سرپرست گروه کاوش مشترک ایرانی/ ایتالیایی تپه باستانی چلو خراسان شمالی از کشف حدود 50 قطعه اشیای باستانی در جریان کاوش های مرحله دوم این محوطه خبر داد


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، علی اکبروحدتی گفت : اشیای پیدا شده شامل ظروف سفالی و سنگی، زیورآلات فلزی و سنگی و پیکره های پخته است که هنوز دوره تاریخی آنها نامشخص است.

این محوطه تاریخی که در چهار کیلومتری شهر سنخواست از توابع شهرستان جاجرم در استان خراسان شمالی قرار دارد، به شهر سوخته نیز معروف است و بر اساس یافته های پیشین باستان شناسی حدود شش هزار سال قدمت دارد.

وی گفت : اشیای کشف شده پس از مطالعه آزمایشگاهی به موزه مرکز استان انتقال داده می شود و قطعات زغال و تکه استخوانهای پیدا شده نیز برای بررسی و مطالعه دقیق تر به ایتالیا و نیز دانشگاه سوربن فرانسه منتقل خواهد شد.

این باستان شناس گفت: در دو سال اخیر در جریان کاوش های انجام شده در این منطقه حدود 100 قلم اشیای مختلف کشف شد که اکنون در موزه باستان شناسی استان در عمارت مفخم بجنورد نگهداری می شود.

به گفته وحدتی کار کاوش مرحله دوم محوطه باستانی چلو از 25 مهر امسال به مدت 40 روز کاری با مشارکت گروه مشترک باستان شناسی ایرانی و ایتالیایی آغاز شد که چهار نفر از اعضای این گروه مشترک ایتالیایی و سه نفر ایرانی هستند. کاوش مشترک گروه باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی با نظارت مستقیم پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سال 90 برای مدت پنج سال آغاز شده است. محوطه باستانی چلو با توجه به جایگاه مطالعاتی و اهمیت فرهنگی آن در سال 1386 در فهرست آثار ملی به شماره 21292 به ثبت رسیده است. این محوطه باستانی با گستره حدود 60 هکتار در زمره بزرگ ترین استقرارگاههای پیش از تاریخ در شمال شرق کشور به شمار می رود/س.

برچسب ها: شیی ، تاریخ ، کشف ، ضبط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.