وزارت دفاع پاکستان امروز جمعه به علت آماری که درباره شمار تلفات غیرنظامیان در حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به پاکستان منتشر کرد با انتقاد احزاب مخالف و گروه های حقوقی قرار گرفت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان؛  ؛ این احزاب و گروه ها، دولت پاکستان را به اندک جلوه دادن شمار قربانیان غیرنظامی این حملات متهم کردند.

 وزارت دفاع پاکستان روز چهارشنبه اعلام کرد فقط سه درصد کسانی که از سال 2008 تاکنون در حملات هواپیماهای بدون خلبان آمریکایی به پاکستان کشته شده اند غیرنظامی بوده اند. این آمار بسیار پائین تر از ارزیابی های دیگر است.

وزارت دفاع پاکستان در گزارشی که این هفته به پارلمان این کشور ارسال شد اعلام کرد در پنج سال گذشته بیش از دوهزار نفر در حملات هواپیماهای بدون خلبان آمریکایی به پاکستان کشته شده اند که فقط 67 نفر آنها غیرنظامی بوده اند. آمار وزارت دفاع پاکستان نشان می دهد از سال 2011 تاکنون هیچ فرد غیرنظامی در این حملات کشته نشده است.

اما وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرده است شمار قربانیان غیرنظامی حملات هواپیماهای بدون خلبان نزدیک مرزهای پاکستان با افغانستان بین سال های 2004 و 2012 بیش از 400 نفر بوده است. اعزاز احمد چودری سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد احتمالا وزارت دفاع، ارقام را کمتر از واقعیت اعلام کرده است. چودری گفت: «برآوردهای مختلفی درباره ارقام وجود دارد. ما با وزارت دفاع در تماس هستیم تا جزئیات کامل را دریافت کنیم».
شماری از نمایندگان عضو احزاب مخالف در پارلمان پاکستان نیز درباره آمار وزارت دفاع ابراز تردید کردند. چودری اعتزاز احسان نماینده مجلس سنا از حزب مردم پاکستان که بزرگترین حزب مخالف است گفت: «به نظر می رسد آمارها به شکلی رسوا کننده کمتر نشان داده شده است».

گروه های پژوهشی نیز این ارقام را زیر سئوال بردند. منصور محسود مدیر مرکز پژوهشی «فاتا» که یک گروه تحقیقاتی دانشگاهی در اسلام آباد است گفت: «فقط در دو حمله در سال های اخیر بیش از یکصد غیرنظامی کشته شدند».

این جنجال چند روز پس از درخواست نواز شریف نخست وزیر پاکستان از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن برای متوقف شدن عملیات هواپیماهای بدون خلبان آمریکایی در پاکستان، آغاز شد.

اسلام گرایان مسلح در پاکستان گفته اند در صورتی که دولت پاکستان بتواند آمریکا را برای متوقف کردن حملات هواپیماهای بدون خلبان متقاعد کند، آتش بس اعلام خواهند کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار