنعت برق كشور هم با روحيه اي جهادي در تمامي سطوح در دست پيگيري است.

محمودي اظهار داشت: صنعت برق کشور به لحاظ اجرای اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی تاکنون حدود 33 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی را در دستور کار قرار داده که در چهار دسته مختلف شامل نیروگاه‌های BOO، نیروگاه‌های BOT، نیروگاه‌هایی که از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شده و نیروگاه‌هایی که برای رد دیون دولت واگذار شده اند، تقسیم می‌شوند.

وی افزود: بابت نیروگاه‌های رد دیون دولت ، پولی به صنعت برق پرداخت نشده است و علاوه بر آن صنعت برق باید سالانه سه هزار میلیارد تومان بابت خرید انرژی ازاین نیروگاه‌ها پرداخت کند.
قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در تولید برق گفت: در حال حاضر نزدیک به 50 درصد از کل برق کشور توسط نیروگاه های خصوصی تامین می‌شود و وزارت نیرو از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق به شدت استقبال خواهد کرد.

محمودي در ادامه افزود:تحولات جهان امروز حرکت براي استفاده از فناوري هاي نوين همگام با اين تحولات رابيش از پيش با اهميت جلوه مي دهد.

قائم مقام وزیر نیرو گفت: خوشبختانه امروز با تعامل برق، دانشگاه ها و پژوهشگران وضعيت خوبي در صنعت برق به دست آمده است.

وي تصريح کرد: برگزاري گردهمايي ها در صنعت برق نشان از توانمندي محققان ايراني است که اين توانمندي ها از مرزهاي داخلي هم فراتر رفته است.

قائم مقام وزير نيرو ادامه داد: از جمله اين موفقيت ها مي توانيم به كسب رتبه پژوهش طي دو سال متمادي اشاره كرد.

وي تصريح کرد: صنعت برق به عنوان يك صنعت زيربنايي نقش تاثيرگذاري در تمامي عرصه ها دارد و نهادهاي قانون گذاري نيز نگاه ويژه اي به اين صنعت دارد.

قائم مقام وزیر نیرو در ادامه با اشاره به برداشتن گام‌های خوب در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز گفت: در حال حاضر 2100 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است. بخش توزیع برق نیز در قیاس با بخش تولید و انتقال در گذشته کمتر مورد توجه بود که علت آن نیاز کشور به ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید برق و تجهیزات انتقال بویژه در سال‌های پس از جنگ تحمیلی بود.
 
وی با تاکید بر این‌که ایران تنها سازنده واحدهای نیروگاهی در خاورمیانه است گفت: تمامی نیروگاه‌های کشور از 20 سال پیش در کشور ساخته می‌شود. با توجه به جایگاه کشورمان به عنوان محور تبادل انرژی الکتریکی در منطقه باید گفت شبکه برق کشور بزرگترین و قوی‌ترین شبکه برق درخاورمیانه محسوب می‌شود و متخصص‌ترین نیروی انسانی منطقه را دراختیار دارد.
 
قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد: ارتباط الکتریکی شبکه برق کشور با تمامی کشورهای همسایه در مرز خاکی برقرار است و ایران محوریت تبادل انرژی برق در منطقه را بر عهده داردکه این موضوع ازشاخص‌های بالای کیفی صنعت برق کشور حکایت می‌کند.
 
محمودی با تاکید بر این‌که وضعیت شبکه برق کشور در زمینه کنترل و هدایت شبکه ، در رده‌ جهانی است گفت: صنعت برق براساس گسترش ارتباط الکتریکی با کشورهای حاشیه خلیج فارس، از طریق کابل دریایی و اتصال به شبکه برق اروپا، از طریق کشورهای شمالی همچون ارمنستان، آذربایجان و روسیه تلاش می‌کند.
 
وی افزود: میزان صادرات برق کشور سالانه حدود هشت میلیارد کیلووات ساعت و برابر دو تا سه درصد برق تولیدی کشور است.
 
قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به شاخص‌های صنعت برق نیز گفت: در حال حاضر مجموعه قدرت نصب شده نیروگاهی کشور از مرز 70 هزار مگاوات فراتر رفته است. ایران از نظر ظرفیت نامی نیروگاهی رتبه چهاردهم ظرفیت نصب شده نیروگاهی دنیا را دارا است.همچنین ما در زمینه راندمان نیروگاه‌ها و ظرفیت تبادل انرژی برق در رتبه نخست کشورهای منطقه قرار داریم.
 
محمودی با اشاره به این‌که در سال گذشته راندمان تولید نیروگاه ها به حدود 37.2 درصد افزایش یافت، گفت: تلفات شبکه برق نیز به حدود 15 درصد تقلیل پیدا کرد. همچنین تعداد مشترکان در سال 91 از 28 هزار و 751 مشترک فراتر رفت و پیش بینی می‌شود در پایان سال جاری نزدیک به 30 میلیون مشترک داشته باشیم.
 
وی با اشاره به رشد 27 درصدی صادرات نیز گفت: صنعت برق توانسته است با نوآوری، خلاقیت و استفاده از روش‌های مهندسی از جمله بهینه سازی پست‌ها و کابل‌های فوق توزیع، جایگزینی کابل‌های خودنگهدار به جای شبکه‌های هوایی موجود، ارتقا بخشی توربین‌های گازی، برق دار کردن حدود 13 هزار حلقه چاه کشاورزی و کاهش مصرف سوخت صرفه جویی قابل توجهی داشته باشد.
 
قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به این که از آغاز سال 91 تا پایان شش ماهه اول با برق رسانی به 525 روستای بالای 10 خانوار جمعا حدود 8000 خانوار روستایی از نعمت برق بهره مند شده اند گفت: گذر از حدود 46 هزار مگاوات پیک در تابستان امسال بدون محدودیت از دستاوردهای صنعت برق در سال جاری بوده که با همت و تلاش مدیران و کارشناسان صنعت برق حاصل شده است. 

محمودی با اشاره به این که برگزاری گردهمایی علمی مختلف در زمینه صنعت برق دلیل بارزی بر این ادعا است که محققان ایرانی از بنیه علمی و انگیزه لازم برای پژوهش و دستیابی به افق‌های جدید دراین عرصه برخوردار هستند گفت: این ظرفیت و توانمندی در حال حاضر از مرزهای کشور فراتر رفته به طوری که طی سال‌های اخیر پژوهشگران ایرانی اعم از بخش صنعت و دانشگاه موفقیت‌های چشمگیری در مجامع معتبر جهانی صنعت برق کسب کرده و توانسته‌اند در عرصه علم و نوآوری گوی سبقت را از سایر کشورهای پیشگام در صنعت برق بربایند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار