عضو پارلمان آلمان بر لزوم اخراج دیپلماتهای آمریکایی از برلین به علت جاسوسی علیه صدراعظم آلمان تاکید کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی ؛ چندی پیش خبرهای مربوط به جاسوسی های گسترده سازمان امنیت ملی آمریکا درباره شهروندان آلمانی فاش شد. این مطلب سبب خشم شدید مردم آلمان شده ست. سیاستمداران آلمانی نیز به علت فشارهای افکار عمومی مجبور شده اند این مسئله را جدی تر تلقی کنند و درباره آن به بحث بپردازند. مردم و دولتمردان آلمانی می خواهند کسانی که به شنود مکالمات تلفنی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان مبادرت کرده اند در خاک کشورشان مجازات شوند.

استفن لایبیچ از اعضای پارلمان آلمان در این خصوص گفت:« ظاهرا سفارت آمریکا در آلمان در شنود مکالمات تلفنی آنگلا مرکل نقش ایفا کرده است. اما براساس قوانین بین المللی، هر سفارت بخشی از خاک کشور دارنده آن است و درنتیجه قوانین آلمان نمی تواند درباره آن سفارت موضوعیت داشته باشد. با این اوصاف، آلمان نمی تواند دیپلماتهای آمریکایی را در خاک خودش محاکمه و مجازات کند. درنتیجه این دیپلماتها باید خاک آلمان را ترک کنند و بروند.»

سفارت آمریکا در شهر برلین فاصله چندان زیادی با ساختمانهای دولتی مهم آلمان ندارد و درنتیجه از آنجا می تواند به جساوسی مبادرت کند. سوسیال دموکراتهای آلمان اعلام کرده اند درواکنش به این اقدام آمریکا باید در مذاکرات با واشنگتن درخصوص توافقهای تجاری، احتیاط بیشتری مدنظر باشد.

یکی از شهروندان آلمانی در این خصوص گفت:« آنچه برای من به صورت خاص جالب توجه است این است که جاسوسی های آمریکا در سطح اقتصادی و صنعتی به چه صورتی بوده است. تاجایی که می دانم جاسوسی های نظامی توسط دولتهای دو کشور آلمان و آمریکا انجام می شود اما جاسوسی اقتصادی سبب از بین رفتن اعتماد دو طرف به هم می شود.»

قرار است هیئتی بلندپایه از آلمان به آمریکا برود . مشاور ارشد آنگلا مرکل در حوزه سیاست خارجی نیز در این هیئت حضور خواهد داشت. قرار است در این سفر ، توافقی بین دستگاههای اطلاعاتی آلمان و آمریکا حاصل شود تا دیگر چنین مسائلی در آینده بین دو کشور پیش نیاید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار