يک منبع اتحاديه اروپا گفت نخستين گام احتمالي، انتصاب يک ديپلمات اداره سياست خارجي اتحاديه اروپا در يکي از سفارت خانه هاي اتحاديه اروپا در تهران خواهد بود. اما در حال حاضر، اداره سياست خارجي اتحاديه اروپا حتي اين اقدام را منتفي دانسته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي اي يو آبزرور، اين نهاد در بيانيه اي به يورو آبزور اعلام کرد : "در حال حاضر، نه انتصاب يک ديپلمات، و نه گشايش دفتر نمايندگي را ( در ايران ) مدنظر نداريم. هر گونه تصميم آتي مبني بر گشايش دفتر نمايندگي اتحاديه اروپا در تهران پس از ارزيابي هاي سياسي مفصل اتخاذ خواهد شد."
 
"اداره سياست خارجي اتحاديه اروپا" اين بيانيه را پس از درخواست پارلمان اروپا براي اقدام در اين خصوص منتشر کرد. 

پارلمان اروپا چند روز پيش در قطعنامه اي درباره سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام کرد اين اتحاديه مصرانه خواستار گشايش يک دفتر نمايندگي در ايران است.
 
تاريا کرونبرگ، نماينده فنلاندي پارلمان اروپا که رياست هيئت پارلماني اروپا در امور ايران را بر عهده دارد افزود :  اتحاديه اروپا فرصتي به دست آورده است که بايد براي تدوين سياست خود در قبال ايران‌، آن را غنيمت شمارد.
 
همچنين اداره سياست خارجي اتحاديه اروپا در حالي در بيانيه خود به اين درخواست ها پاسخ منفي داد که پيشرفت هايي در مذاکرات گروه پنج به علاوه يک و ايران مشاهده شده است. 

گروه پنج به علاوه يک - متشکل از مقامات بلندپايه چين، فرانسه، آلمان ، روسيه، انگليس و آمريکا و  به رياست کاترين اشتون، رئيس اداره سياست خارجي اتحاديه اروپا - در پي مذاکرات هسته اي شانزدهم اکتبر اعلام کرد پيشنهاد اخير ايران « واقعي و آينده نگرانه است. 

اشتون گفت پيشنهاد اخير ايران مفصل ترين پيشنهادي است که ما پس از مدت طولاني از اين کشور دريافت کرده ايم.

نمايندگي ايران در اتحاديه اروپا از پاسخ به اين سؤال که آيا در مقطع کنوني از گشايش دفتر نمايندگي اتحاديه اروپا در تهران استقبال خواهد کرد يا خير، خودداري کرد، اما اعلام کرد روابط نمايندگي ايران در اتحاديه اروپا با مسئولان اروپايي در بروکسل روز به روز بهبود مي يابد. 

اتحاديه اروپا سال 2002 نيز پيشنهاد انتصاب نماينده اي از اين اتحاديه را در سفارتخانه هاي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در تهران مطرح کرده بود.

دانيل شوامنتال، مدير  گروه لابي آمريکايي در بروکسل موسوم به «کميته يهوديان آمريکايي » نيز در گفتگو با اي يو آبزرور گفت : من معتقدم پيش از چنين اقدامي (انتصاب نماينده اي از اتحاديه اروپا در ايران) ، ايران بايد گام هاي واقعي براي فرونشاندن تنش ها در خصوص برنامه هسته اي خود بردارد.
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: ایران ، اروپا ، دیپلمات ، دفتر ، office ، iran
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار