دومین جشنواره زعفران شهرستان زرند با حضور مسئولان و در میان استقبال بانشاط مردم در دشتخاک این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کرمان در این مراسم با قدردانی از برگزار کنندگان این جشنواره ،بر آموزش هر چه بیشترکشاورزان تأکید کرد.

مهرشاد زعفران را از مهمترین محصولات استراتژیک کشاورزی ایران دانست و تاکید کرد: کشاورزان سعی کنند روش‌های سنتی را کنار بگذارند و با استفاده از روش‌های نوین در کشاورزی، تولید را افزایش دهند.

فرماندار شهرستان زرند در این مراسم گفت: 170 هکتار از زمین‌های مناطق دشتخاک، سربنان و حتکن این شهرستان زیر کشت زعفران قرار دارد و دولت حمایت‌های بسیاری از بخش کشاورزی کرده است.

کرمی زعفران را محصولی استراتژیک و دارای ارزش افزوده بالا و صادراتی با امکان ارزآوری چشمگیر خواند و بر ترغیب و تشویق سایر کشاورزان به کشت زعفران تأکید کرد.

وی افزود: آب و هوای منطقه برای کشت این گیاه ارزشمند بسیار مناسب است و این شهرستان قابليتها و ظرفيتهاي طبيعي بسياري در حوزه محصول استراتژيک زعفران دارد.

فرماندار زرند هدف از برگزاری این جشنواره را شناسایی و معرفی این محصول ارزشمند به سایر شهرستان‌ها و استان‌های دیگر عنوان کرد.

نماینده مردم شهرستانهای زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی نیز با قدردانی از برگزار کنندگان این جشنواره،زعفران را بهترین جایگزین محصولات صیفی در شهرستان زرند عنوان کرد و گفت: با توجه به کم توقع بودن زعفران به آبیاری به ویژه در ماه های گرم تابستان و برداشت میانگین 3 تا 4 کیلوگرم در هر هکتار، زعفران می تواند با کشت در زمین هایی که به کشت های دیگر اختصاص نمی یابد با گسترش سطح زیر کشت شهرستان و صرفه جویی مصرف آب و به علت قیمت بالا در اقتصاد کشاورزان موثر باشد.

امیری گفت: زعفران به علت داشتن جنبه تجاری و صادراتی و ارزآوری بالا می تواند باعث بهبود معیشت کشاورزان و افزایش صادرات شود .

مدیر جهاد کشاورزی زرند نیز گفت: این شهرستان در زمینه سطح زیر کشت زعفران مقام اول استان را دارا است.

امیری افزود: پیش‌بینی می‌شود، بین 700 تا 800کیلوگرم زعفران از مزارع این شهرستان برداشت شود که کار برداشت زعفران تا پایان آبان ادامه دارد.

وی از زعفران کاران خواست محصول زعفران را قبل از طلوع آفتاب برداشت کنند تا محصول مرغوب و معطر را روانه بازار کنند.

مدیر جهاد کشاورزی زرند یادآور شد: از انباشته شدن گلهای زعفران روی هم و تماس با زمین خود داری و جدا سازی گلها حداکثر کمتراز 10 ساعت انجام شود .

امیری تشکیل تعاونی زعفران کاران در منطقه را ضروری دانست و گفت: از سرمایه گذاران صنایع بسته بندی و فراوری حمایت می شود.

قربانی دبیر برگزاری این جشنواره هم با قدردانی ازهمکاری مسئولان در برگزاری دومين جشنواره زعفران در دهستان دشتخاک افزود: با توجه به ظرفيت بالاي دهستان دشتخاک در تولید زعفران اين همايش در اين منطقه زعفران خيز برگزار شد.

وی گفت: در تلاش هستيم با جذب صنايع تبديلي در اين منطقه علاوه بر ايجاد انگيزه براي توليد زعفران در ميان کشاورزان در جهت ايجاد اشتغال و حفظ ارزش افزوده در منطقه کمک کنيم.

دومین جشنواره زعفران زرند با برنامه های متنوعی از جمله مسابقات مختلف ورزشی، فرهنگی و تجلیل از کشاورزان نمونه همراه بود.

در حاشیه این مراسم 30 غرفه از محصولات زراعی و صنایع دستی مردم منطقه برپا شد.

دهستان دشتخاک شهرستان زرند با جمعیتی بیش از 5 هزار نفر در قالب 850 خانوار در فاصله30 کیلومتری شمال شهر زرند قرار دارد./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.