مردمان بختیاری پس از شستشوی گوسفندان در رودخانه و چیدن پشم ها در بهار و پاییز اقدام به رنگرزی این پشم کرده تا تار و پود فرش و گلیم های زیبای بختیاری رقم بخورد.

یکی از کارشناسان رشته فرش و استاد دانشکده هنر دانشگاه شهرکرد گفت: چیدن پشم گوسفندان و رنگرزی آنان با ابزار و روش های خاصی انجام می شود و مردان بختیاری پشم گوسفندان را با قیچی مخصوصی بنام چره چیده و در حین پشم چینی اگر پوست گوسفندان زخمی شود آنرا با آهک نرم و یا پرمنگنات التیام می دهند و پس از پایان پشم چینی آنها را قسمت به قسمت کرده که برای این کار از اصطلالح محلی برمه کردن استفاده می شود و مجددا پشم ها را با نوعی ریشه گیاه بنام چوبه می شویند و ادامه کار را به زنان می سپارند.
آرزو سلطانی نژاد افزود: زنان بختیاری پس از شستشوی پشم با چرخی دستی بنام دوک ریسیده و کلاف می کنند و کلاف های آماده با گیاهان محلی رنگ می شوند.
وی گفت: زنان بختیاری خامه ها را در زاج سفید در ظرف مسی بزرگی میجوشانند و پس از خشک کردن خامه ها را در محلول گیاه کوبیده شده ی مورد نظر می جوشانند و برای ثبات رنگ ها معمولا از نوعی ترشی استفاده می کنند.
این استاد دانشکده هنر گفت: زنان بختیاری از ریشه گیاه رناس در تهیه رنگ سرخ و صورتی استفاده می کنند و از پوست گردو در تهیه رنگ های قهوه ای تیره و نیل برای رنگ سرمه ای آبی سیر و آبی باز و بنفش کاربرد دارد.
وی افزود: گندل که نوعی گیاه صحرایی است برای تهیه رنگ زرد به کار می رود.
عزم زنان و مردان بختیاری جزم می شود  تا گلیم های زیبا و قالی های منحصر به فرد بختیاری نظیر فرش های چالشتر، بی بی باف، خشتی و یلمه و ابزار های مورد نیاز زندگی روزمره عشایر همچون خورجین، شله و جل با رنگ های متنوع و زیبا زندگی ساده این مردم را رنگ و طراوت بخشد و با حضور پر رنگ خود بازارهای جهانی را رونق بخشد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختياري گفت: 80 درصد از توليدات فرش دستباف استان به خارج از كشور صادر شده است رحمن كرمي افزود: بافندگان استان امسال تاكنون بيش از 110هزار متر مربع فرش دستبافت توليد كردند.
وي اظهار داشت: ميزان فرش توليدي نيمه اول امسال در استان در مقايسه با مدت مشابه سال قبل هشت درصد افزايش داشته است و كشورهاي عربي حوزه خليج فارس، آمريكاي جنوبي ، چين ، آلمان و برخي ديگر از كشورهاي اروپايي از بازارهاي هدف فرش دستباف استان است.
کرمی گفت: توليد سالانه فرش دستبافت در استان 208هزار متر مربع و تعداد فرش بافان استان 104هزار نفر است و از مجموع بافندگان استان تا كنون 19هزار نفر بيمه شده اند. /س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.