شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: اختلافات زیادی درباره تصویب قانون انتخابات جدید عراق وجود دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه المیادین؛فراکسیون های سیاسی در پارلمان عراق توانستند برخی از مفاد قانون انتخابات این کشور را تصویب کنند و قرار است دیگر بندهای باقی مانده روز شنبه آینده به رای گذاشته شود. درباره این بندهای باقی مانده اختلافاتی وجود دارد و بعید به نظر می رسد این قانون به صورت کامل در نشست آینده تصویب شود.

 تصویب جزئی قانون انتخابات عراق بیانگر اختلافات گسترده خواسته گروه های سیاسی در پارلمان این کشور است. قانون سابق انتخابات عراق در سال 2005 تصویب شد و نمایندگان پارلمان تصویب کردند این قانون اصلاح شود. ائتلاف کردستان در پارلمان عراق خواهان افزایش هشت کرسی برای استان های این اقلیم است. برخی از فراکسیون های سیاسی خواهان افزایش کرسی های خود در پارلمان هستند و ناظران سیاسی می گویند این درخواست تلاشی برای دور زدن قانون اساسی بوده که به زیان اقلیت هاست.

 دلیل درخواست فراکسیون های سیاسی برای افزایش کرسی های خود در پارلمان به دلیل تفاوت آمار جمعیتی عراق دو وزارتخانه برنامه ریزی و برنامه ریزی این کشور است. در آمار دو وزارتخانه اختلاف یک میلیون و هفتصد هزار نفری دیده می شود. برخی از فراکسیون های سیاسی خواهان آمارگیری طرف مستقلی هستند تا این اختلافات از بین برود.

"عباس البیاتی" عضو ائتلاف دولت قانون گفت: برای رسیدن به توافق در قانون انتخابات به بن بست رسیده ایم و حداقلی از توافق دیده نمی شود و این وضع بیانگر آن است که فراکسیون های موجود در پارلمان بر مواضع خود تاکید دارند.

"فوزی ترزی" نماینده پارلمان عراق گفت: اختلافات درباره قانون انتخابات عراق میان فراکسیون های سیاسی پارلمان پابرجاست و هر فراکسیونی بر خواسته خود اصرار دارد و می خواهند کرسی های بیشتری برای خود به دست آورند.

"صالح المطلک" معاون نخست وزیر عراق گفت: در صورتی که انتخابات پارلمانی در عراق به تعویق افتد این احتمال وجود دارد این کشور با مشکلات بزرگی روبرو شود بنابراین اجازه نمی دهیم این انتخابات به تعویق افتد. اگر تصویب قانون انتخابات یک روز یا هفته به تاخیر افتد ولی باید تصویب شود تا عراقی ها در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت کنند.

خبرنگار این شبکه افزود: منابع پارلمانی گویند گروه های مخالف قانون انتخابات می خواهند تصویب کامل قانون انتخابات جدید به تعویق افتد تا بودجه دولت فدرال عراق به پارلمان ارائه شود تا دو قانون به صورت یکجا تصویب شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار