در راستاي بهینه‌سازی هر چه بيشتر مصرف انرژی و لزوم صرفه‌جویی در مصارف گاز، با همت و تلاش مهندسين شرکت گاز استان ، براي نخستين بار؛ سامانه خورشيدي متحرك در راستاي بهينه سازي و افزايش بهره وري مولدهاي خورشيدي، طراحي، ساخت و راه اندازي شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ،مدير عامل شركت  گاز استان با تاكيد بر اينكه محصولات علمی و پژوهشی برای ایفای نقش مؤثر در پیشرفت جامعه، باید مبتنی بر راهکارهای کاربردی، صنعت پذیر، ثروت آور و متناسب با نیازهای جامعه در مسیر رشد و ترقی باشد گفت : اين شركت طي دو قرارداد پژوهشي در قالب حمايت از پايان نامه هاي كارشناسي ارشد، براي نخستين بار اقدام به بهينه سازي و افزايش بهره وري مولدهاي خورشيدي با استفاده از سامانه هاي دوار خورشيدي نموده است.

 عسگریان باتاکید بر اثرات مثبت زیست محیطی انرژی خورشیدی در کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلودگی هوا افزود : این شرکت به عنوان عضو کمیته بهره وری و اصلاح الگوی مصرف درراستای تبیین اهداف بهینه سازی مصرف انرژی همچنین درجهت اصلاح الگوی مصرف و جایگزینی انرژی های پاک با سوخت های فسیلی به عنوان الگو در استان گام برمی دارد.

ناظر صنعتي اين طرح  نیز با اشاره به جزئيات اجرايي اين طرح ارزشمند و قسمتهاي الكترونيكي پروژه گفت : طرح اوليه و پايلوت پروژه با استفاده از پانل خورشيدي 20 وات، شارژر و باطري 12 ولت مربوطه، استپ موتور، بورد پردازشگر و نمايشگر LCD طراحي و اجرا شده است.

 آهنگری با اشاره به اينكه در اين طرح؛ پانل خورشيدي داراي سنسور شناسايي موقعيت خورشيد بوده و حداكثر توان دريافتي از خورشيد را براي سلول خورشيدي فراهم مي كند؛ افزود : براي اين طرح يك سلول ثابت خورشيدي به عنوان شاهد طراحي و اجرا شده است تا با اندازه گيري هاي متوالي بتوان ميزان افزايش بهره وري را محاسبه و استخراج كرد.

 وی با بيان اينكه نسل اول اين مولدهاي برق خورشيدي كه به صورت ثابت است؛ توسط مهندس آقايي طراحي شد كه در حال حاضر در 3 ايستگاه CGS مهرجويان ابهر، آب بر طارم و ايستگاه CGS زنجان با 60 ميليون تومان صرفه جويي؛ راه اندازي شده است.

 ناظر صنعتي اين طرح  ادامه داد : نسل دوم اين مولد نيز توسط مهندس علي رضايي طرح ارائه شده است كه مزيت متحرك بودن آن؛ بهره برداري هر چه بهتر از انرژي برق با تغيير يافتن موقعيت خورشيد در طول روز را به مهندسين مي دهد.

 آهنگری از هزينه 1 ميليون توماني پايلوت اين طرح خبر داد و خاطر نشان کرد : پيش بيني مي شود راه اندازي طرح اصلي سامانه خورشيدي متحرك؛ با صرفه جويي 50 ميليون توماني به اجرا در آيد./س

 

 

برچسب ها: سامانه ، خورشیدی ، متحرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.